جزئیات رشد ۳۰ درصدی تولید خودرو در ۴ ماهه نخست امسال

پیرو سیاست‌های انجام شده در حوزه خودرو روند رشد تولید خودرو در سال جاری کم سابقه بوده است به طوری در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تولید انواع خودرو به ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)وضعیت تولید خودرو در ۴ ماهه ابتدای سال جاری حاکی است که تولید انواع خودرو در این مدت نسبت به مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

در ۴ ماهه ابتدای سال گذشته در مجموع ۳۴۰ هزار انواع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد ۳۰ درصدی تولید انواع خودرو در چهار ماهه ابتدای امسال به ۴۴۲ هزار و ۶۸۶ دستگاه افزایش یافت.

گفتنی است در تیرماه امسال ۱۲۱ هزار و ۶۵۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۹۴ هزار و ۹۸۷ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود.

در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به تعداد ۹۰ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو ناقص نیز تکمیل شده بود که با لحاظ خودروهای تکمیل شده در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱، مقدار رشد تولید ۴ ماهه اول سال جاری نسبت به تولید و تکمیل ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۹% خواهد بود.

بنابراین تولید خودرو سواری در ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد، تولید وانت ۵۲ درصد، تولید ون ۶۰ درصدی، تولید مینی بوس و میدل باس ۲۵ درصد، کامیون و کامیون کشنده ۷۷ درصد رشد داشته است البته تولید اتوبوس در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است.

* روند رشد کم سابقه تولید خودرو

روح‌الله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت درباره وضعیت تولید خودرو به خبرنگار فارس، گفت: در سال جاری در چهارماهه نخست حدود ۳۷۶هزار دستگاه خودروی تولید شده که در مقایسه با ۲۹۷هزاردستگاه پارسال، رشد ۲۷% را نشان می دهد.

وی افزود: در کل تولیدات خودرویی کشور نیز ۴۴۲ هزار خودرو در چهارماهه نخست امسال تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش شاهد افزایش ۳۰ درصدی هستیم.

* تأمین ارز خودروسازان ادامه دارد

توکلی لاهیجانی با بیان اینکه در صنعت خودروی کشور روند رشد کم سابقه‌ای را شاهد هستیم،‌گفت: از ابتدای سال نیز با برنامه ریزی‌های دقیق به عمل آمده به کلیه نیازهای ارزی خودروسازان داخلی پاسخ داده شده است روندی که تا پایان سال نیز تدوام خواهد داشت.

* رشد ۲۵ درصدی تأمین ارز خودروسازان

این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: بر طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده ارز تخصیصی به خودروسازان با توجه به آنکه در سال رشد تولید هستیم حداقل به میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است بنابراین تامین ارز برای ایفای تمام تعهدات خودروسازان داخلی کمافی السابق و بدون تغییر انجام خواهد پذیرفت.

وی بیان داشت: البته سیاست‌گذاری به گونه ای است که تولید خودروهای داخلی با عمق ساخت داخل بالا تشویق شوند.

این مقام مسئول در وزارت صمت بیان داشت: همانطور که برنامه ریزی شده بود با توجه به افزایش تولید خودرو در کشور و همچنین پیش‌بینی روش‌های متنوع واردات بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت.

* دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور برای اصلاح وضعیت تولید و عرضه خودرو

‌به دنبال نابسامانی‌هایی که در حوزه تولید و عرضه خودرو وجود داشت، اسفند ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور بعد از بازدید سرزده‌ای که از یکی از خودروسازی‌های کشور داشت ۸ دستور صریح در حوزه تولید و عرضه خودرو صادر کرد و بر این اساس وزارت صمت مکلف به اصلاح وضعیت تولید و عرضه خودرو شد.

از دستورات رئیس جمهور برای بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو تامین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای خودروسازان، افزایش ۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و با کیفیت بود. همچنین با توجه به اینکه در آن زمان عرضه خودرو توسط خودروسازان از طریق قرعه‌کشی انجام می شد بنابراین رئیس جمهور دستور داد تا فرآیند قرعه‌کشی شفاف سازی شود.

* حذف قرعه کشی خودرو وعده محقق شده وزارت صمت

براین اساس وزارت صمت نیز اقداماتی را در حوزه بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو آغاز کرد و حتی سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت وقت در اواسط سال ۱۴۰۱ اعلام کرد « قرعه کشی خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ حذف می شود» که اتفاقا این وعده وزیر صمت وقت محقق شد و در پایان سال ۱۴۰۱ عرضه خودرو به متقاضیان در سامانه عرضه یکپارچه خودرو از روش قرعه کشی به روش نوبت دهی تغییر یافت.

براین اساس متقاضیانی خرید خودرو در مهلت مقرری که برای ثبت نام خودرو در سامانه عرضه یکپارچه خودرو اعلام می‌شود در سامانه مذکور ثبت نام می‌کنند و پس از طی فرآیندهای لازم نوبت تحویل خودرو به همه متقاضیان اعلام می‌شود.

از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون نیز دو مرحله عرضه یکپارچه خودرو از روش نوبت دهی برگزار شده است و آثار مثبت این شیوه عرضه خودرو بلافاصله پس از برگزاری در مرحله اول با کاهش قیمت ها نمایان شد. از طرفی آزاد شدن واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ نیز بار مثبتی برای بازار خودرو داشت.

* تاثیر مصوبات قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت در بازار

علاوه بر این اقدامات؛ شورای رقابت نیز براساس «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» که در ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ کرد به موضوع قیمت گذاری خودروهای تولید داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی ورود کرد و در فروردین امسال قیمت مصوب خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور را مصوب کرد و پس از آن نیز در اردیبهشت قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را مصوب کرد.

براساس مصوبات شورای رقابت اگرچه قیمت خودروهای داخلی در فروردین ماه امسال به طور متوسط ۲۹ درصد افزایش یافت اما قیمت مصوب خودروهای مونتاژی نسبت به قیمت کارخانه ای این خودروها کاهش قابل ملاحظه ای داشت بطوری که قیمت مصوب خودروهای مونتاژی در مقایسه با قیمت های کارخانه ای همین خودروها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کاهش داشت که این موضوع با وجود اینکه چندان خوشایند خودروسازان نبود اما مصرف کنندگان را بسیار خوشحال کرد.

به همین دلیل هم مصوبه قیمت خودروهای مونتاژی در ابتدا مورد انتقاد خودروسازان مونتاژکار قرار گرفت اما بالاخره با توجه به اینکه این مصوبات از سوی وزارت صمت شورای رقابت لازم الاجرا اعلام شد خودروسازان مجاب شدند که باید قیمت های مصوب شورای رقابت را اعمال کنند.

در مجموع با این اقدامات و تمهیدات انجام شده قیمت خودرو از ابتدای سال جاری افزایشی نداشته و حتی در مواردی قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی کاهشی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha