کد خبر: تأثیر-50-درصدی-تغذیه-والدین-در-جنسیت-جنی
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳

یک متخصص تغذیه در ارتباط با تأثیر 50 درصدی تغذیه والدین در جنسیت جنین گفت: عوامل محیطی همچون  شغل والدین، تماس با فلزات سنگین، آلودگی محیط و تغذیه سالم در کیفیت بارداری و میزان باروری مؤثر است.

دکتر زهره خدایی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با تأثیر تغذیه والدین و جنسیت جنین اظهار داشت: جنسیت جنین با ژنتیک، تغذیه، عوامل محیطی و ... در ارتباط است و این مسئله بر اساس بسیاری از تحقیقات انجام گرفته در جهان چند بعدی بوده و علل مختلفی سبب دختر یا پسر شدن جنین می شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات مربوط به محیط الکتریکی دور تخمک نیز باعث می شود اسپرم حاوی کروموزوم x یا y بیشتر بتواند وارد تخمک شود، افزود: محیط اسیدی یا قلیایی محل ملاقات تخمک و اسپرم نیز در نوع جنسیت بی تأثیر نبوده و حتی در میزان باروری نیز تا حدودی موثر است.

 این متخصص تغذیه ادامه داد: به گفته برخی از کارشناسان و محققان تأثیر تغذیه والدین در جنسیت تا 70 درصد بوده اما پزشکان تغذیه می گویند که این مسئله 100 درصد معلوم نبوده و در شرایط عادی و به طورنرمال 50 درصد است بنابر این تاثیر تغذیه در تعیین جنسیت جنین ثابت شده ولی اینکه تا چه اندازه موثر باشد هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

خدایی تصریح کرد: اگر والدین می خواهد تا میزان بیشتر از 99 درصد جنسیت جنین خود را تعیین کنند باید از روش‌های الکتریکی مبتنی بر ivf یعنی از روش‌های که سبب تحریک تخمک گذاری در مادر می شود، استفاده کنند.

وی ادامه داد: در روشivf آمپول هایی به مادر تزریق  و پس از آن تخمک از رحم مادر خارج می شود و لقاح در خارج از محیط رحم صورت می گیرد بنابراین از لحظه اولیه لقاح و تشکیل آن، جنسیت جنین معلوم می شود .

وی در پاسخ به این سوال که انجام ivf برای مادر ضرر دارد یا خیر، گفت: اگر ivf با تحریک بیش از حد تخمک همراه باشد ممکن است باعث ایجاد عوارض شده البته تعداد انجام این عمل نیز در بروز عوارض حائز اهمیت است.

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه عوامل محیطی نیز در تعیین جنسیت جنین موثر است، گفت: به طور کلی عوامل محیطی همچون نوع شغل، تماس با فلزات سنگین، آلودگی محیط و تغذیه سالم در تعیین جنسیت جنین، کیفیت بارداری و میزان باروری مؤثر است.

خدایی در ادامه به تغذیه مناسب زنان باردار اشاره کرد و افزود: منظور از تغذیه سالم این بوده که از چربی های اشباع نشده مثل دنبه حداالمکان استفاده نشود همچنین از چربی گیاهی اشباع اصلا در حین بارداری اصلا استفاده نشود و از موادی که حاوی قند و شکر زیاد هستند همچون بیسکویت‌ها، کیک ها، نوتلاها و.. که حاوی روغن ترانس و جامد است، استفاده نشود و بهترین روغن مصرفی در این دوران روغن زیتون است.

وی خاطر نشان کرد: تقریبا همه بانوان باردار به مقادیر بیشتری پروتئین، بعضی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند اسید فولیك و آهن و كالری برای دریافت انرژی نیاز دارند. همچنین باید توجه داشت که زنان باردار باید مصرف غذاهای آماده را محدود كنند زیرا آنها فقط حاوی مقادیر زیادی كالری بدون ارزش غذائی هستند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: زنان باردار باید به خاطر داشته باشند كه معنای بهتر خوردن همیشه بیشترخوردن نیست. همچنینافرادی كه رژیم گیاهخواری داشته و یا مشكل پزشكی خاصی مانند دیابت، دیابت حاملگی، كم خونی و سابقه تولد نوزاد با وزن پایین را دارند باید با پزشك‌شان در مورد نوع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود مشورت كنند.

کدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha