به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، آییننامه تبلیغات پزشکی در قانون سازمان نظام پزشکی ۲۱ ماده دارد و جزئیات مواردی که باید در اطلاع رسانی خدمات پزشکی رعایت شود، تشریح شده است و سازمان نظام پزشکی بارها تأکید کرده است که در حوزه خدمات سلامت «تبلیغ» نداریم، بلکه خدمات این حوزه باید اطلاعرسانی شود که این موضوع بعه معنی معرفی خدمات، بدون استفاده از توضیحات گمراه کننده و نادرست است.
هرچند بارها مسؤولان سازمان نظام پزشکی در خصوص تبلیغات گمراهکننده و خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی هشدار دادهاند اما همچنان شاهد تبلیغ گسترده پزشکی خصوصا تبلیغات پزشکان زیبایی در فضای مجازی هستیم.
تبلیغاتی که در مواقعی به استفاده از تصاویر برهنه و خارج از عرف بیماران در این فضا میپردازد و یک پزشک بدون توجه به حقوق بیمار، عکسهای آنها را به راحتی منتشر میکند.
این در حالی است منتشرکنندگان این تصاویر، عکسی از پیکر بیمار منتشر میکنند که با موازین شرعی ما در تضاد مشهود قرار دارد و بیتوجهی به این موضوع باعث شده که صفحات برخی پزشکان پر از عکسهای دور از شئونات اسلامی و فرهنگی ما باشد.
پر واضح است که این قبیل از پزشکان در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام دست به نمایش عملهای جراحی و تصویر بیماران با هدف کسب مخاطب و درآمد میزنند.
چندی قبل محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی نیز در خصوص تبلیغات پزشکان در فضای مجازی توضیح داد: طبق آییننامه شورای عالی سازمان نظام پزشکی، دادسراهای انتظامی این سازمان میتوانند بر اساس دستورالعمل خود با موارد تخلف در این زمینه برخورد کنند.
وی همچنین درباره پخش زنده عملهای جراحی و تبلیغ آن در فضای مجازی، تأکید کرد: علاوه بر ممنوعیت تبلیغ در حوزه سلامت، بیان اسرار بیمار نیز به هر شکلی خلاف اخلاق و مقررات است، مگر اینکه پزشک اجازه کتبی داشته باشد و بر اساس هماهنگی با سازمان نظام پزشکی باشد.
جهانگیری بعضی خدمات مانند نشان دادن آنلاین جراحیهای زنده در اینستاگرام یا شبکههای اجتماعی کاملا خلاف قانون و عرف است و کشورهای دیگر نیز مجاز به آن نیستند. پزشکان میتوانند تخصص، نوع خدمات و مکان آن را با کسب مجوز اعلام کنند، اما نباید وارد جزئیات خدمت شوند و مواردی را مطرح کنند که مردم نمیتوانند درستی آنها را تشخیص دهند. همچنین این اطلاعرسانیها نباید نیاز القائی ایجاد کند.
هرچند مسؤولان وزارت بهداشت بارها در زمینه تبلیغات پزشکی هشدار دادهاند اما همچنان شاهد فعالیت آزادانه برخی از این افراد در فضای مجازی هستیم و همین موضوع باعث شد تا محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی طی نامهای خواستار رسیدگی و اقدام قانونی در خصوص این تبلیغات در فضای مجازی شده است.
در نامه رئیس سازمان نظام پزشکی آمده است: «احترما با توجه به با عنایت به گسترش تبلیغات پزشکی غیرمجاز و گمراهکننده که بخش عمدهای از آنها از طریق فضای مجازی با نمایش تصاویر غیراخلاقی صورت میگیرد بدیهی است سازمان نظام پزشکی در راستای اهداف و وظایف قانونی خود در حمایت از شأن و منزلت جامعه پزشکی و رعایت اصول اخلاق حرفهای و نیز سلامت مردم موظف به اقدام قانونی در قبال تبلیغات مذکور است.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید رصد فضای تبلیغات غیرقانونی در دستور کار قرار گرفته و اقدام قانونی بر اساس دستورالعمل تبلیغات مصوب شورای عالی انجام شود».(فارس)
نظر شما