کد خبر: آشنایی-با-رابطه-و-تاثیر-دیابت-بر-دندان
۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴
آشنایی با رابطه و تاثیر دیابت بر دندان

تاثیر دیابت بر دندان و بهداشت دهان

تاثیر دیابت بر دندان و دهان انکار ناپذیر است (Dental Problems and Diabetes). تا جایی که بیماری‌های دهان و دندان را یکی از عوارض دیابت می‌شمارند. از طرف دیگر، بهداشت نامناسب دهانی و عفونت شدید لثه می‌تواند باعث شود کنترل دیابت مشکل‌تر شود. عفونت‌ باعث می‌شوند که قند خون بالا رود و نیاز به انسولین بیشتری برای کنترل قند خون باشد. بنابراین دیابتی‌هایی که دچار بیماری‌های پریودنتال هستند، باید مورد معالجه قرار گیرند تا عفونت دهانی آنها ریشه‌کن شود. در حال حاضر شیوع بیماری دیابت در کشورهای توسعه یافته بالاتر از کشورهای در حال توسعه است اما پیش بینی می شود در سالهای آینده تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته باشد.اگرچه در مورد عوامل و روشهای درمان تحقیقات و بحثهای متعددی انجام و به اجرا گذاشته شده است، سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) قویا پیش گیری را به عنوان کلید مبارزه با این بیماری همه گیر توصیه می کنند.به طور سنتی، گفتگوی کمی بین دو رشته انجام شده است (بهداشت دهان- دندان پزشک و پزشکان) اما وقتی که در مورد فرد مبتلا به دیابت صحبت می شود همه یک نظر دارند. تاثیر دیابت بر دندان و دهان اینست که احتمال دارد التهاب در حفره دهانی، خصوصا لثه ها می تواند به شدت بر قند خون تاثیر گذاشته و دیابت را بدتر کند. آشنایی با رابطه و تاثیر دیابت بر دندان

تاثیر دیابت بر دهان

دیابت می تواند بدن شما خصوصا لثه هایتان را برای مبارزه با عفونتها ضعیف کند. سطح قند خونی که خوب کنترل نشود می تواند مشکلات دهانی زیر را به وجود آورد:
  • پوسیدگی لثه
  • ازدست دادن دندان
  • ورم لثه یا پریودانتیس
  • از دست دادن دندان
  • برفک- یک عفونت قارچی در دهان
  • خشکی دهان
درمان بیماری لثه ممکن است با داشتن دیابت مشکلتر باشد. بیماری پریودنتال می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و مقدار انسولین که نیاز دارید را افزایش دهد. دیابت کنترل نشده ممکن است به بیماریهای پریودنتال دیگری منتهی شود. پس دیابت بر همه اعضای بدن حتی دندان ها هم تاثیر می گذارد. خب وقتی این قند برای ما این همه ضرر دارد چرا ان را از وعده های خود حذف نکنیم تا سالم بمانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha