تأمین ۱۰۰ درصدی خون مورد نیاز بیمارستان ها

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، ذخایر خون را در کشور ۸ تا ۱۰ روز اعلام کرد و گفت: شبکه ملی خونرسانی هر گونه کاهش ذخایر را در استان‌های دیگر همپوشانی می‌دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا) مصطفی جمالی، با اشاره به وظیفه تأمین خون و فرآورده سالم و کافی توسط سازمان انتقال خون، افزود: در دوره جدید ذخایر کیت و کیسه سازمان انتقال خون از ۲ تا ۳ هفته به ۶ ماه رسیده است، تأمین ۷۰ درصدی درخواست‌های بیمارستانی و مراکز درمانی اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است و همه این خدمات مرهون تلاش کارکنان سازمان و ایثار و اهدای خون مردم است که در هر شرایطی برای نجات هموطنان خود پیشقدم می‌شوند.

وی، ذخایر خون را در کشور ۸ تا ۱۰ روز اعلام کرد و گفت: شبکه ملی خونرسانی هر گونه کاهش ذخایر را در استان‌های دیگر هم پوشانی می‌دهد.

جمالی از افزایش کیسه‌های فیلتردار خون به ۶۰ درصد خبر داد و افزود: این کیسه‌ها عوارض تزریق خون را در بدن بیمار کاهش می‌دهد و اقدامی بزرگ برای سلامت خون است.

وی آغاز استفاده از تست NAT را برای کاهش دوران پنجره و تشخیص آلودگی ویروسی در خون بسیار مهم دانست و گفت: با این تست احتمال انتقال ویروس از خون نزدیک به صفر می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تعیین فنوتیپ و غربالگری آنتی بادی را خارج از گروه‌های خونی ABO اتفاقی مهم دانست و افزود: تا یک ماه دیگر گروه‌های فرعی نیز در غربالگری آنتی بادی شناسایی می‌شوند و این موضوع کیفیت درمان از طریق انتقال خون را برای بیمارانی که مکرر خون دریافت می‌کند ارتقا می‌بخشد و خونی که به بیمار داده می‌شود کاملاً مطابق با گروه‌های اصلی و فرعی خون او خواهد بود.

جمالی ادامه داد: آزمایش سازگاری بافتی به روش NGS نیز به زودی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: بخشی از مشکلات بیماران به خاطر ظلمی است که شرکت‌های خصوصی در بخش پلاسما مرتکب شده اند و اگر طبق قراردادی که داشتند، پالایشگاه تأسیس می‌کردند و فاکتورهای ۸ و ۹ را تولید می‌کردند الان بیماران هموفیلی برای داروهای انعقادی اینقدر مشکل نداشتند. در حالی که پالایشگاه‌های موجود هم تنها به تولید IVIG و آلبومین اکتفا کرده اند.

جمالی تأکید کرد: برای تأمین داروهای مشتق از پلاسما اگر با وجود شرکت‌های خصوصی همچنان پلاسما کم باشد آمادگی داریم با کمک داوطلبان سال آینده یک میلیون لیتر پلاسما تأمین کنیم و مدعی هستم در این دو سال سخت اقتصادی و تحریم در بحث خون و فرآورده به عنوان بخشی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت کار خودمان را به خوبی انجام داده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha