کد خبر: تربیت-2-5-میلیون-سفیر-سلامت-خانوار-تربیت
۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تربیت 2.5 میلیون سفیر سلامت خانوار برای مراقبت از سلامت خود و خانواده خبر داد.

به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر شهرام رفیعی فر گفت: با توجه به گذار بيماري‌ها از واگير به غير واگير و حركت از درمان قطعي بيماري‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضاي خانواده براي سالم زيستن، مديريت ناخوشي‌‌هاي جزيي، مديريت بيماري‌هاي مزمن و حاد روز به روز در حال افزايش است به گونه‌اي كه طبق برآوردها 65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خود مراقبتي است.

وی افزود: «خود مراقبتي» شامل اعمالي است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار كه مردم براي خود، فرزندان و خانواده شان انجام مي‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمي، روانی و اجتماعی خود حفاظت كنند، نيازهاي جسمی، رواني و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بيماري ها يا حوادث پيشگيري كنند، ‌بیماری‌های مزمن خود را مدیریت كنند و نيز از سلامت خود بعد از بيماري حاد يا ترخيص از بيمارستان، حفاظت كنند.

وی بیان کرد: این در حالی است در بررسی انجام شده در خصوص سواد سلامت از هر دو نفر یک نفر سواد سلامت محدود دارد و از پیامدهای ناشی از کم سوادی سلامت، می توان به افزایش بیماری های مزمن اشاره کرد.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: به منظور افزایش سواد سلامت ایرانیان و توانمند سازی آنان برای خودمراقبتی، در قالب برنامه ملی خود مراقبتی به عنوان پنجمین برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، تربیت سفیر سلامت خانوار از سال 1393 آغاز شد.

وی افزود: مردم در اين برنامه به عنوان خالقان سلامت، كنترل بيشتري بر سلامت خود خواهند داشت و مراقبت‌هاي جامع به‌ جاي مراقبت‌هاي پراكنده و نامنسجم توسعه مي‌يابد و منابع موجود در جامعه كه مي‌توانند حامي تغييرات مورد نياز براي ارتقاي سلامت باشند، بيش از پيش مورد توجه قرار مي‌گيرند.

دکتر رفیعی فر گفت: همچنین این برنامه می تواند به عنوان یکی از استراتژی های موثر برای تحقق پوشش همگانی سلامت باشد. به عبارتی با اجرای این برنامه مردم به طیف گسترده‌ای از خدمات پایه بهداشتی با کیفیت در زمینه ترویج، پیشگیری، درمان، توان‌بخشی و مراقبت تسکینی در محل زندگی، محل تحصیل و محیط کار دسترسی پیدا می کنند.

وی در خصوص نحوه اجرای برنامه اظهار داشت: در این برنامه، به ازاي هرخانوار تحت پوشش PHC فردی به عنوان سفیر سلامت خانوار تربیت می شود. سفير سلامت خانوار، عضوي از اعضاي هر خانواده است كه حداقل 8 كلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و به صورت داوطلبانه، مسووليت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضاي خانواده و جامعه را بر عهده دارد.

وی افزود: براي هر خانواري كه فاقد عضو واجد شرايط باشد، سفير سلامت افتخاري تربيت خواهد شد (سفير سلامت افتخاري، فردي است كه علاوه بر خانوار خود، حداكثر 5 خانوار بدون سفير سلامت را تحت پوشش قرار مي‌دهد.)

وی ادامه داد: برای این کار راهنماهای خودمراقبتی در اختیار سفیران سلامت خانوار قرار می گیرد و علاوه بر آموزش های فردی در خصوص نحوه استفاده از این راهنما، سفیران سلامت خانوار در جلسات آموزشی گروهی دوره ای متناسب با نیاز و شرایط شان شرکت می کنند.

دکتر رفیعی فر عناوین راهنماهای خودمراقبتی ویژه سفیران سلامت خانوار را چنین برشمرد: راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(1): خودمراقبتی در ناخوشي‌ جزيي، راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(2)، خطرسنجی سکته های قلبی، مغزی و سرطان، راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(3): سبک زندگی سالم، راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(4): خودمراقبتی هفته به هفته دوران بارداری، راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(5): هزار روز طلایی (0 تا 2 سال)، راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(6): مهارت های فرزندپروری، راهنماي ملی خودمراقبتی خانواده(7): خودمراقبتی در اورژانس ها.

وی اعلام کرد: تا پایان سال 1395، 2 میلیون و 500 هزار نفر سفیر سلامت خانوار تربیت شده است و بیش از ده درصد خانوارهای کشور، تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند.

دکتر رفیعی فر اظهار داشت: علاوه بر سفیر سلامت خانوار، با توجه به اهمیت دوران کودکی، نوجوانی و جوانی برای توانمند سازی افراد برای خودمراقبتی، با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، در مدارس، سفیران سلامت دانش آموز و در دانشگاه ها، سفیران سلامت دانشجو بر اساس راهنماهای سفیران سلامت دانش آموز ابتدایی، متوسطه اول و دوم و راهنمای خودمراقبتی جوانان برای مراقبت از سلامت خود و همسالان (یک نفر به ازای هر 10دانش آموز یا دانشجو) تربیت شده اند.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بیان داشت: تاکنون یک میلیون و 250 هزار نفر سفیر سلامت دانش آموز تربیت شده و کار آموزش 250 هزار سفیر سلامت دانشجو تا پایان نیمه اول سال 96 آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha