به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، در این وبینار که با حضور علاقمندان از حوزه‌های مختلف سلامت برگزار شد، رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نگاهی به آمارها نشان داده‌اند که حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به کووید دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای غیرواگیر از جمله دیابت بوده اند، افزود: ابتلا به بیماری های غیرواگیر در تشدید علائم و عوارض ناشی از بیماری کرونا نقش دارند .
دکتر باقر لاریجانی، همچنین به عوارض ناشی از ابتلا به کووید و نقش آن در تشدید و حتی ظهور بیماری های غیر واگیر اشاره کرد و افزود: در برخی موارد ابتلا به کووید19 در بیماران مبتلا به پره دیابت منجر به بروز دیابت شده است.
وی با تاکید بر کنترل درست وضعیت متابولیکی بدن در زمان همه گیری و لزوم توجه بیماران به این موضوع، به نقش آن در بهبود پیامدهای ناشی از کووید19 اذعان داشت و تصریح کرد: متاسفانه کنترل و درمان بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت به دلایلی همچون اشغال تخت‌های بیمارستانی، ترس افراد از ابتلا به کووید و فاصله گذاری اجتماعی در دوران کووید با اختلالاتی مواجه بوده است.
نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به اینکه مطالعات متعددی نقش سطح مطلوب ویتامین دی در کاهش التهاب ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ و بهبود عملکرد سیستم ایمنی را تایید کرده اند، خاطرنشان کرد: البته در خصوص دریافت بیش از حد ویتامین دی نیز ملاحظاتی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه شواهد حاکی از بروز اختلال در کنترل قند خون و عملکرد غدد هیپوفیز، هیپوتالاموس و تیروئید در اثر ابتلا به کووید19 می باشد، بر لزوم انجام مطالعات بیشتر در خصوص شناسایی مکانیسم های موثر در این زمینه تاکید کرد.
دکتر لاریجانی همچنین در خصوص نگرانی ها در ارتباط با بروز ترومبوز ناشی از تزریق واکسن کووید ۱۹ افزود: مطالعات بسیاری نشان دادند که امکان ترومبوز در اثر ابتلا به خود بیماری بسیار بیشتر از ترومبوز ناشی از تزریق واکسن است که این امر رفته رفته مورد توافق جهانی قرار گرفته است.
رییس پژوهشگاه همچنین به مطالعات اخیر در خصوص عوارض شدیدتر و احتمال بالاتر بروز ترومبوز بر اثر کووید19 در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرده و افزود: بخشی از این موضوع قابل انتساب به میزان بالای نرخ چاقی در این افراد است.
در بخش دیگری از این وبینار دکتر محمد عبداللهی، استاد و مدیر گروه سم شناسی و داروشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: هرچند تجویز دوز بالای کورتیکواستروئیدها در فاز التهابی بیماران مبتلا به کووید تایید شده است ولی از آن طرف عوارضی مانند نیاز به افزایش دوز انسولین تزریقی، بروز اختلالات انعقادی و بروز دیابت در بیماران پره دیابت را نیز به همراه دارد.
دکتر عبداللهی با اشاره به بروز دیس بیوزیس و اختلالات میکروبیوتا در بیماران مبتلا به کووید19 و نقش احتمالی کمک درمانی تجویز پروبیوتیک ها، افزود: لازم است در این بیماران تجویز پروبیوتیک ها با احتیاط هایی همراه باشد چون مصرف پروبیوتیک ها نیز عوارض احتمالی مانند بروز مقاومت میکروبی را در پی دارند.
گفتنی است این وبینار با سخنرانی اساتید برجسته ای از حوزه های مختلف علوم پزشکی در خصوص مدیریت دیابت، بیماری های غدد ومتابولیسم، اختلالات نوروهورمونال و متابولیک ، نقش میکروبیوتا در اختلالات متابولیک،  اهمیت میکروبیوتا در سپسیس و ملاحظات دارودرمانی آن، ملاحظات تجویز پروبیوتیک ها در نقص ایمنی، اهمیت میکروبیوتا و ملاحظات دارودرمانی در دوره کووید و پست کووید ادامه یافت.
دکتر محسن خوش نیت نیکو، دکتر نکو پناهی، دکتر مجتبی مجتهدزاده، دکتر فرهاد نجم الدین، دکتر بیتا شهرامی و دکتر عفت داوودی منفرد اساتید دیگری بودند که در این جلسه علمی ایراد سخن کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha