به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، علی اسدی با بیان این مطلب گفت: رفتار مهارتی آموختنی، قابل یادگیری و قابل انتقال به دیگران است، به همین دلیل بخش عمده ای از رفتارهای افراد برگرفته از نوع و مدل رفتار اطرفیان به ویژه افراد نزدیک مثل خانواده، هم کلاسی و همکاران است.
وی افزود: از این رو گفته می شود همانند سازی با دیگران به ویژه شخصیت های شناخته شده، محبوب یا مقبول امری است که در ایجاد رفتارهای اجتماعی و الگو برداری نقش مهم و بسزایی دارند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: همانطور که می دانیم بروز واکنش هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیر منتظره امری عادی است، زیرا هنگامی که افراد آگاهی و آمادگی لازم را برای مواجه شدن و مقابله با یک اتفاق را ندارند بطور طبیعی واکنش های هیجانی غیر منتظره دارند که در شرایط عادی و طبیعی کاملا غیر منطقی بنظر می رسند.
وی ادامه داد: به همین دلیل وجود ترس و اضطراب در جامعه در دوره کرونا امری طبیعی است زیرا این پدیده برای مردم بسیار ناشناخته غیر منتظره و آسیب زا بود. در چنین شرایطی توجه و تمرکز بر مدیریت رفتار اجتماعی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا واکنش افراد نسبت به یک هشدار یا پیام می تواند نقش و تاثیر زیادی در نوع رفتار دیگران داشته باشد.
معاون دفتر سلامت روان گفت: از دیدگاه روانشناسی اجتماعی برای نهادینه کردن یک رفتار لازم است به فاکتورهایی مثل، ماهیت و اهمیت رفتار، ضرورت و نیاز انسان ها نسبت به یادگیری آن رفتار، ساده بودن رفتار، در دسترس بودن ابزار و امکانات مورد نیاز، فراگیر بودن رفتار و قابل تکرار بودن آن رفتار توجه کرد.
اسدی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از رفتارهایی که در شرایط کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است، به طور طبیعی هرگاه در کوچه و خیابان یا محل کار و زندگی خود با افرادی برخورد می کنیم که از ماسک استفاده کردند، بطور غیرارادی میزان استرس ما در برخورد با این اشخاص کمتر است و بالعکس افرادی که این رفتار را ندارند و یا اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی کنند باعث افزایش تنش و استرس در دیگران می شوند.
وی افزود: به لحاظ روانشناختی مشاهده رفتارهای خوشایند و یا مورد انتظار از دیگران باعث احساس لذت در ما و ایجاد پذیرش و باور مثبت نسبت به این گروه از افراد می شود که این موضوع نقش بسیار ارزشمند و مهمی در تعاملات و روابط بین فردی و اجتماعی دارد.
وی تصریح کرد: به تعبیری مشاهده رفتارهای بهداشتی در دیگران باعث کاهش تنش روانی در سطح کلی جامعه می شود و این موضوع می تواند به عنوان یک الگوی رفتاری مثبت در جامعه تبلیغ و مورد تشویق قرار گیرد.
معاون دفتر سلامت روان بیان داشت: استفاده کردن از سیستم پاداش و تنبیه در تداوم و گسترش یک رفتار اجتماعی نقش مهمی دارد. به عنوان مثال هر گاه افرادی که در محیط های کاری و اداری اصول بهداشتی را رعایت می کنندخدمات بهتر یا سریعتری دریافت کنند.
اسدی خاطرنشان کرد: از منظر روانشناسی یادگیری به دلیل پاداشی که مغز بواسطه آن رفتار دریافت می کند خود به خود میل و تمایل به تکرار و تداوم آن رفتار دارد. به همین دلیل رفتارهای اجتماعی متاثر از هم هستند و بقول جامعه شناسان رفتارهای فردی بر جامعه اثر می گذارند و جامعه بر رفتار افراد.
وی گفت: از این رو می توان گفت که مفهوم یادگیری اجتماعی در گروی تعاملات بین فردی است و رشد اجتماعی در گروی یادگیری فرهنگ و رفتار اجتماعی است.