به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر حمیدرضا خانکه رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست، ضمن تشکر از دکتر حقدوست و دکتر امامی رضوی برای حضور در این دانشگاه، گزارش کوتاهی از فعالیت های دانشگاه و رصدخانه اجتماعی کووید 19 ، تشکیل دبیرخانه و کارگروه های تخصصی در این حوزه، و همچنین پروژه های تحقیقاتی انجام شده و در دست اجرای رصدخانه طی ماه های اخیر بیان کرد.
دکتر خانکه با اشاره به منحصربفرد بودن ماموریت های این دانشگاه، گفت: اقدامات انجام شده را بنا بر توصیه قبلی جنابعالی، به سمت انستیتو محوری دانشگاه پیش می بریم و ضمن آنکه برنامه تاسیس پژوهشکده های سیاستگذاری توانبخشی و فوریت ها در حوادث و بلایا را پیگیری می کنیم، تا شهریورماه امسال، اولین آزمایشگاه مرجع توانبخشی را افتتاح خواهیم کرد.
وی با تاکید بر مرجعیت دانشگاه در حوزه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به همکاری با دانشگاه های تربیت مدرس و شهید بهشتی و همچنین پزشکی قانونی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اشاره کرد.
دکتر خانکه همچنین لزوم تداوم دوره های کارورزی دانشجویان، و اجرای برنامه واکسیناسیون برای دانشجویان این دانشگاه جهت شرکت آنان در دوره های کارورزی را یادآوری کرد.
تهیه کتابچه الکترونیکی راهنمای هیات علمی
در ادامه دکترمحمدرضا خدایی اردکانی معاون امور آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گزارشی از وضعیت حوزه آموزشی دانشگاه و اقدامات انجام شده در بخش های مختلف این حوزه ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و 819 دانشجو در مقاطع مختلف، با پشتیبانی 166 عضو هیات علمی، مشغول به تحصیل هستند، در مورد اقدامات انجام شده در حوزه آموزش مجازی از ابتدای همه گیری کرونا، گفت: طی این مدت، کارگاه های توانمندسازی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار شد، ضمن آنکه ارزیابی درونی دوره های آموزشی مرتبط انجام شده است.
دکتر خدایی با ارائه عملکرد مرکز امور هیات علمی دانشگاه طی سال تحصیلی 1400 – 1399، افزود: " تهیه نقشه جامع اعضای هیات علمی، تشکیل کارگروه شفاف سازی فرایندهای معاونت آموزشی و اصلاح فرایندها، ارزشیابی اعضای هیات علمی ضریب K و ارائه گزارش عملکرد آن، تدوین شیوه نامه به روز شده محاسبه تسهیلات تمام وقت جغرافیایی، نیازسنجی جذب هیات علمی ضریب K در رشته های مورد نیاز گروه های آموزشی، وابستگی دوگانه اعضای هیات علمی و گروه های آموزشی " از جمله فعالیت های این بخش است.
وی همچنین از " تهیه کتابچه الکترونیکی راهنمای هیات علمی، ارائه پیشنهاد شاخص های ارزیابی گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی جهت رتبه بندی آنها و بازنگری تشکیلات دانشکده ها و اعضای هیات علمی دانشگاه و شرکت در جلسه مربوطه وزارت متبوع " ، به عنوان عملکرد مرکز امور هیات علمی ذکر کرد.
اجرای پروژه تاسیس اسکیل لب توانبخشی دانشگاه با حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت
دکتر واحدی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در ادامه این نشست، گزارشی از ماموریت ویژه دانشگاه در گسترش علوم توانبخشی ارائه داد.
وی به اجرای پروژه تاسیس اسکیل لب توانبخشی دانشگاه با حمایت معاونت آموزشی اشاره کرد و " نوآوری و کارآفرینی در جهت گذاری به سمت دانشگاه نسل سوم ، تقویت حمایت از طرح های پژوهشی براساس تفاهم نامه همکاری مشترک، تدوین آئین نامه آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره دانشجویان توانبخشی، تالیف کتب مرجع رشته های توانبخشی، بازنگری کوریکولوم ها و نیل به مرجعیت علمی با اجرای هفت قطب علمی " را از برنامه های در دست اجرای این حوزه عنوان کرد.
دکتر واحدی در جهت همگرایی با وزارت علوم، از پیگیری انعقاد سه تفاهم نامه با دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم گفت، ضمن آنکه پیشنهاد ایجاد 12 رشته بین رشته ای، راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای با تاکید بر مهارت های توانبخشی، تهیه و اجرای آزمایشی لاگ بوک الکترونیک ( که در مورد رشته های فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی انجام شد و در مورد رشته ارتز و پروتز در حال اجراست ) و تالیف درسنامه جامع اخلاق در توانبخشی روانی، جسمی و اجتماعی با همکاری اعضای هیات علمی را در حال پیگیری ذکر کرد.
تاسیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با نقش ها و وظایف مشخص
در ادامه دکتر سیدحسن امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پرشکی کشور گزارشی از اقدامات و تحقق اهداف معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه داد.
وی با نمایش مدل شش وجهی تعالی دانشگاه ها، ارائه ساختار مفهومی جامع ، شش ورودی به این مدل (دانشجو، هیات علمی، منابع، قوانین و مقررات، محتوای دانش، داده و اطلاعات )، و سه فرایند اصلی شامل (نظام برنامه ریزی، نظام تشکیلات، سازماندهی و نظام پایش و ارزیابی) را تشریح کرد.
دکتر امامی رضوی همچنین در مورد شش خروجی این مدل شامل مرجعیت علمی، همگرایی علوم، درخشش بین الملل، پاسخگویی اجتماعی، دانشگاه حکمت بنیان و ماموریت گرایی، توضیح داد.
وی افزود: طی شش سال گذشته اقداماتی همچون تاسیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با نقش ها و وظایف مشخص، اعطای گرنت در بحث مرجعیت، بحث های پایه ای، چاپ کتب و گفتارهای علمی مشتمل بر 31 گفتار در خصوص مفهوم مرجعیت علمی، انجام شده است.
وی در بحث اعتباربخشی، ارزشیابی کیفی گروه ها با نگاه جدید به سمت اعتباربخشی برنامه ای را هدف قرار داد و گفت: سیاست های معاونت آموزشی در اعتباربخشی برنامه ای دانشگاه ها به تدریج در همه گروه ها اجرا می شود.
دکتر امامی رضوی از اجرای طرح رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی در همکاری مشترک سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فرهنگی – دانشجویی وزارت بهداشت (رعد- 1400) گفت و به رویکردهای جدید رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها، اهمیت موضوع برآورد نیروی انسانی نظام سلامت، اهداف پروژه های ملی برآورد نیروی انسانی حوزه سلامت، اشاره کرد.
وی در بخش کمیسیون رهیافت همگرایی، شرحی بر عملکرد و وظایف این کمیسیون داشت و سپس، برخی از اقدامات این کمیسیون (تجارب ملی در عرصه سیاستگذاری آموزش عالی سلامت، تفاهم نامه های بین معاونت های آموزشی و تحقیقات دو وزارتخانه ) را برشمرد و استفاده از شبیه سازها در پروژه مشاور الکترونیک تحصیلی را مطرح کرد.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پرشکی کشور، به اجرای مرحله دوم تفاهم نامه مسیحادم اشاره کرد و افزود: این فعالیت به صورت کلیپ های کوتاه از سخنان افراد شاخص و پیشکسوت نظام سلامت، با هدف الگوسازی برای نسل جوان، اجرا شده است.
وی همچنین به اقدامات انجام شده و در حال اجرا اشاره کرد و گفت: " بازنگری و اصلاح آئین نامه ها، تنقیح قوانین و مقررات، افزایش اعتبارات آموزشی، ساماندهی زیرساخت های IT با فعال سازی یا درحال راه اندازی 32 سامانه، اصلاح ساختار و تشکیلات دانشگاه ها، طراحی و ارائه سامانه موکس کشوری آرمان و طراحی و ارائه دهها برنامه آموزش مجازی " از برنامه های اجرا شده و یا در حال اجرا هستند.
وی به تاسیس گنجینه آموزش علوم پزشکی برای استفاده آیندگان اشاره کرد، ضمن آنکه برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای توانمندی معاونت آموزشی، و پاسخگویی اجتماعی دانشگاه ها با رویکرد کشوری را مورد تاکید قرار داد.
نظر شما