کد خبر: اولین-شرط-حضور-ایرانیان-در-حج،-حفظ-امنی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸

خبرگزاری سلامت: حج به عنوان یکی از بزرگترین عبادات اسلامی، جمع بین تمام عبادات محسوب می‌شود. یعنی اگر به نماز نگاه کنیم عبادتی است که لباس بندگی را با نماز می‌پوشیم، اصطلاحا می‌گوییم عبادتِ لُبس. اما روزه عبادت خلع است یعنی کندن از دنیا و ظواهر و علایق آن، با روزه انسان خودش را از دلبستگی‌ها تخلیه می‌کند. اما حج جمع تمام این عبادات است. یعنی  جمع بین خلع و لبس است.

در حج انسان علایق دنیا را از دست می‌دهد و خود را خالی می‌کند و هم لباس بندگی می‌پوشد، هردو را با همدیگر جمع دارد. همچنین حج باعث وحدت و اتحاد مسلمین و قلوبشان می‌شود. به مصداق این آیه شریفه«وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعا»ً در واقع حج می‌تواند هرگونه تفرقه را در مسلمین از بین ببرد.

با وجود این‌که خاندان آل سعود بیش از صد سال است که متولی برگزاری مراسم حج هستند، اما در چند سال گذشته مرگ صدها نفر از حجاج آن هم به دلیل «ازدحام جمعیت» حاکی از بی کفایتی متولیان سعودی برگزاری این مراسم و تضمین سلامت جانی حجاج است.

بررسی حوادث مرگبار در ایام حج در سه دهه اخیر نشان می‌دهد که از سال 1366 تاکنون، 10 حادثه مرگبار در ایام حج و در دوره مدیریت آل سعود رخ داده که هر بار تعدادی از زائران خانه خدا کشته و زخمی شده‌اند. تکرار این حوادث که در 14 قرن اخیر بی نظیر بوده، نشان دهنده بی‌کفایتی مسؤلان سعودی، ضعف مدیریت، عدم مسؤلیت پذیری و توجه به ظواهر طرح‌های عمرانی به جای برنامه‌ریزی برای حفاظت از جان انسان‌ها و بهداشت و امنیت حجاج کشورهای مختلف جهان بوده است.

در ۲ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقه منا رخ داد. ازدحام حجاج باعث کشته شدن دست‌کم دو هزار و 236 نفر شد.

تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شد که تمامی مفقودان حادثه تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی شدند و ۴۲ قربانی دیگر در قبورالشهدای مکه دفن شده‌اند. در پی این حادثه، رهبر معظم انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

بر اساس آمار به دست آمده، مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی با ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.

این واقعه مرگبارترین رویداد تاریخ حج است که به دلیل «استمرار کارشکنی های دولت سعودی» و علیرغم مذکرات مسؤلین سازمان حج و زیارت با مقامات ذیربط این کشور، سفر حج در سال جاری برای ایرانیان لغو شد.

حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در پیامی در آستانه فرا رسیدن موسم حج در ۱۵ شهریور ۱۳۹۵منتنشر شد، با مقصر خواندن حکام سعودی در این فاجعه، از ممانعت مسؤلان سعودی در تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی برای آشکار شدن زوایای پنهان این فاجعه انتقاد کردند.

 

مسؤلین سعودی قصد انحراف حج از مسیر عبادی را دارند

حجت الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان مقام معطم رهبری در دیدار خانواده قربانیان حادثه منا با ایشان که چهارشنبه گذشته برگزار شد، به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت که توجه به جنبه اجتماعی حج نیز باید مورد توجه باشد و این مهم در آیات قرآن و از زبان بزرگان دین نیز نقل شده است.

آزادیخواه حضور مسلمانان جهان در پوششی واحد و در قالب انجام مراسم عبادی_سیاسی حج را نمایش اقتدار جهان اسلام عنوان و تصریح کرد: به دلیل عدم کفایت مسؤلین دولت سعودی، اسال امکان تشرف به حج ابراهیمی برای ایرانیان و مسلمانان برخی کشورها فراهم نشد.

وی متذکر شد: اقدامات و گفته های مسؤلین سعودی گواه آن است که قصد دارند مسیر حج را به سمت و سوی مورد علاقه خود منحرف نمایند که مغایر با فلسفه حج است که می توان به کشتار حجاج ایرانی در سال 66 و فاجعه تلخ منا در دوم مهر ماه 94 اشاره داشت.

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آآ

تاکید دارد که اولین شرط حضور ایرانیان در مناسک حج، حفظ امنیت حجاج با توجه به وقایع تلخ گذشته از جمله فاجه منا است.

بروجردی می گوید: در طول مذاکراتی مسؤلین سازمان حج و زیارت با مقامات ذیربط عربستان، کارشکنی های دولت سعودی را شاهد بودیم.

وی تاکید دارد که حفظ امنیت تابعین دیگر کشورها تا زمان حضور در خاک کشور دوم، بر عهده کشور میزبان است.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha