رتبه نخست قصور پزشکی در استان تهران جراحی عمومی است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در سال گذشته از مجموع  پرونده‌هایی که قصور پزشکی داشتند، جراحی عمومی رتبه اول را در میان شکایات داشته و هزار و ۷۳۳ پرونده تشکیل شده که ۸۷۷ پرونده تبرئه شده و مابقی محکوم شده‌اند همچنین این رشته  ۹.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)مهدی فروزش روز شنبه در نشست خبری با اشاره کمیسیون‌های پزشکی پزشکی قانونی استان تهران افزود: کمیسیون‌های پزشکی قانونی شامل قصور پزشکی که شامل مصدومان و فوتی ها است کمیسیون تعیین صدمات در معاینات بالینی، کمیسیون روانپزشکی و کمیسیون های تعیین علت فوت است.

وی درباره آمار مجموع پرونده های کمیسیون ها گفت: ۵ هزار و ۵۸۱ پرونده در کمیسیون های قصور پزشکی بررسی و اظهارنظر شده است. اما در مجموع کمیسیون ها ۸ هزار و ۷۶ پرونده است. کمیسیون معاینات بالینی ۱۲۹۳ پرونده و پرونده های علت فوت ۲۳۷ پرونده و پرونده های معاینات روانپزشکی ۲۳۷ پرونده بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره پرونده درباره قصور پزشکی گفت: ۱۴ هزار و ۳۱۲ پرونده درخصوص مصدومان بوده و هزار و ۲۶۹ پرونده فوتی درخصوص قصور پزشکی به کمیسیون ها معرفی شده اند.

مهدی فروزش ادامه داد: از این تعداد ۲ هزارو ۵۹۹ پرونده محکوم شده و ۲ هزار و ۹۸۲ پرونده تبرئه شده اند.

وی گفت: در استان تهران ۸ هزار و ۷۶ پرونده در سال گذشته در کمیسیون های مختلف بررسی شده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷.۵ درصد کاهش داشته است.

فروزش گفت: دندانپزشکی نیز دومین رتبه قصور پزشکی را در استان تهران داشته که ۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است. همچنین جراحی زنان و زایمان و نازایی با هزار و ۴۳۷ پرونده در رتبه سوم بود که ۵۵۰ پرونده نیز محکوم شده اند و نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۱.۴ درصد داشته است. پزشکان عمومی نیز در رتبه چهارم و جراحی ارتوپدی در جایگاه پنجم و ششمین رتبه نیز درخصوص قصور پرستاران بود.

پزشکی قانونی بازوی توانمند قوه قضاییه است

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اظهارنظرهای پزشکی قانونی جزء مهمترین اقدامات کارشناسی محسوب می شود و پزشکی قانونی بازوی توانمند قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: دو سیاست راهبردی و اصولی در سازمان پزشکی قانونی مد نظر قرار گرفته است تا در خدمات رسانی به مردم تسهیل شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به خدمات ارائه شده گفت: در طی سال گذشته با حدود ۲۴۳ هزار و ۶۲۵ پرونده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹.۳ افزایش ارائه خدمات داشتیم، مواجه بوده ایم. این رشد ارائه خدمات در میانگین کشوری ۸.۴ بوده است و این نشان دهنده تلاش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران نسبت به کشور است.

فروزش تصریح کرد: بعد از استان تهران، استان خراسان رضوی و اصفهان در ارائه خدمات نسبت به سایر کشور در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به معاینات نزاع جسمانی گفت: از ۲۴۳ هزار پرونده که در سال گذشته بررسی شده است ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ پرونده مربوط به معاینات نزاع جسمانی بود که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷.۷ درصد افزایش داشته است.

بیش از ۱۴هزار پرونده همسر آزاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره همسرآزاری گفت: از کل پرونده های بررسی شده ۱۴ هزار و ۸۶۷ پرونده مربوط به پرونده های همسر آزاری بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹.۳ درصد کاهش داشته است. عمده این پرونده ها شامل زنانی است که مورد آزار و اذیت جسمانی قرار گرفته اند البته مواردی معدود و اندکی وجود دارد که مردان نیز مورد آزار قرار گرفته اند.

وی درباره آمار تصادفات نیز گفت: معاینات مربوط به مصدومان ناشی از نزاع و معاینات مربوط به مصدومان ناشی از تصادفات حجم بالایی از پرونده های ما را تشکیل می دهند، در سال گذشته از مجموع پرونده ها، ۴۲ هزار و ۲۴۲ پرونده درخصوص پرونده های مصدومان تصادفات بوده که ۱۶.۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

وی درباره حوادث کار تصریح کرد: ۲ هزار و ۹۴۱ پرونده معاینه بالینی حوادث کار در سال گذشته داشتیم که ۱۳.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

صدور هزار و ۲۲۲ مورد مجوز سقط درمانی

فروزش درباره سقط درمانی نیز گفت: مجموع پرونده هایی که درخصوص سقط درمانی تشکیل شده است شامل هزار و ۶۴۶ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴.۵ درصد کاهش داشته است و همچنین از بین این پرونده های تشکیل شده هزار و ۲۲۲ مورد سقط درمانی موافقت شده است مجوز دریافت کردند و حدود ۴۳۰ پرونده با عدم موافقت سقط توسط تیم پزشکی قانونی که براساس قانون جوانی جمعیت به ریاست یک قاضی تشکیل می شود مواجه بوده است.

وی درباره مرگ های ناشی از برق گرفتگی گفت: در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۱۲۵ پرونده مربوط به متوفیان ناشی از برق گرفتگی داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ تفاوتی نداشته است. همچنین درخصوص پرونده های جان باختگان ناشی از غرق شدگی در سال گذشته ۷۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفته که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۳ درصد بوده است. درخصوص مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز یکی از موضوعاتی است که به سازمان پزشکی قانونی ارجاع داده می شود و در سال گذشته ۱۱۳ پرونده در این خصوص تشکیل شده است که در سال ۱۴۰۰، ۱۸۴ مورد بوده که کاهش ۳۸.۶ درصد کاهش داشته است.

۳۶۱ مورد مرگ ناشی از سوختگی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره پرونده های ناشی از سوختگی گفت: در سال گذشته ۳۶۱ مورد مرگ ناشی از سوختگی بررسی شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۴.۹ درصد افزایش داشته است. در مجموع معاینات اجساد ارجاع شده در سال ۱۴۰۱ به سالن تشریح شامل ۱۴ هزار و ۵۳۸ پرونده متوفیان بود که در سال ۱۴۰۰، ۱۴هزار ۶۵۰ بود که ۸ دهم درصد کاهش داشته ایم. در حالی که این میزان در میانگین کشور ۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۲ هزار و ۲۴۲ مصدوم ناشی از تصادفات رانندگی را داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۱۶.۹ درصد رشد داشته است. همچنین متوفیان تصادفات ۱۴۳۹ نفر بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸.۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود : از این تعداد۸۸۶ فوت ناشی از تصادفات درون شهری، ۵۳۸ مورد تصادفات برون شهری، ۱۳ فوتی در تصادفات جاده های روستایی و دو مورد در حوادث خاص درون شهری بود.

منبع:ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha