برخی از داروهای HIV می توانند با آلزایمر مقابله کنند

در یک مطالعه جدید، افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی که داروهای استاندارد برای دور نگه‌داشتن ویروس دریافت می‌کردند، نرخ بسیار پایین‌تر ابتلا به بیماری آلزایمر داشتند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)این نتایج نشان می‌دهد این داروها ممکن است خطر ابتلاء به بیماری مغزی را نیز کاهش دهند.

تیمی به سرپرستی دکتر «جرولد چان» از دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که این تحقیقات در مراحل اولیه است، اما این امکان وجود دارد که مکانیسم‌های مورد استفاده توسط این داروهای HIV در سطح ژنتیکی برای خنثی کردن آلزایمر در مغز عمل کنند.

در این مطالعه، گروه چان نرخ بیماری آلزایمر را در میان تقریباً ۸۰۰۰۰ فرد مبتلا به HIV مثبت بالای ۶۰ سال بررسی کردند. برای بیش از ۴۶۰۰۰ نفر از آنها نوعی داروهای سرکوب کننده HIV معروف به مهارکننده‌های ترانس کریپتاز معکوس (RT) تجویز شده بود.

محققان دریافتند در میان این زیرگروه، تشخیص آلزایمر در حدود ۲.۵ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر رخ می‌دهد که بسیار کمتر از ۶.۱۵ در هر ۱۰۰۰ مشاهده شده در گروه کنترل از افراد مسن بدون HIV بود.

این مطالعه برای اثبات اینکه مهارکننده‌های RT مستقیماً از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کنند طراحی نشده است. با این حال، این یافته جالب بود و مکانیسم‌های ژنتیکی وجود دارد که ممکن است این ارتباط را توضیح دهد.

در یافته‌های اخیر، تحقیق چان نشان داد که در بیماران آلزایمری، ژنی که در نورون‌ها یافت می‌شود دچار جهش‌هایی می‌شود که می‌تواند هزاران نوع ژن جدید تولید کند.

ژن مرتبط با آلزایمر، به نام APP، با استفاده از همان آنزیمی که HIV برای ربودن ژنتیکی سلول‌های انسان از آن استفاده می‌کند، دچار این تغییر شکل می‌شود.

به همین دلیل است که داروهای بازدارنده RT یک عنصر رایج در داروی است که افراد HIV مثبت برای سرکوب ویروس از آن استفاده می‌کنند.

بنابراین، این منطقی است که مهارکننده‌های RT فرآیندهای RT درگیر در بیماری آلزایمر را در سلول‌های مغز هم خنثی کنند.

چان می‌گوید: «آنچه ما اکنون به آن پرداخته ایم بسیار خام است. گام بعدی واضح برای آزمایشگاه ما این است که تشخیص دهیم کدام نسخه از RT ها در مغز فرد مبتلا به بیماری آلزایمر کار می‌کنند، به طوری که می‌توان درمان‌های هدفمندتری را کشف کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha