پیشرفت ۴۵ درصدی خط انتقال آب دریا به کرمان و رفسنجان

وزیر نیرو ضمن اشاره به پیشرفت ۴۵ درصدی خط انتقال آب دریا به شهرهای کرمان و رفسنجان، افزود: خط انتقال آب دریا تا شهرهای سیرجان، زرند و انار ادامه می‌ یابد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمانغ علی‌ اکبر محرابیان در آیین افتتاح طرح‌ ها و پروژه‌ های صنعت آب و برق استان کرمان که امروز، جمعه با حضور رئیس جمهور برگزار شد، مهم‌ ترین مساله رشد و توسعه استان کرمان را "آب" برشمرد و گفت: استان کرمان برای رشد و توسعه ظرفیت‌ های بسیاری دارد؛ که از جمله می‌توان به منابع انسانی خوب و ارزشمند، مدیران شایسته، پتانسیل معادن و صنایع و نیز کشاورزی استان اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر توسعه موضوع "آب" باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: استان کرمان از ایام گذشته در خصوص بهره‌ مندی از منابع آب با کمبودهای بسیاری مواجه بوده و امروز نیز با توجه به رشد و پیشرفت این استان به فقر آبی آن افزوده می‌ شود. بنابراین لازم است امروز تدبیر جدی برای برطرف کردن این مساله لحاظ شود، که با حمایت دولت و مصوبات سفر اول ریاست جمهوری در دولت سیزدهم این مهم آغاز شده است.

وزیر نیرو با اشاره به چهار برنامه دولت برای تحقق این امر، اظهار داشت: نخست اینکه از ذخایر آب‌ های سطحی و سدهای این استان بتوانیم حداکثر فایده را ببریم، پروژه‌ هایی در شرق، جنوب و دیگر نقاط به این منظور(‌برای انتقال آب سدها به شهرها) تعریف شده است؛ که امروز یکی از این پروژه‌ ها با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

علی اکبر محرابیان گفت: صبح امروز طرح آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء به طول ۵۷ کیلومتر به همراه ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ هزار و ۵۰۰۰ مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق این پروژه به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: در فاز توسعه‌ ای این طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر از آب شرب سد نساء برخوردار خواهند شد.

وزیر نیرو؛ همچنین به افتتاح طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر سیرجان اشاره بیان کرد: این پروژه شامل ۳۷۰ کیلومتر خطوط جمع‌آوری، ۷ کیلومتر خط انتقال و تصفیه‌ خانه مدرن به ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.

محرابیان در رابطه با دیگر پروژه‌ های افتتاح شده در استان کرمان توضیح داد: در حوزه برق نیز چند خط انتقال و پست‌ برق و طرح‌ های برق رسانی به روستاها به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو اضافه کرد: بعد از ظهر امروز با حضور رئیس جمهور واحد گازی نیروگاه فولاد بوتیای کرمان که یک نیروگاه کلاس F و دارای بالاترین راندمان تولید برق است، افتتاح می‌ شود.

محرابیان با اشاره به بازدید رئیس جمهور از دیگر طرح‌ ها و پروژه‌ های عمرانی استان کرمان ادامه داد: تصمیمات بسیار خوبی برای تأمین آب برای نقاط مختلف استان اتخاذ شد.

وی ضافه کرد: در قالب طرح جهاد آبرسانی که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و پیشرفت این طرح در استان کرمان نیز قابل توجه است، مشکلات آبی نقاط مختلف کشور را روستا به روستا و شهر به شهر پیگیری می‌کنیم.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان نیز اشاره کرد و در این باره گفت: از مسیر آب شیرین کن و خط انتقال آب دریا نیز برای شهرهای کرمان و رفسنجان برنامه ریزی شده است و بهمن ماه سال گذشته کلنگ عملیاتی این طرح به زمین خورد.

محرابیان در همین رابطه افزود: تاکنون ۶۴ کیلومتر از این خط با پیشرفت حدود ۴۵ درصدی اجرا شده است و تا پایان سال به صورت کامل به مرحله بهره برداری کامل می‌ رسد.

وی با اشاره دیگر طرح برق رسانی استان کرمان؛ به افتتاح پست ۱۳۲ جیرفت اشاره و عنوان کرد: با افتتاح این پست ضمن تقویت افت ولتاژ در این منطقه، ظرفیت تامین برق نیز برای سرمایه‌ گذاران به ویژه اهالی مسکن ملی فراهم شده است.

وزیر نیرو یادآور شد: همچنین خط ۴۰۰ ولت بسیار مهم بم - جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر، خط ۴۰۰ کیلوولت ارزوئیه افتتاح شد و شرکت‌ های توزیع برق در شمال و جنوب استان پروژه‌ های ارزشمندی را در پست‌ های توزیع‌ توسعه شبکه، تبدیل سیم به کابل، برق‌ رسانی روستایی، تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر غیور استان کرمان به مرحله افتتاح رساندند.

محرابیان با اشاره به چهار برنامه ویژه دولت برای تامین آب شرب با کیفیت و پایدار استان کرمان به اهمیت بازچرخانی آب و استفاده از پساب برای صنعت اشاره و تصریح کرد: هم اکنون طرح جهاد آبرسانی در ۶۶۹ روستای کرمان با پیشرفت ۳۷ درصدی همراه شده است.

وی ابراز داشت: همین موضوع در سد جیرفت، سد بافق و سد شهیدان امیر تیموری پیش‌ بینی شده است؛ که برخی در مراحل نهایی است و برخی نیز نیاز به حمایت و تامین اعتبارات کافی دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اضافه شدن چند شهر دیگر به مقاصد خط انتقال آب دریا در استان کرمان، اظهار داشت: در این بازدید تصمیم گیری شد؛ که این طرح برای شهرهای سیرجان و زرند و انار نیز ادامه پیدا کنند.

محرابیان استفاده از بهترین منبع آبی یعنی شیرین‌ سازی و انتقال آب دریا را موضوع دوم برشمرد و ادامه داد: عملیات اجرایی این کلان پروژه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با حمایت دولت وقت و در ادامه با حمایت مدیران و دولت‌ های یازدهم و دوازدهم و در انتها با حمایت دولت سیزدهم این اقدام به خوبی پیش رفت؛ به طوری‌ که در دولت مردمی پیش‌ بینی شد؛ عملیات اجرایی خط دوم همین مسیر آغاز شود، که کلنگ این امر توسط رئیس جمهور زده شد.

وی به برنامه‌ ریزی برای احداث خط انتقال آب اصفهان اشاره و خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: در طول حدود سه ماه در طرح اصفهان، بیش از ۳۵ درصد پیشرفت حاصل شده است؛ در همین راستا ۶۰۰ کیلومتر مسیر آماده، ۳۰۰ کیلومتر کانال‌کنی و ۱۰۰ کیلومتر در این بازه زمانی لوله‌ گذاری انجام شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: مسیر شرق برای تامین آب استان‌ های سیستان‌ و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال پیشرفت است؛ که این طرح حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد، در همین رابطه، خطی هم مختص استان فارس در حال احداث و پیشرفت است.

محرابیان یادآور شد: برای تامین آب شرب استان کرمان به ویژه مناطق شمالی این استان برنامه‌ های مفصلی را پیش‌بینی و در همین راستا تخصیصاتی را صادر کرده ایم؛ به ویژه برای شهرهای شمالی کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار و زرند، تا از این مسیر بتوانیم تامین آب شرب و پایدار داشته باشیم؛ عملیات اجرایی این امر ۲۰ بهمن‌ ماه آغاز شد و امروز مراحل پیشرفت آن ملاحظه می‌ شود، این پروژه با روند پیشرفت خوبی در حال اجراست.

وی؛ ضمن ابراز امیدواری برای تامین منابع مالی اجرای این پروژه‌ ها در این سفر، استفاده از ظرفیت پساب برای تامین آب صنعت را موضوع سوم عنوان و بیان داشت: ما در استان کرمان برای حفظ منابع آب راهی جز این نداریم که به برداشت آب از چاه‌ها دقت و رحم کنیم؛ در برخی از مناطق استان، سالانه با ۱.۵ متر کاهش ارتفاع آب سفره‌ های آب زیرزمینی مواجه هستیم که بسیار خطرناک است.

وزیر نیرو تاکید کرد: باید برداشت آب از چاه‌ ها را تا حدود بسیاری با استفاده از آب سطحی، آب دریا و ظرفیت بازچرخانی آب بهداشتی تصفیه شده در فاضلاب‌ ها مدیریت کنیم.

محرابیان، با بیان اینکه آب تصفیه شده از پساب آب پایدار است و هیچگاه دچار نوسان نمی‌ شود، ادامه داد: با اجرای این برنامه‌ های مهم در طول مدت عمر دولت مردمی می‌ توانیم؛ مسائل آبی شرق، شمال، جنوب و تمام نقاط استان کرمان را با حمایت قاطع دولت و به ویژه حمایت مدیران و استاندار و نیز استفاده از ظرفیت عظیم معادن مرتفع کنیم.

وی به طرح‌های افتتاحی استان کرمان نیز اشاره و عنوان کرد: طرح انتقال آب از سد نسا از جمله این سدهایی است که کیفیت آب بسیار مطلوبی دارد. دارای ای سی (EC) ۴۳۰ بوده که از بهترین کیفیت‌ های آب کشور محسوب می‌ شود. خط انتقال این طرح برای تامین آب شرب بم و بروات فراهم است و در سفر مصوب شد؛ این آب را به شرقی‌ ترین نقاط استان انتقال دهیم؛ این پروژه، پروژه با اهمیتی است؛ چرا که آب را از سخت‌ ترین و پرتنش‌ ترین نقطه استان به ثمر رساندیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: پروژه فاضلاب شهر سیرجان نیز پروژه دیگری است؛ که در کنار آن دو نیروگاه سیکل ترکیبی را در حال بهره‌ برداری و دو نیروگاه سیکل ترکیبی را در حال اجرا داریم، همچنین دو پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر وجود دارد، که دوشهرک انرژی را شامل می‌ شود. این ها همه جزء افتخارات دولت محسوب می‌ شود و می‌ توانیم موضوع ناترازی برق را به واسطه اجرای این پروژه‌ ها مرتفع کنیم.

محرابیان به پیشرفت طرح جهاد آبرسانی در استان کرمان نیز اشاره و خاطرنشان ساخت: در استان ۶۶۹ روستا را شناسایی کردیم که در تنش آبی به سر می‌ بردند، در اطرف بروات ۱۲ روستا وجود داشت که در شرایط بسیار بدی در تامین آب به سر می‌ برد، با کار جهادی که در سراسر کشور آغاز شد و استفاده از ظرفیت نهادها، سپاه، بسیج، خیران آبرسان، پیمانکاران بخش خصوصی و گروه‌ های جهادی عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور را آغاز کردیم و ۶۶۹ روستا در استان کرمان در این طرح قرار داشت، که ۱۴۰ روستا به طول کامل به اتمام رسیده است؛ متوسط پیشرفت طرح در استان بالغ بر ۳۷ درصد است و امید است تا پایان دولت مردمی عملیات آبرسانی در ۶۶۹ روستا به طول کامل انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha