واکسیناسیون ۶۵ هزار راس دام، علیه بیماری آبله در کرمان

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، واکسیناسیون ۶۵ هزار راس دام سبک علیه بیماری آبله در کرمان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمود زین الدینی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ ها، یکی از بهترین راه‌ های پیشگیری از بیماری‌ های دامی و بیماری‌ های مشترک انسان و دام است، گفت: از ابتدای امسال، تاکنون ۲۹ هزار راس بز و ۳۶ هزار راس گوسفند علیه بیماری آبله بزی و گوسفندی واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه بیماری آبله، یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار واگیردار در دام‌ های سبک به ویژه گوسفند و بز است، افزود: مهم‌ ترین نشانه‌ های این بیماری، ایجاد برجستگی‌ های ریز، تاول و ضایعاتی بر روی پوست قسمت‌ های فاقد پشم بدن دام می‌ باشد، که سبب ایجاد مشکلاتی، نظیر: آسیب پوست، عفونت‌ های ثانویه و تلفات دام می‌ شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه بروز و گسترش این بیماری در گله‌ های دام سبک، سبب بروز خسارات اقتصادی می‌ شود، بیان کرد: به وسیله واکسیناسیون می‌ توان از ابتلای دام‌ ها به بیماری‌ های مختلف از جمله این بیماری جلوگیری کرد؛ که این امر نقش مهمی در حفظ بهداشت و سلامت دام و حفظ سلامت عمومی داشته و از نظر اقتصادی نیز در صنعت دامپروری اهمیت دارد.

زین الدینی تصریح کرد: عملیات پایش و مراقبت بیماری‌ ها از خدمات و اقدامات دامپزشکی است و نقش مهمی در تشخیص سریع بیماری‌ های دامی و مشترک انسان و دام دارد.

وی، بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه کوبی تمام دام‌ های حساس تاکید و از همه دامداران درخواست کرد: برای انجام مایه کوبی دام‌ های خود، با تیم‌ های واکسیناسیون بخش‌ های دولتی همکاری کنند، تا بتوان سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام‌ های هدف ایجاد و از خسارات وارده به دامداران جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

اداره کل دامپزشکی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha