کد خبر: آیت-الله-سیستانی-با-برای-اولین-بار-با-پا
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۱۶
آیت الله سیستانی با برای اولین بار با پاپ فرانسیس دیدار کرد
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از BBC، پاپ فرانسیس در یک سفر تاریخی به عراق که در آن درباره وضعیت اقلیت مسیحی بحث و گفتگو کرد، افراط گرایی را به نام دین محکوم کرد و سپس با آیت الله سیستانی دیدار کرد. وی  گفت: خصومت، افراط گرایی و خشونت از قلب یک دین شروع نمی‌شود. آن‌ها خیانت به دین هستند. عراق هم میان اقلیت‌ها و هم بین مسلمانان شیعه و سنی، توسط خشونت‌های مذهبی درگیر شده است. پاپ فرانسیس همچنین به دیدار یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های شیعه اسلام رفت. آیت الله العظمی علی سیستانی با دیدار رئیس کلیسای کاتولیک روم در منزل خود در شهر مقدس نجف گفت که مسیحیان باید مانند همه عراقی‌ها در آرامش و امنیت زندگی کنند. این دیدار به عنوان یک لحظه بسیار نمادین در سفر پاپ که اولین سفر بین‌المللی وی از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا است و اولین سفر پاپ به عراق است. Covid-19 و ترس امنیتی باعث شده است که این سفر پرخطرترین سفر او باشد.

چرا دیدار از آیت الله اعظم علی سیستانی اینقدر مهم بود؟

آیت الله العظمی سیستانی رهبر معنوی میلیون‌ها مسلمان شیعه، جامعه مذهبی غالب در عراق است. پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی مخاطبان آیت‌الله علی سیستانی 90 ساله گوشه گیر نادر هستند اما او حدود 50 دقیقه از پاپ پذیرایی کرد، این دو نفر بدون ماسک صورت صحبت می‌کردند. او تأکید کرد که شهروندان مسیحی باید مانند همه عراقی‌ها در صلح و امنیت و با حقوق کامل خود زندگی کنند. سخنگوی مطبوعات مقدس گفت، پاپ فرانسیس از آیت الله علی سیستانی به دلیل سخنان در دفاع از آسیب پذیرترین و مورد آزارترین جمعیت در میان خشونت‌ها و سختی‌های تاریخ اخیر عراق تشکر کرد. وی گفت که پیام صلح رهبر شیعه مقدس بودن زندگی بشر و اهمیت وحدت مردم عراق را تأیید می‌کند. رویارویی بین رهبر کلیسای کاتولیک و یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های شیعه آیت الله العظمی علی سیستانی یک رویداد تاریخی بود. برای یک پاپ که مشتاق دستیابی به سایر ادیان است، این جلسه بدون شک نمادین‌ترین لحظه سفر او به عراق است.

جامعه رو به کاهش مسیحیان در عراق از جانب افراط گرایان سنی مورد خشونت قرار گرفته است اما برخی نیز از حضور گروه‌های مسلح شیعه هراس دارند و این روحانی به عنوان صدای اعتدال قلمداد می‌شود.

پاپ از آر زادگاه باستان حضرت ابراهیم بازدید کرد، امیدوار است که شخصیت کتاب مقدس که توسط مسیحیان، مسلمانان و یهودیان مورد احترام است، امروز می‌تواند موجب آشتی میان ادیان شود.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha