کد خبر: فلوکستین-انواع،-موارد-مصرف-و-تمام-نکات
۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
فلوکستین: انواع، موارد مصرف و تمام نکاتی که باید بدانید!

فلوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) با کاربرد ضد افسردگی است. فلوکستین روی مواد شیمیایی مغز مانند سراتونین تأثیر می‌گذارد.

قرص فلوکستین، یک داروی ضد افسردگی است که برای درمان اختلال وسواس فکری-جبری یا OCD نیز استفاده می‌شود. با این مقاله از Drugs با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

فلوکستین چیست؟

فلوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) با کاربرد ضد افسردگی است. فلوکستین روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارد که ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب یا علائم وسواس فکری غیر متعادل باشد. فلوکستین برای درمان اختلال افسردگی مزمن، بولیویا عصبوسا (یک اختلال در خوردن غذا)، اختلال وسواس-اجباری، اختلال هراس و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی (PMDD) استفاده می‌شود. فلوكستین گاهی همراه با داروی دیگری به نام اولانزاپین (Zyprexa) برای درمان افسردگی مانیك ناشی از اختلال دوقطبی استفاده می‌شود. این ترکیب برای درمان افسردگی نیز استفاده می‌شود.

اطلاعات مهم درباره فلوکستین

در صورت مصرف پیموزید یا تیوریدازین یا تزریق‌های دوره‌ای متیل آبی، نباید از فلوکستین استفاده کنید. اگر در 14 روز گذشته از مهار کننده MAO استفاده کرده اید (مانند ایزوکاروباکسیدید، رساگیلین، سلژیلین، فنلزین یا ترانس سیپرومین) از فلوکستین استفاده نکنید. قرص فلوکستین از فلوکستین با تزریق تیوریدازین، لاینزولید، پیموزید یا متیلن آبی استفاده نکنید. شما باید حداقل 14 روز پس از توقف مهار کننده MAO صبر کنید تا بتوانید فلوکستین مصرف کنید. قبل از مصرف ترییدیدازین یا MAOI باید 5 هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید. برخی از جوانان وقتی که ابتدا داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند، درباره خودکشی فکر می‌کنند. برای تغییر در روحیه یا علائم خود هوشیار باشید. فلوکستین می‌تواند قضاوت، تفکر و مهارت‌های حرکتی را مختل کند. هنگام کار با ماشین آلات احتیاط کنید. هرگونه علائم جدید یا وخیم‌تر را به پزشک خود گزارش دهید. از جمله این علائم: تغییر خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، یا اگر احساس تحریک پذیری، آشفتگی، خصمانه، پرخاشگری، بیقرار، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)  افسردگی بیشتر، یا فکرهایی در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود.

قبل از مصرف این دارو به این موارد توجه کنید!

اگر در 14 روز گذشته یک مهار کننده MAO مصرف کرده‌اید، از فلوکستین استفاده نکنید. تعامل با مواد مخدر خطرناک نیز می‌تواند رخ دهد. مهار کننده‌های MAO شامل ایزوکاروباکسیدید، لاینزولید، فنلزین، رساگیلین، سلژیلین و ترانیل سی پرومین است. شما باید حداقل 14 روز پس از توقف مهار کننده MAO صبر کنید تا بتوانید فلوکستین مصرف کنید. قبل از مصرف ترییدیدازین یا MAOI باید 5 هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید. اگر به آن حساسیت دارید یا در صورت مصرف پیوموزید یا تیوریدازین یا اگر با تزریق متیلن بلو نیز تحت درمان قرار گرفته‌اید، نباید از فلوکستین استفاده کنید. در مورد تمام داروهای ضد افسردگی دیگری که مصرف می‌کنید، به خصوص Celexa ،Cymbalta ،Desyrel ،Effexor ،Lexapro ،Luvox ،Oleptro ،Paxil ،Pexeva ،Symbyax ،Viibryd یا Zoloft با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروها می‌توانند با فلوکستین تداخل ایجاد کرده و یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین ایجاد کنند. مطمئن باشید پزشک شما در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می‌کنید اطلاع دارد. قبل از انجام هرگونه تغییر در نحوه یا زمان مصرف داروهای خود، از پزشک خود بپرسید.

برای اطمینان از اینکه فلوکستین برای شما بی خطر است، در صورت وجود مشکلات زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  1. سیروز کبدی
  2. بیماری کلیوی
  3. دیابت
  4. گلوکوم زاویه باریک
  5. تشنج یا صرع
  6. اختلال دو قطبی (افسردگی مانیک)
  7. سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا افکار خودکشی
  8. اگر تحت درمان با تشنج الكترونیكی (ECT) قرار می‌گیرید
کپسول فلوکستین برخی از جوانان وقتی که ابتدا داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند، درباره خودکشی فکر می کنند. پزشک باید در ویزیت‌های منظم پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبین شما نیز باید نسبت به تغییر در روحیه یا علائم شما هوشیار باشند. مصرف داروی ضد افسردگی SSRI در دوران بارداری ممکن است باعث مشکلات جدی ریه یا سایر عوارض در کودک شود. اما، اگر مصرف داروی ضد افسردگی خود را متوقف کنید، ممکن است عود افسردگی داشته باشید. در صورت بارداری فوراً به پزشک خود بگویید. مصرف فلوکستین در دوران بارداری را بدون توصیه پزشک شروع و یا متوقف نکنید. فلوکستین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود. در صورت شیردهی کودک به پزشک خود بگویید. فلوکستین برای استفاده توسط افراد جوانتر از 18 سال مورد تأیید نیست.

چگونه باید فلوکستین مصرف کنم؟

فلوکستین را دقیقاً مطابق گفته‌ی پزشک مصرف کنید. تمام راهنمایی‌های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. کپسول را خرد یا یاز نکنید و آن را نجوید، کل آن را قورت دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز شده یا یک قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از داروساز خود بخواهید که یکی از آن‌ها را به شما بدهد. برای درمان اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی، مقدار معمول فلوکستین یک بار در روز در حالی که دوره خود را انجام می‌دهید، یا 14 روز قبل از انتظار شروع دوره شما است. دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید. ممکن است تا 4 هفته قبل از بهبود علائم شما طول بکشد. دارو را طبق دستورالعمل استفاده کنید و در صورت عدم بهبود علائم خود به پزشک بگویید. به طور ناگهانی مصرف فلوکستین را متوقف نکنید زیرا ممکن است علائم ترک ناخوشایند داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چگونه با خیال راحت جلوی استفاده از فلوکستین را باید گرفت. در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما رسیده است، از مقدار از دست رفته پرش کنید. برای تهیه دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید. اگر دوز هفتگی Prozac Weekly را از دست دادید، به محض یادآوری دوز از دست رفته را مصرف کنید و 7 روز بعد دوز بعدی را مصرف کنید. اما اگر تقریباً دوز هفتگی به طور منظم برنامه ریزی شده در هفته است، از دوز دست رفته را پرش کنید و مقدار دوم را طبق دستورالعمل مصرف کنید. برای تهیه دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد فلوکستین مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

در هنگام مصرف از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

نوشیدن الکل می‌تواند عوارض جانبی خاصی از فلوکستین را افزایش دهد. اجتناب از دیگر داروها قبل از مصرف داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)، آرتروز، تب یا تورم از پزشک خود کمک بخواهید. این شامل آسپیرین، ایبوپروفن (Advil Motrin)، ناپروکسن (Aleve)،celecoxib (Celebrex)، دیکلوفناک، ایندومتاسین، meloxicam و غیره است. استفاده از NSAID با فلوکستین ممکن است به راحتی باعث کبودی یا خونریزی شما شود. این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند.

عوارض جانبی فلوکستین

هرگونه علائم جدید یا قبلی را به پزشک خود گزارش دهید، از جمله: تغییر خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، تحریک پذیری، آشفتگی، خصمانه، پرخاشگر، بیقراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، بیشتر افسرده، فکرهایی در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود دارید.

در صورت وجود علائم زیر بعد از مصرف فلوکستین با پزشک خود تماس بگیرید:

  1. تاری دید
  2. درد چشم
  3. تورم
  4. دیدن حفره در اطراف نور
  5. علائم سطح بالای سروتونین در بدن
  6. تحریک پذیری
  7. توهم
  8. تب
  9. ضربان قلب سریع
  10. رفلکس‌های بیش از حد فعال
  11. تهوع
  12. استفراغ
  13. اسهال
  14. از دست دادن هماهنگی
  15. غش کردن
  16. علائم سطح پایین سدیم در بدن
  17.  سردرد
  18. سردرگمی
  19. ضعف شدید
  20. استفراغ
  21. از دست دادن هماهنگی
  22. احساس بی‌ثباتی
  23. عضلات بسیار سفت و سخت
  24. تب بالا
  25. تعریق
  26. گیجی
  27. ضربان قلب سریع یا ناهماهنگ
  28. لرزیدن
  29. واکنش شدید پوست
  30. تب
  31. گلودرد
  32. ورم در صورت یا زبان
  33. سوزش در چشم
  34. درد پوست
عوارض جانبی شایع فلوکستین ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • مشکلات خواب(بی‌خوابی)
  • رویاهای عجیب
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تغییرات در دید
  • احساس اضطراب یا عصبی بودن
  • درد
  • ضعف
  • خمیازه پی‌در پی
  • احساس خستگی
  • معده ناراحت
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • خشکی دهان
  • تعریق
  • گرگرفتگی
  • تغییر در وزن یا اشتها.
  • بینی عفونی
  • درد سینوس
  • گلودرد
  • علائم آنفلوانزا
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی جنسی یا مشکل در داشتن ارگاسم
این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد دیگر ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگر فلوکستین را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

مصرف فلوکستین با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما شده و یا تنفس شما را کند می‌کند، می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناک یا حتی مرگ شود. فلوکستین قبل از مصرف قرص خواب، داروی ضد درد، داروهای ضد سرفه، داروی آرامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از داروها می‌توانند با فلوکستین ارتباط برقرار کنند. همه فعل و انفعالات ممکن در اینجا ذکر نشده است. در مورد تمام داروهای فعلی خود و هرگونه استفاده یا شروع مصرف آن به پزشک خود اطلاع دهید، به ویژه:
  1. هر داروی ضد افسردگی دیگری
  2. مخمر سنت جان
  3. تریپتوفان (که گاهی به آن L- تریپتوفان نیز می گویند)
  4. رقیق کننده خون
  5. وارفارین
  6. کوادمین
  7. جانتوهن
  8. دارو برای درمان اضطراب، اختلالات خلقی، اختلالات در تفکر یا بیماری روانی
  9. آمی تریپتیلین، بوسپیرون، دزیپرامین، لیتیوم، نورتریپتیلین و غیره
  10. دارو برای درمان ADHD یا narcolepsy - Adderall  Concerta  Ritalin  Vyvanse  Zenzedi و ...
  11. داروهای بدون نسخه ضد درد از جمله ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین یا داروهای مشابه
  12. داروی سردرد میگرنی، ریزاتریپتان، سوماتریپتان، زولمیتریپتان و ...
  13. داروی ضد درد مخدر مانند فنتانیل، ترامادول
این لیست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند با فلوکستین ارتباط برقرار کنند. این شامل داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی بدون نسخه است. لیستی از تمام داروهای خود را به هر ارائه دهنده خدمات درمانی که شما را معالجه می‌کند، ارائه کنید.

اطلاعات بیشتر درباره فلوکستین

به یاد داشته باشید، این مورد و تمام داروهای دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از فلوکستین فقط برای نشانه‌های تجویز شده استفاده کنید. برای اطمینان از اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه، در مورد شرایط شخصی شما، همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با قرص ال کارنیتین" آشنایی با قرص ال کارنیتین"را مطالعه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha