ایران دومین کشور موفق دنیا در تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزا است

دبیر انجمن داروسازان تهران، خواستار حمایت وزارت بهداشت از واکسن آنفلوانزای تولید داخل شد و گفت: ایران پس از آمریکا دومین کشور موفق دنیا در تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزا است که توانسته با بهره‌گیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) از انجمن داروسازان تهران، محمدامین قبادی افزود: واکسن چهار ظرفیتی تولید داخل، همه کارآزمایی‌های بالینی را سال‌ها پیش با موفقیت گذرانده است و تاییدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را نیز دارد و امسال سومین سال تولید و مصرف این واکسن در کشور است.

وی ادامه داد: واکسن خارجی آنفلوانزا تولید شده بر پایه تخم مرغ پنج دلار قیمت دارد و توسط شرکت‌های واردکننده با تخصیص ارز وارد و به شیوه‌های مختلف بازاریابی فروخته می‌شود اما واکسن نوترکیب آنفلوانزا ۶۵ دلار در دنیا فروخته می‌شود.

قبادی اضافه کرد: متخصصان ایرانی، واکسن ۶۵ دلاری را با قیمت کمتر از ۵ دلار تولید و عرضه کردند؛ به طوری که ۲۶۰ هزار تومان قیمت دارد و در داروخانه‌های کشور موجود است و ضرورت دارد حمایت لازم از واکسن تولید داخل توسط نهادها و مجموعه‌های مصرف کننده صورت گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران افزود: امسال نیز بنا بر پیش‌بینی و احتمال نیاز با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، از یک میلیون دز واکسن آنفلوانزای تولید داخل فقط یک چهارم این مقدار توسط وزارت بهداشت خریداری شده و واکسن تولید داخل به دست جوانان ایرانی باید مورد استقبال قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha