"طبیب سیار" همراه زائرین در پیاده روی اربعین حسینی/ اعزام ۱۰۵ مصدوم زائر به مراکز درمانی

رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات بهداشتی و درمانی اربعین حسینی جمعیت هلال احمر ایران، با اشاره به اجرای طرح "طبیب سیار" در اربعین حسینی، گفت: جمعیت هلال احمر امسال با هماهنگی موکب های مردمی این طرح را اجرا می کند که در اجرای این طرح ۱۷۰۰ پزشک و پرستار ثبت نام کرده اند و حتی در بین این افراد،پزشک بلژیکی و آمریکایی نیز حضور داشته و در خدمت زائرین حسینی هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری سلامت (طبنا)، حسین درخشان درکفتگو با خبرنگاران در محل قرارگاه برون مرزی نجف اشرف، با اشاره به این قرارگاه جمعیت هلال احمر در اربعین حسینی، اظهار کرد: در اربعین امسال ۳ قرارگاه اصلی در کربلا، نجف و طریق الحسین(عمود ۲۴۴) و دو مرکز فرعی نیز در کاظمین و سامرا مسقر و اطلاعات و آمار عملیات را رصد و جمع آوری می کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر ویزیت پزشکی و درمانی در موکب ها برخی مواقع اتفاقاتی نظیر تصادفات و پرت شدگی، گم شدگی و... نیز توسط نیروهای امدادی صورت می‌پذیرد.

رئیس مرکز عملیات اضطراری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امسال در عملیات اربعین ۸۰ دستگاه آمبولانس و ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس تدارک دیده شده است، بیان کرد: این تعداد نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

درخشان با بیان اینکه ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در این عملیات پیش بینی شده است، ادامه داد: این اتوبوس آمبولانس ها برای عملیات ها و حوادث بزرگ است، که خوشبختانه از این اتوبوس آمبولانس ها تاکنون در اربعین امسال استفاده ای نشده است ولی در آمادگی کامل قرار دارند.

وی با اشاره به ارتباط خوب و مستمر این آمبولانس ها بیان کرد: ارتباطات رادیویی و سیستم بی سیم این آمبولانس ها فعال است و همچنین برای جمع آوری اطلاعات و آمار نیز اپلیکشنی در حال آماده سازی است که اطلاعات به موقع ارسال شود تا بتوانیم خدمات بهتری را به زائرین ارائه کنیم.

اعزام ۱۰۵ زائر مصدوم به مراکز درمانی

این مسئول با بیان اینکه تاکنون ۱۰۵ نفر انتقالی توسط آمبولانس ها انجام شده است، افزود: اکثر این انتقالی ها موارد گرمازدگی، بی حالی، افت قند خون و فشارخون بودند که نیاز به خدمات درمانی داشتند و بلافاصله توسط تیم های امدادی انتقال صورت گرفته است.

درخشان با بیان اینکه برخی از این اعزامی ها به بیمارستان های مورد تفاهم کشور عراق انجام می شود، خاطر نشان کرد: در موارد سطح بالاتر اعزامی ها به بیمارستان امام علی جمعیت هلال احمر که بیمارستان تخصصی درمانی است انجام و خدمات ارائه می شود.

وی با بیان اینکه از اول ماه صفر این موکب ها در حال خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی هستند، افزود: هر روزه به تعداد زائرین افزوده میشود و تاکنون ۶۰ هزار نفر از خدمات هلال احمر استفاده کرده اند، البته این آمار در حال تکمیل شدن است.

گرمازدگی بیشترین تعداد مراجعات زائرین به مراکز درمانی 

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد مراجعات زائرین حسینی به مراکز خدمات درمانی جمعیت هلال احمر در خصوص گرمازدگی است، بیان کرد: زائرین باید در خصوص پیاده روی مدیریت لازم را داشته باشند و در روزهای گرم استراحت لازم را داشته باشند و در ساعاتی که هوا رو به خنکی است به پیاده روی خود ادامه دهند.

رئیس مرکز عملیات اضطراری جمعیت هلال احمر، در ادامه با اشارهبه توصیه زائرین در خصوص جلوگیری از گرما زدگی، گفت: برخی تصورات بر این است که مصرف چای و قهوه بهتر از آب است در حالی که باتوجه به کافین بالای قهوه باعث مشکلاتی میشود که توصیه ما مصرف مایعات بخصوص آب است‌ و هیچ چیزی جایگزین مناسب این ماده برای بدن به خصوص در این ایام نیست.

طبیب سیار ‌همراه زائرین در اربعین حسینی 

درخشان با بیان اینکه در ۲۷ موکب جمعیت هلال احمر در اربعین حسینی، مردم خودجوش و داوطلب نیز با جمعیت همکاری می کنند، خاطر نشان کرد: در کل تعداد ۴ هزار نفر نیرو اعم از نجاتگر، پزشک، پرستار،و...به صورت داوطلبانه در جهت خدمت به زائرین اربعین حسینی هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال با هماهنگی موکب های مردمی اجرای طرح "طبیب سیار" انجام شده است، اظهار کرد: در اجرای این طرح ۱۷۰۰ پزشک و پرستار ثبت نام کرده که حتی در بین این پزشکان پزشک بلژیکی و آمریکایی نیز حضور دارند، این افراد با داشتن کوله مجهز امدادی و با آرم مشخصی از ابتدای مسیر حرکتی همراه مردم و زائرین حسینی هستند.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha