برنامه دستیار گوگل هم سراغ هوش مصنوعی رفت

گزارش‌ها حاکی از آن است که گوگل در نظر دارد نرم‌افزار دستیار شخصی مجازی‌اش را با تعبیه ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی مولد مشابه ربات‌های چت مانند بارد و چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ای‌آی «تقویت کند».

به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)اولین بار وب‌سایت خبری اکسیوس، به نقل از ایمیل داخلی که برای کارمندان فرستاده شده بود، گزارش داد کار روی نسخه جدید دستیار گوگل با نمونه موبایل این محصول آغاز شده است.

بنا بر گزارش‌ها، این غول حوزه فناوری با پیش‌بینی حذف «شمار اندکی از نقش‌ها»، گروهی را که روی دستیار گوگل کار می‌کند دوباره سازماندهی کرده است.

با وجود این، هنوز روشن نیست چه تعداد از کارمندان این گروه احتمال دارد تحت‌ تاثیر روند تعدیل نیرو قرار بگیرند.

در گزارش اکسیوس به نقل از پیوش رنجان، معاون بخش دستیار گوگل، و دوک دوکلیس، مدیر بخش محصولات این شرکت، آمده است: «ما همچنان به [پیشبرد] برنامه دستیار گوگل عمیقا متعهدیم و به آینده روشن پیش‌رویش خوش‌بینیم.»

جنیفر رادستروم، سخنگوی گوگل، در بیانیه‌ای به وب‌سایت خبری ورج گفت این شرکت در حال بررسی راه‌هایی است که از مدل‌های زبانی جامع مانند چت‌جی‌پی‌تی استفاده کند تا «دستیار را تقویت و حتی بهتر کند».

این اقدام در حالی است که ماه گذشته، گوگل از یک به‌روزرسانی عمده در بارد، رقیب چت‌جی‌پی‌تی، خبر داد که به ربات چت هوش مصنوعی امکان می‌دهد صحبت کند و به سوال‌ها پاسخ دهد.

بارد از حجم عظیمی از داده‌های آموزشی استفاده می‌کند تا پاسخ‌هایی که برای طیف وسیعی از سوال‌ها پیدا می‌کند مشابه [پاسخ‌های] انسان باشد.

بارد هم مانند چت‌جی‌پی‌تی ثابت کرده قادر است خروجی متنوعی تولید کند، از خلاصه‌سازی متن‌ها گرفته تا تولید کد رایانه‌ای، برای ساخت بازی‌ها یا برنامه‌های نرم‌افزاری.

این تصمیم «تقویت» دستیار در حالی مطرح می‌شود که این غول حوزه فناوری ماه گذشته در گزارشی متذکر شد که هوش مصنوعی «عمیق‌ترین» تغییر فناوری در طول عمر ما را رقم می‌زند و این ظرفیت را دارد که اقتصاد بریتانیا را «‌به‌شدت تقویت» کند.

گوگل در این گزارش برآورد کرده است که پیشرفت اقتصادی ناشی از [به‌کارگیری] هوش مصنوعی برابر با رشد سالانه ۲.۶ درصد خواهد بود، و برای خدمات عمومی ۲۰۰ میلیارد پوند درآمد اضافی ایجاد می‌کند و وضعیت «رکود اخیر را تکانی می‌دهد».

با وجود ابراز نگرانی بسیار از منتقدان در مورد تاثیر این فناوری تحول‌آفرین، برآورد این غول حوزه فناوری تاثیر هوش مصنوعی بر برخی مشاغل را در نظر نگرفته است.

به‌عنوان مثال، پروفسور جفری هینتون‌ که به‌دلیل مقاله‌های پژوهشی‌اش در این حوزه بسیاری او را به‌عنوان «پدرخوانده هوش مصنوعی» می‌شناسند، از سمتش در گوگل کناره‌گیری کرد، و گفت بیمناک است که «بازیگران بد» از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی استفاده کنند و به دیگران آسیب بزنند.

او گفت: «سخت است ببینی می‌توانی جلو بازیگران بد را بگیری تا از آن برای کارهای بد استفاده نکنند... من خودم را با بهانه معمول دلداری می‌دهم: اگر من این کار را نکرده بودم، یک نفر دیگر می‌کرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha