کد خبر: وزوز-گوش-را-جدی-بگیرید-علل-آسیب-به-سیست
۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی ایران با اشاره به علل آسیب به سیستم شنوایی نوزادان گفت: بهترین زمان برای تشخیص اختلالات شنوایی نوزادان، بدو تولد و در روز اول پس از زایمان است.

 

 مهدی خواجوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، در ارتباط با علل آسیب به سیستم شنوایی نوزاد  گفت: برخی مشکلات تغذیه‌ای  احتمال آسیب و اختلال در روند رشد سیستم شنوایی نوزاد را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف برخی ویتامین‌ها در این دوره مورد نیاز مادر و جنین بوده و کمبود آن خطرآفرین است که این هم باید توسط پزشک تجویز شود. کم‌کاری و پرکاری تیروئید نیز از جمله علل مشکل‌ساز برای شنوایی نوزاد است.

وی افزود: بیماری‌های گوش نوزادان در برخی موارد در سونوگرافی و پیش از تولد قابل‌تشخیص و غربالگری است که تعداد آن بسیار کم است؛ چراکه در بیشتر موارد این بیماری با عارضه بیرونی و قابل‌مشاهده همراه نیست و به‌صورت طبیعی بهترین زمان برای تشخیص این اختلالات در زمان تولد و در روز اول پس از زایمان است. گوش نوزاد در هفته بیست و هشتم بارداری کامل است و نوزاد تازه متولدشده به‌اندازه یک فرد بالغ شنوایی دارد و می‌شود تست شنوایی و میزان آن را مشخص کرد.

رییس انجمن گوش و حلق و بینی ایران با بیان اینکه بیماری‌های گوش کودکان در دو نوع است که یک نوع از آن کم شنوایی ارثی است، اضافه کرد: بیماری‌هایی مثل سرخجه و برخی بیماری‌های ویروسی و عفونی ممکن است موجب کم‌شنوایی کودک شوند. همچنین برخی داروها مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و برخی گیاهان دارویی نیز می‌توانند بر روی سیستم شنوایی کودک تأثیرگذار باشند.

متخصص گوش و حلق و بینی در ارتباط با وزوز گوش نیز اظهار داشت: جرم گوش، فشار گوش، اختلال در پرده گوش و ... می‌تواند علت وزوز گوش باشد،‌ همچنین وجود تومور در گوش میانی، داخلی یا سیستم شنوایی و کورتکس شنوایی در مغز نیز می‌تواند سبب این مسئله شود.

وی با بیان این‌که یکی از ضایعه‌هایی که وزوز ایجاد می‌کند، تومور است، گفت: لذا افراد باید حتماًاین مشکل را جدی بگیرند و جهت شناسایی علت بیماری به پزشک معالج مراجعه کنند.

رئیس انجمن گوش و حلق و بینی ایران با بیان این‌که فشارهای عصبی به شدت در بروز وزوز گوش تأثیر دارد،‌ گفت: افرادی که دچار افسردگی هستند احتمال ابتلا به وزوز گوش در آنها بیشتر است.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در مورد اکو شدن صدا و یا بازنشر صدای خود در جمجمه گفت: ‌این مسأله نیز علل مختلفی دارد سرماخوردگی، اختلال فشار هوا در گوش میانی یا ضایعاتی که در گوش داخلی و حلزون شنوایی وجود دارد، می‌تواند سبب اکو شدن یا اتوفونی شود.

به گفته وی، رفلکس عضلات گوش میانی که استخوانچه‌ها را گرفته و تنظیم می‌کنند، اختلال در عملکرد آنها می‌تواند سبب اکو شدن صدا شود. همچنین سینوزیت نیز یکی از عوامل ایجادکننده این مشکل به شمار می‌رود.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha