ایران در هیچ سطحی با آمریکا در حال مذاکره برجامی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها در حال مذاکره برجامی نیست، گفت: به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم و طبق دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی در قالب آزادسازی منابع مالی و تبادل زندانیان مذاکره کردیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه العالم به تبیین اهمیت مذاکرات با مقامات سوریه و لبنان پرداخت و گفت: در سایه سیاست گسترش روابط پارلمانی ایران با کشورهای همسایه و فراتر از آن، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته گذشته سفری به سوریه و لبنان داشت که با رئیس مجلس سوریه و همتایان خودمان در مجلس سوریه و وزیر خارجه و آقای نخست وزیر و گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق ملاقات‌هایی را انجام دادیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادزهم، یادآور شد: توافقات انجام شده بین مقامات ایران و سوریه در سفر چند ماه پیش آقای رئیسی به سوریه را در این سفر پیگیری کردیم و رفع موانع موجود برای اجرای توافقات را پیگیری خواهیم کرد. تحریم‌های قیصر شرایط را برای مردم سوریه سخت کرده است. موضوع برق و سوخت برای سوریه بسیار مهم است. تحریم‌های سوریه به این دلیل وضع شده اند تا آن کاری که در جنگ تروریستی نتوانستند علیه سوریه انجام دهند در جنگ اقتصادی بتوانند، محقق کنند.

روابط ایران و سوریه، روابط حیاتی است

وی به روابط استراتژیک ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری روابط ایران و سوریه را روابط حیاتی توصیف کرده اند. شرایط سوریه خاص است و بخش‌هایی از آن در دست بیگانگان است. بخشی را ترکیه اشغال کرده و آمریکا بخش دیگری از خاک سوریه را اشغال کرده است، مناطق ثروت در دست ترکیه و آمریکایی هاست. جمهوری اسلامی ایران با اشغال خاک سوریه توسط ترکیه و آمریکا مخالف است که موانعی برای همکاری محسوب می‌شوند مانند موانع ارسال سوخت در لبنان اینجا هم آمریکایی‌ها همین سیاست را درپیش گرفته اند. با وجود موانع مثل حمله تروریستی چند روز پیش به اتوبوس نظامیان در دیرالزور، دولت ایران مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته تا در سوریه سرمایه گذاری کنند.

جلال زاده افزود: حدود ۱۰ ماه است که رئیس جمهور لبنان معطل انتخاب مجلس این کشور است، وضع اقتصادی دولت لبنان بسیار حاد است، قیمت سوخت و انرژی بسیار بالاست لذا در سفرمان به لبنان آخرین وضعیت لبنان را مورد بررسی قرار دادیم. رایزنی‌هایی شده تا رئیس جمهور لبنان انتخاب بشود اگر این اتفاق بیفتد بخشی از مشکلات لبنان حل خواهد شد. بخش اصلی مشکلات لبنان رژیم صهیونیستی است و دخالت‌هایی که انجام می‌دهد. روابط ما با عربستان بر شرایط سیاسی لبنان تاثیرات مثبتی گذاشته است. در دیدار ما با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، تحلیل ایشان از شرایط لبنان بسیار امیدوارکننده بود. سید حسن نصرالله در پاسخ به سوال یکی از همراهان مبنی بر اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اسراییل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید گفتند: ما برای حذف اسراییل از سرزمین‌های اشغالی برنامه داریم و خود اسراییلی‌ها برای اجرای برنامه ما عجله دارند، حتی فرصت را از ما ربوده اند.

برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان و آثار مثبت آن بر کشورهای منطقه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره آثار برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان در منطقه بویژه لبنان در طول ۶ ماه اخیر، گفت: برقراری روابط با کشورهای همسایه بویژه کشورهای مسلمان از سیاست‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب بوده است. ایران و عربستان از کشورهای تاثیرگذار بر رفتار کشورهای منطقه هستند، اتفاقات یمن و عراق و ظهور داعش در منطقه موجب تعطیلی روابط ما شد. ایران و عربستان علاقمند بودند که این روابط را ترمیم و بازسازی بکنند که اتفاق افتاد و بسیار مورد توجه کشورهای مسلمان حتی غیرمسلمان واقع شد. همه منتظر چیدن میوه این رابطه در سطح منطقه بودند.

وی درباره روابط ایران و عربستان، گفت: ما قبل از قطع روابط در سطوح مختلف با عربستان روابط داشتیم در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی روابط خوبی داشته ایم به خاطر اتفاقاتی که در چند سال اخیر در منطقه و جهان افتاد ایران و عربستان به این نتیجه رسیدند که باید این روابط را از نو بازسازی کنند. در دیدار من با سفیر عربستان قبل از اعزام در کمیسیون ملاقاتی داشتم ایشان گفتند که علاقمندند در حوزه اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی فعالیت بکنند. همچنین اتاق بازرگانی ایران هم اعلام آمادگی کرده که در عربستان حضور داشته باشد. همین وضعیت را تجار عربستانی دارند و بازار سرمایه گذاری ایران در منطقه دومی ندارد و مثال زدنی است. حتما گفت‌وگوهای امنیتی هم خواهیم داشت.

نزدیکی کشورهای حوزه خلیج فارس به چین برای آمریکا بسیار گران تمام شد

جلال زاده درباره مواضع پارلمان درباره تهدیدات احتمالی مبنی بر تصمیم اخیر پنتاگون برای ارسال سه هزار سرباز به دریای سرخ و تنگه هرمز و خلیج فارس، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اعزام ناو هواپیمابر رده نیمیتز که به زعم آمریکایی‌ها حضور این ناو موجب سقوط انقلابی‌ها می‌شود و این علاوه بر جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و جنگ نفتکش هاست که همیشه بهانه آمریکایی‌ها تامین امنیت کشورهای منطقه است و اینگونه ادعا می‌کردند که اگر ایران به شما حمله بکند ما مدافع شما هستیم.

وی افزود: پس از تروریسم دولتی آمریکایی‌ها و شهادت سردار سلیمانی، مقام معظم رهبری فرمودند باید آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند. یکی از آن مناطق افغانستان بود که آمریکایی‌ها با چه فضاحتی از افغانستان فرار کردند. در خلیج فارس هم بسیاری از آمریکایی‌ها از منطقه خارج شده اند. به همین دلیل آمریکایی‌ها مورد عتاب شرکای خود قرار گرفتند که شما در پیروی از درخواست رهبری ایران از منطقه خارج شدید. آمریکایی‌ها ابتدا گفتند ما هوشمندانه در خلیج فارس حضور داریم. البته ما به حضور آمریکایی‌ها در منطقه عادت کرده ایم و این حضور ُ حضور منفعلانه‌ای است. الحمدالله روابط ما با کشورهای همسایه خوب است و آن‌ها اذعان دارند آمریکایی برای دفاع از ما در منطقه حضور ندارند بلکه برای دفاع از منافع خودشان در منطقه حضور دارند. نزدیکی کشورهای حوزه خلیج فارس به چین برای آمریکا بسیار گران تمام شد.

حضور آمریکایی‌ها را هیچ زمانی در خلیج فارس نخواهیم پذیرفت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تهدید احتمالی نیروهای آمریکایی در تنگه هرمز، گفت: قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما در منطقه بیشتر از همه برای آمریکایی‌ها روشن است حضور آمریکایی‌ها را در خلیج فارس هیچ زمانی نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

جمهوری اسلامی در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها در حال مذاکره برجامی نیست

وی درباره آزادی جاسوسان آمریکایی، گفت: در اسفند ماه ۱۴۰۰ برای بازگشت آمریکایی‌ها به میز برجام مذاکراتی انجام می‌دادیم که بدون اطلاع قبلی، رابرت مالی میز مذاکره را ترک کرد و از وین خارج شد و به گفت‌وگوهای ما با آژانس هم لطمه زد و توافق ما با گروسی مدیرکل آژانس هم به سرانجام نرسید. اغتشاشات تحمیلی در پاییز گذشته در ایران رخ داد. شرایط ما با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دگرگون شد. به خاطر دخالت‌های آن‌ها در اغتشاشات سال گذشته.

وی افزود: آمریکایی‌ها ظالمانه با فشاری که بر کشورها وارد کردند منابع فروش نفت ما را در آن کشورها بلوکه کردند. در همین راستا دولت برای طرح شکایت علیه کره جنوبی در سازمان‌های حقوقی بین المللی لایحه‌ای را به مجلس داد؛ لذا در مذاکراتی که از قبل وجود داشت منابع مالی ما در کره جنوبی آزاد شد و تعدادی از جاسوسان آمریکایی که در زندان‌های ما بودند با اتمام روند آزادسازی منابع مالی ما آزاد خواهند شد. اما اینکه آیا مذاکرات در زمینه‌های دیگری ادامه خواهد داشت یا نه؟ جمهوری اسلامی در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها در حال مذاکره برجامی نیست ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم؛ و طبق دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی در قالب آزادسازی منابع مالی و تبادل زندانیان مذاکره کرده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha