به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، در میان ۴۰ نفر اول کنکور سراسری، ۱۹ دانش آموز اهل تهراناند که ۶۶ درصدشان در مدارس غیردولتی و نمونه دولتی و ۳۳ درصد در مدارس سمپاد درس خواندهاند. همچنین بیش از ۹۰ درصد نفرات برتر شهرستانها، سمپادی بودهاند.
هرچند دور از انتظار نیست که ۴۰ نفر اول کنکور سراسری، بخشی از جامعه نخبگانی دانش آموزی و محصل مدارس خاص چون تیزهوشان باشند و از سوی دیگر با استناد به آمار ۴۰ نفر اول کنکور سراسری نمیتوان تحلیل دقیق و عمیقی از وضعیت آموزشی کشور به دست داد، اما نمیتوان به صدا درآمدن زنگهای خطر طبقاتی شدن آموزش، تولید نابرابریهای اجتماعی و دور شدن از عدالت آموزشی را نادیده گرفت.
همانطور که احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامیمعتقد است که «امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است. بخش عمده رتبههای برتر کنکور متعلق به مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی، غیردولتی یا هیئت امنایی هستند. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟».
حجت الله بنیادی، استاد دانشگاه و کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در این باره اظهار کرد: کنکور و حاشیههای آن، توزیع نامناسب دانش آموزان و دانشجویان در رشتههای مختلف، تقاضای نامتوازن برای برخی رشتهها و دور شدن نظام آموزش و پرورش از عدالت، برخی علائم بیماری مزمن نظام تعلیم و تربیت و نظام آموزش عالی کشور به عنوان نظامهای تربیت و تأمین نیروی انسانی کشور است؛ بیماری مزمنی که یکی از نشانههای آن، توزیع غیر طبیعی پذیرفته شدگان کنکور در سطح مناطق کشور و مدارس مختلف است.
وی افزود: صرف نظر از ضعفها و ایراداتی که به کنکور و شیوه برگزاری آن وارد است؛ توزیع نابرابر و غیرنرمال نفرات برتر کنکور، نشان از وجود بیعدالتی در شرایط تحصیلی و فرایندهای هدایت تحصیلی دانش آموزان و به طور خاص نشانگر عدم وجود «نظام استعدادیابی و هدایت تحصیلی» در کشور است.
این کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش که معتقد است رشد بیش از حد و بدون برنامه مدارس غیردولتی، حرکت به سوی طبقاتی شدن آموزش و پرورش و به تبع آن طبقاتی تر شدن جامعه را در کشور رقم زده است اظهار کرد: وجود آموزشگاههای کنکور در نوبت دوم بیشتر مدارس غیردولتی، تبعیض میان این مدارس و مدارس دولتی (عادی) دخترانه در استفاده از دبیران مرد و برگزاری اردوهای خاص چند هفتهای با هدف تقویت مهارتهای تست زنی و کنکور، نشان دهنده غلبه نگرش کنکورمحوری در اکثر این مدارس است.(ایسنا)
نظر شما