رئیس جمهور: عضویت در بریکس موجب توانمندی بیشتر ایران در حوزه قدرت سیاسی می‌شود

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به پیوستن ایران به بریکس گفت: آنچه انجام شده یک رخداد اتفاقی نیست بلکه یک سیاست انتخابی توسط دولت سیزدهم است و ما این مسائل را با جنجال و کار سیاسی انجام نخواهیم داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به تهران پس از سفر فشرده کاری که با هدف شرکت در پانزدهمین اجلاس سران بریکس انجام شده بود در تشریح دستاوردهای این سفر عنوان کرد: سفری که به آفریقا جنوبی برای شرکت در اجلاس سران بریکس انجام شد، سفری مهم بود، زیرا بریکس یکی از ائتلاف‌های جهانی است که نقش بسیاری در همکاری‌های اقتصادی و تجاری در جهان دارد.

وی ادامه داد: بریکس در شمال آفریقا و آفریقای جنوبی و آسیا و آمریکایی لاتین به لحاظ جمعیت و نقش آن‌ها در تولید ناخالص داخلی و سهمی که در اقتصاد دارند، اعضای قابل توجهی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ائتلاف‌های جهانی مثل بریکس و شانگ‌های نوظهور و مخالف یک‌جانبه گرایی هستند و با نگاه به استقلال کشورها برای همکاری و همگرایی در جهت پیشرفت امور ملت‌ها تلاش می‌کند، گفت: ارتباط با بریکس سال گذشته با شرکت در نشست مجازی بریکس آغاز و درخواست عضویت ایران مطرح شد در همین راستا وزیر امور خارجه به آفریقای جنوبی سفر کرد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: پس از آن دبیر شورای عالی امنیت در نشست دبیران امنیت ملی شرکت کرد و پیگیری‌هایی از طریق سران بریکس انجام شد. وی با بیان اینکه اهمیت و جایگاه ژئوپلتیک و کنشگری فعال ایران در عرصه‌های مختلف منطقه برکسی پوشیده نیست، تصریح کرد: عضویت ایران با اجماع اعضا صورت گرفته است و سازوکارهایی می‌طلبد که این سازوکارها با سرعت دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه بریکس بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی متمرکز است، اظهار داشت: ارتباط ما با بریکس در راستای روابط اقتصادی مستقل با کشورهای عضو این گروه است.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر چه نظام سلطه به دنبال این است که کشور ما از نظر اقتصادی رشد نکند، اما رشد اقتصاد کشور در پرتو ارتباط با اقتصادهای مستقل منطقه است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را در کشور ما رقم بزند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقشه راه دولت گفت: در سیاست خارجی فقط یک گزینه را دنبال نمی‌کنیم و با یک پرونده روی میز مواجه نیستیم، ما پرونده‌های متعددی در سیاست خارجی داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همچنین کارهای نیمه تمامی داریم که باید آن‌ها را به سامان برسانیم، افزود: یکی از آن‌ها موضوع رفع تحریم هاست، پرونده‌ای که باز شده و باید این پرونده را دنبال کنیم که این تحریم‌های ظالمانه پایان پذیرد.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: پرونده‌های دیگری از جمله ارتباط با همسایگان، پرونده نیمه تمام بود و با برخی همسایگان سال‌ها ارتباط نداشتیم که ظرف این دو سال تلاش بسیاری شد تا ارتباط با این کشورها برقرار شود و گام‌های موثری در این راه برداشته شد.
وی اضافه کرد: از دیگر پرونده‌هایی که به دنبال آن بودیم عضویت ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که باید دنبال می‌شد از جمله موضوع عضویت ایران در شانگ‌های و بریکس که به توان اقتصادی ایران می‌انجامد و این‌ها انجام شد.

رئیس جمهور محور حضور ایران در سازمان‌های بین المللی را منافع ملی عنوان کرد و گفت: آنچه انجام شده یک رخداد اتفاقی نبوده است بلکه این یک سیاست انتخابی بوده است که دولت انجام داد و دنبال می‌کند.
آیت الله رئیسی گفت: ما کار سیاست خارجی را زمینه‌ای برای رقابت‌های داخلی قرار نداده و نخواهیم داد و این مسائل را همراه با جنجال‌های سیاسی دنبال نمی‌کنی، بلکه هدف آن است که کار واقعی در زندگی مردم اتفاق بیفتد و تمام ساز و کارهای اجرایی که اتفاق می‌افتد در راستای این است که بتواند منافع ملی را تامین و تضمین کند.
وی افزود: لذا این رویداد، رویداد قابل توجهی است که باید نهایت بهره را برای کشورمان و منافع ملی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha