تحویل ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی تا دهه فجر/ورود ۹۱ شهر به فاز اجرایی طرح سلامت خانواده

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای طرح سلامت خانواده در کشور، در عین حال پروژه‌های بهداشتی در دست انجام را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا دهه فجر ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی تحویل داده می‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی»، گفت: بهداشت و درمان همیشه به عنوان مکمل کنار یکدیگر هستند؛ در حوزه بهداشت دو موضوع بسیار مهم را دنبال کردیم که شامل اجرای برنامه جمعیت و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع بود. امیدواریم در حوزه بهداشت بتوانیم با اجرای خوب برنامه سلامت خانواده بسیاری از برنامه‌ها را طراحی کنیم.

وی افزود: طی پارسال و امسال روند کرونا تحت کنترل بهتری درآمد ولی تبعات آن تازه آغاز شده است و بخش اداره بیماری‌های واگیر و غیر واگیر به آن پرداخته‌اند تا به تاب آوری نظام سلامت بپردازیم. ساختارهای نظام ارائه خدمات سلامت درگیر کرونا شدند ولی این کار در کنار اجرای سایر برنامه‌ها پیش رفت. اگر به کرونا نگاه کنیم به طور کلی ارائه خدمات تحت تاثیر قرار گرفت اما تلاش شد تا خدمات کامل ارائه شود و عاملی که بیماری هم بر زمین نماند، به علت خدمات بهداشت و نظام بهداشت بود که نظام درمان را سرپا نگه داشت.

او تاکید کرد: در مورد راهپیمایی اربعین اگر اندکی تعلل کنیم ممکن است مشکلات بیمارستانی پیش آید، اما از تجارب کووید۱۹ استفاده می‌کنیم تا خدمت دهی مختل نشده و حتی تاب آوری آن افزایش یابد. برخی بیماری‌ها مانند سل و... به شکل اندمیک دیده می‌شود که حتی علائم مشترک با کرونا دارند و حالا با گذر از فاز شدید کرونا هنوز نسبت به بسیاری از کشورها آمار و وضعیت بسیار خوبی داریم. الان بعد از کرونا برای حفظ دستاوردهای چندین ساله باید رصد دقیق بیماری‌ها را دنبال کنیم. یا در مثالی دیگر در مورد بیماری وبا با توجه به رفت‌و آمدهای شرقی و غربی بروز وبا بدیهی است و باید مراقبت‌ها افزایش یابد.

فرشیدی ادامه داد: برای افزایش تاب آوری، گسترش زیرساخت فضای فیزیکی پیگیری شد تا حدود ۴۰۰۰ امکنه بهداشتی ساخته شود و در کنار آن بازسازی سایر اماکن هم دنبال شد. در هفته دولت نیز بیش از ۵۵۲ مکان بهداشتی تجهیز شده و افتتاح می‌شود و تا دهه فجر نیز ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی تحویل داده می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سواد سلامت و خود مراقبتی، بیان کرد: اگر این کار به خوبی انجام شود از سال آینده می‌توان وارد فاز آمادگی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر هم شویم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: در بحث برنامه سلامت خانواده از اردیبهشت امسال ۵۹ شهر در سطح کشور با هدف اجرای نظام ارجاع و طرح سلامت خانواده وارد فاز اجرایی شدند که اخیرا ۳۲ شهرستان دیگر هم به آن اضافه شدند و به طور کلی ۹۱ شهر در کشور وارد فاز اجرایی طرح سلامت خانواده شدند و از طرفی تمام شهرهای بالاتر از ۲۰ هزارنفر در سه استان کرمان، کرمانشاه و کردستان کاملا زیر بار اجرای طرح سلامت خانواده رفتند.

وی افزود: طرح سلامت‌بخش را نیز که قرار است اگر بیمار از طریق نظام ارجاع به سطح بیمارستانی رسید رایگان درمان شود که در سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرایی شده است و دانشگاه علوم پزشکی زابل و جیرفت هم اخیرا به طرح اضافه شدند. برای این طرح باید مشوق‌هایی برای مردم و پزشکان در نظر گرفته شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: برای بیماری‌های غیرواگیر که عمدتا شایع‌ترین علل مرگ و میر را تشکیل داده‌اند نیز یک برنامه‌ریزی گسترده داریم که از ماه های آخر سال جاری مقدمات برنامه را آماده کنیم که با اجرای طرح سلامت خانواده اجرایی خواهد شد. مردم باید در محلات دسترسی فیزیکی آسانی به خدمات بهداشتی داشته باشند تا غربالگری بیماری‌های غیرواگیر انجام شود و افراد در زمینه تغذیه صحیح، فعالیت فیزیکی و... آموزش ببینند. به عنوان مثال قند مصرفی روزانه ما نسبت به میانگین جهانی بالا است و تحرک می‌تواند این مشکل را برطرف کند. با ۱۷ هزار و ۹۰۰ خانه بهداشت دسترسی خوبی به جمعیت داریم و باید به بیماری‌های غیرواگیر بپردازیم. باید عادت کنیم که سبک زندگی سالم را دنبال کنیم.

او تاکید کرد: در بررسی بیماری‌های غیرواگیر، بحث سلامت روان اهمیت ویژه خواهد یافت تا در تمام مراکز کارشناس سلامت روان هم داشته باشیم و انتظار داریم تا پایان امسال مراکز کاهش آسیب در سطح شهرها را افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha