کد خبر: 201798
۴ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۶
دارویی که خاصیت ضدپیری دارد

محققان به شواهد جدیدی از تاثیر ضدپیری داروی متفورمین دست یافتند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه هنگ کنگ با استفاده از یک مطالعه جمعی روی بیش از ۳۲۰ هزار نفر، شواهد ژنتیکی را به دست آورده اند که عقیده مربوط به خاصیت ضد پیری داروی متفورمین را تقویت می‌کند.

داروی متفورمین به عنوان خط اول درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. اکنون نتایج این مطالعه داده‌های قبلی مربوط به اینکه خاصیت این دارو فراتر از درمان دیابت است را تایید کرده است.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که داروی متفورمین برای بیماری‌های مرتبط با دوران پیری مانند سرطان و آلزایمر خاصیت پیشگیرانه دارد.

در مطالعه اخیر که در The Lancet منتشر شده است، محققان با استفاده از علم ژنتیک و داده‌های تعداد زیادی از افراد، اثر خاص متفورمین را بر نشانگرهای زیستی پیری بررسی کردند.

این مطالعه اولین مورد از نوع خود در رابطه با نقش متفورمین در ضد پیری است و مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار گرفت تا استفاده از این دارو در طول عمر را ارزیابی کند.

این تحقیق معیارهای پیری مورد توجه اعم از افزایش سن، ۹ نشانگر بالینی و طول تلومر لکوسیت را برای ارزیابی اثر خاص و هدفمند متفورمین بر نشانگرهای زیستی پیری استخراج کرده است.

محققان دریافتند که کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA۱c) ناشی از مصرف متفورمین با نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با طول عمر در ارتباط است، اما با توجه به شواهد مطالعه، اثر این دارو تنها به نقش آن در کاهش قند خون محدود نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha