نشست صلح یاران مطبوعات استان کرمان با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون حل اختلاف دادگستری و مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری استان کرمان، در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ نشست صلح یاران مطبوعات استان کرمان با حضور محسن روحی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌ الاسلام محمد امیر ابراهیمی معاون حل اختلاف دادگستری و حمزه امیر محمدی نسب، مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری استان کرمان، در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد.

رسالت رسانه ها ترویج فرهنگ صلح و سازش است

محسن روحی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در نشست با معاون حل اختلاف دادگستری و و صلح یاران مطبوعات استان کرمان، گفت: یکی از رسالت رسانه‌ ها این است؛ که در جهت ترویج صلح و سازش فرهنگ‌ سازی کنند، تا اختلافات در فضایی غیر از دادگاه حل و فصل شود.

هیئت های صلح در مساجد راه اندازی می شود

حجت‌ الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان در نشست با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و صلح یاران مطبوعات استان کرمان، بیان کرد: با اقداماتی که در حوزه دستگاه قضایی و شوراهای حل اختلاف صورت گرفته است، حوزه کاری شوراهای حل اختلاف دستخوش تغییراتی شده است..

وی با اشاره به اینکه در قانون جدید بر موضوعات داوری، میانجی گری، صلح و سازش و صلح یاران تاکید شده است، افزود: تاکنون ۴۸ هیئت صلح در قالب هیئت‌ های صلح فرهنگیان، اصناف، اتحادیه های صنفی، کلانتری‌ ها، رسانه‌ ها، و .. در کرمان راه اندازی شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان؛ تصریح کرد: در روایات و آموزه‌ های دینی و قرآنی بر ترویج صلح و آشتی میان اصحاب دعوی تاکید شده است، چرا که در صورت ارجاع اختلافات به دادگاه‌ ها پیامدهای نامطلوبی به همراه دارد و ریشه کینه عمیق می‌ گردد.

حجت الاسلام امیر ابراهیمی تاکید کرد: بنابراین لازم است؛ اختلافات جزئی بوسیله مصلحین و صلح یاران تاثیر مطلوب تری برجا می‌ گذارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۲۴۰ نفر در ستاد صبر استان کرمان فعالیت می‌ کنند؛ که از این تعداد یک هزار و ۳۵ نفر به عنوان صلح یار، ۲۹۴ نفر به عنوان همیار صلح(دانش‌ آموز) و ۱۱ نفر هم طلایه‌ دار صلح، دارای ابلاغ از سوی رئیس کل دادگستری استان کرمان هستند.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: علی رغم اینکه بیش از ۲ درصد از بودجه کشور فرهنگی می‌ باشد، متاسفانه خروجی چشمگیری نداشته است، زیرا در محل‌ های مناسب هزینه نمی‌ گردد.

حجت الاسلام امیر ابراهیمی خاطرنشان ساخت: در برنامه‌ های آینده حل اختلاف، هیات‌ های صلح در مساجد راه‌ اندازی خواهند شد و یک یا چند صلح‌ یار در مساجد برای حل و فصل اختلافات تلاش خواهند کرد.

از سال ۱۴۰۲ هیچ گونه جرائم مطبوعاتی نداشتیم

حمزه امیر محمدی نسب، مدیر رسانه و روابط عمومی و عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات استان کرمان نیز در این نشست، گفت: خوشبختانه از آذر ماه ۱۴۰۱ تاکنون (بیش از ۲۰ ماه) هیچ پرونده‌ ای تحت عنوان جرائم مطبوعاتی به دادگاه مطبوعات استان کرمان ارجاع نشده است.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی استان کرمان همواره در جهت پیشرفت استان و رفع مطالبات مردمی حامی و پشتیبان اصحاب رسانه بوده است و تعامل موثر و سازنده‌ ای میان مسئولان قضایی و خبرنگاران استان شکل گرفته است.

مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری استان کرمان، ضمن قدردانی از همکاری خوب اداره کل ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه با دادگستری استان کرمان، افزود: ضرورت دارد دستگاه‌ های متولی در جهت ساماندهی رسانه‌ های فاقد مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات لازم را بعمل آورند.

امیر محمدی در ادامه، گزارشی از فعالیت‌ های رسانه‌ ای و عملکرد هیئت صلح مطبوعات استان کرمان ارائه و خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌ های انجام شده در حوزه رسانه، می‌ توان به برگزاری چهارمین جشنواره رسانه‌ ای عدالت و برگزاری مستمر نشست‌ های مطبوعاتی از سوی مسئولان قضایی در سراسر استان اشاره کرد.