معاون بهداشت وزارت بهداشت: بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۳ درصد مرگ‌ومیرهاست

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۷۵ تا ۸۳ درصد از موارد مرگ و میر، مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)حسین فرشیدی در اجلاس مدیران و روسای گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ تا ۸۳ درصد از موارد مرگ و میر، مربوط به بیماری‌های غیرواگیر (مانند سرطان‌ها، مشکلات روانی،‌ دیابت، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مغزی و بیماری‌های مزمن ریوی) است که یکی از عوامل آن می‌تواند موفقیت در اجرای برنامه‌های مقابله با بیماری‌های واگیر و کاهش سهم این بیماری‌ها در عوامل مرگ و میر باشد.

وی با اشاره به تسهیل رفت و آمدها بین کشورها و مناطق مختلف در دوران کنونی و نقش آن در انتقال برخی بیماری‌ها، یادآور شد: کرونا درس‌های زیادی به دنیا داد که باید این درس‌آموخته‌ها برای مقابله با بیماری‌ها و بحران‌های احتمالی آینده، به تجربه اجرایی در برنامه‌های نظام سلامت تبدیل شود. کووید۱۹ بسیاری از برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های واگیر را تحت تاثیر قرار داد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: توجه به بیماری‌های غیرواگیر نباید ما را از بیماری‌های واگیر، غافل کند بنابراین نظام مراقبت و رصد بیماری‌ها، باید پویا و فعال باشد. از سوی دیگر همیشه باید آمادگی لازم برای شناسایی و شیوع احتمالی یک بیماری نوپدید را داشته باشیم.

فرشیدی با اشاره به موفقیت‌های نظام سلامت در کنترل مرگ و میر نوزادان، کودکان و مادران باردار و بسیاری از بیماری‌های واگیر خاطرنشان کرد: چند روز پیش مقاله‌ای چاپ و مشخص شد که پس از ۲۰ سال که مالاریا در آمریکا وجود نداشت، ۵ نمونه جدید شناسایی شد.

وی اولویت‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت در سال جاری را اجرای قانون جوانی جمعیت و همچنین سلامت خانواده دانست و گفت: اجرای این برنامه‌ها می‌تواند در راستای کنترل بیماری‌های واگیر، مؤثر باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامه سلامت خانواده از اولویت‌های مهم دولت است و منابع مورد نیاز آن نیز تامین شده است. رئیس جمهور نیز تاکید ویژه‌ای بر اجرای این برنامه دارد به گونه‌ای در مراسم افتتاح کلان‌بیمارستان غدیر، سه بار در زمینه تقدم بهداشت بر درمان و اجرای برنامه سلامت خانواده، تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha