کد خبر: 200641
۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
تغییر قانون آفساید توسط فیفا

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در نظر دارد تا قانون جدیدی را درباره آفساید به طور آزمایشی اعمال کند که می‌تواند فوتبال را جذاب‌تر و پرگل‌تر کند.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت(طبنا)فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در نظر دارد تا قانون جدیدی را درباره آفساید به طور آزمایشی اعمال کند؛ قانونی که می‌تواند تغییر بزرگی را در این ورزش رقم بزند.

فیفا به دنبال طرح پیشنهادی آرسن ونگر، سرمربی افسانه‌ای سابق تیم آرسنال قرار است پیش از فصل جدید تغییر قابل توجهی در قانون آفساید اعمال کند. این مرد فرانسوی که به عنوان رئیس توسعه جهانی فوتبال با فیفا همکاری می‌کند چندین سال است که برای تغییر قانون آفساید در تلاش است و اکنون به نظر می‌رسد بالاخره قرار است این تلاش‌ها نتیجه بدهند.

قانون آفساید چه تغییری خواهد کرد؟

در حال حاضر اگر قسمتی از بدن بازیکن که بتواند با آن با توپ بازی کند (حتی چند سانت) از آخرین مدافع جلوتر باشد، آفساید در نظر گرفته می‌شود. این به این معنی است که بازیکنان اغلب با کوچکترین میزان اختلاف از سوی کمک‌ داور ویدئویی (VAR) در آفساید قرار می‌گیرند. چیزی که بسیاری از ناظران -ازجمله ونگر- آن را مغایر با روح بازی می‌دانند.

بر اساس قانون جدید بازیکنان تنها زمانی در آفساید خواهند بود که تمام بدنشان جلوتر از آخرین مدافع باشد. با این تغییر بدون شک شاهد کاهش شدید تعداد آفسایدها و همچنین کاهش شدید نقش فناوری VAR در طول مسابقه خواهیم بود.

قانون جدید ابتدا در سوئد و در لیگ های زیر ۲۱ سال مردان و زنان زیر ۱۹ سال مورد آزمایش قرار می‌گیرد و سپس در مسابقات هلند و ایتالیا اجرا خواهد شد.

فیفا تمامی مسابقاتی را که با قانون آفساید جدید برگزار می‌شود مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار خواهد تا نتایج به دست آمده را با شرایط قبلی مقایسه کند. بعد از این مرحله، نظرسنجی گسترده‌ای از بازیکنان، مربیان، مسئولان و داورانی که این قانون را آزمایش کرده‌اند انجام خواهد شد.

این قانون همچنین به فهم و درک قانون آفساید کمک بیشتری کرده و می‌تواند یکی از موضوعات جنجالی ورزش فوتبال را به اصطلاح قابل‌فهم‌تر کند زیرا فدراسیون‌ها، داوران و شخصیت‌های برجسته فوتبالی برداشت و تعابیر متفاوتی از این قانون دارند.

از زمان معرفی و ورود فناوری کمک‌داور ویدئویی (VAR) به لیگ برتر انگلیس در سال ۲۰۱۹، قانون آفساید و آنچه به معنای واقعی این موقعیت را تعریف می‌کند، تعابیر و تفاسیر فراوانی داشته و تعداد گل‌هایی که با تصمیم داور یا کمک‌داور ویدئویی به طور میلیمتری مردود اعلام شده، به طور نگران‌کننده‌ای بالا بوده است؛ آفسایدهایی که چشم غیرمسلح به‌ندرت قادر به تشخیص آن است‌.

به این ترتیب صحنه‌ای که در تصویر بالا آمده است، آفساید نیست و بازی ادامه دارد. این در حالی است که در قوانین کنونی، این تصویر آفساید است.

معرفی این قانون آزمایشی، بازخوردهای زیادی را در فضای مجازی داشت و موافقان و مخالفان زیادی را به واکنش واداشت.

یکی از کاربران در توییتر نوشت: «خداراشکر، آفساید واقعا قانون افتضاحی است که بازی‌های زیادی که بسیاری از بازی‌های پرهیجان را خراب می‌کند.»

کاربری دیگر نوشت: «این یک تغییر فوق‌العاده در قانون آفساید است؛ گل‌های بیشتر = هیجان بیشتر. فوتبالی‌های سنت‌گرا دارند از عصبانیت منفجر می‌شوند.»

اما فرد دیگری که مخالف این تغییر است نوشت: «فیفا راه‌های جدیدی برای بدتر کردن آفساید پیدا می‌کند، باید آن را تحسین کرد.»

منبع:روزیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha