واکسیناسیون عمومی ویروس اچ‌پی‌وی نیاز نیست

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع ویروس اچ پی وی در کشور به حدی نیست که توصیه به آزمایش‌های گسترده یا واکسیناسیون آن در دستور کار باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) کوروش اعتماد روز شنبه در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: سالانه یک هزار مورد ابتلا به سرطان رحم در کشور شناسایی می‌شود و تعداد آن از اغلب سرطان‌ها کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه اچ پی وی مشکل جدی سرطان دهانه رحم در کشور نیست، اظهار داشت: هرگونه تست اچ پی وی نیاز به مشاوره قبل و بعد دارد تا در رفتار افراد اثرات منفی نداشته باشد هرچند عوامل خطر در ارتباط با سرطان رو به افزایش است و پیشگیری از آنها در دستور کار قرار دارد؛ به شکلی که در بسته پزشکی خانواده و بسته خدمات کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تشخیص زودرس سه سرطان اصلی روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در دستور کار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در نظام خدمات شبکه سلامت، غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم به صورت رایگان در دسترس است و این خدمت به جمعیت بالای ۴۰ سال ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات، فعالیت فیزیکی کم، مصرف الکل و آلودگی هوا از عوامل خطرزای سرطان‌ها است و در کشور ما شاخص فعالیت فیزیکی در ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال، کم است.

اعتماد تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، هیچ‌کشوری نتوانسته است با اهداف از پیش تعیین شده برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر پیش برود اما ۲۲ کشور از جمله ایران توانسته‌اند پیشرو باشند که یکی از نقاط قوت هم دسترسی به نظام شبکه بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد مرگ و میرها گفت: حدود ۸۰ درصد بار بیماری‌های کشور و ۶۵ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است اما شمار مرگ و میر اهمیت چندانی ندارد و آنچه حائز اهمیت است، ناتوانی ناشی از بیماری‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha