بهره‌ برداری از واحد گازی نیروگاه بوتیا کرمان/ افزایش پایداری شبکه برق جنوب و مرکز کشور 

واحد گازی نیروگاه شرکت فولاد بوتیای ایرانیان کرمان با حضور آیت‌ الله رئیسی رئیس جمهور و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به بهره‌ برداری رسید. 

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ بخش توربین گازی نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیا با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات و حجم سرمایه‌ گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان، شامل یک واحد گازی ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۴۰ مگاواتی است.

بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی خودمصرف بوتیا که دارنده بالاترین راندمان تولید در میان نیروگاه‌ های کشور است، با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره‌ برداری قرار گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که از اولین ساعات صبح امروز جمعه نهم تیر ماه به شهرستان‌ های بم و رفسنجان در استان کرمان سفر کرده و ضمن افتتاح ۱۰ پروژه مهم آبرسانی و جمع‌ آوری و تصفیه فاضلاب، از سامانه انتقال آب اضطراری به کرمان و رفسنجان نیز بازدید کرده بود، در آخرین بخش از سفر یک‌ روزه خود ضمن بازدید از بخش‌ های مختلف نیروگاه سیکل ترکیبی خودمصرف بوتیا، دستور افتتاح آن را صادر کرد.

با توجه به محدودیت تولید برق در استان کرمان و عدم امکان تأمین انرژی مورد نیاز از شبکه سراسری، مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان اقدام به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۰ مگاواتی با به‌ کارگیری توربین های کلاس F و با راندمان ۵۸.۴ درصد به عنوان بالاترین سطح راندمان در میان نیروگاه های کشور کرد، که امروز و با حضور رئیس جمهور بخش گازی آن با ظرفیت ۳۱۲ مگاوات به بهره‌ برداری رسید.

مصرف مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان حدود ۲۰۰ مگاوات بوده و مازاد برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری برق تزریق خواهد شد، همچنین بخش بخار این نیروگاه نیز به ظرفیت ۱۳۸ مگاوات، طبق پیش‌ بینی‌ ها تا پیش از پایان سال به بهره‌ برداری خواهد رسید.

به گفته پورمند مدیرعامل هلدینگ میدکو، زنجیره ارزش در میدکو اجرا شده و در سه حوزه فولاد و مس و منیزیم کار می‌کند.

وی افزود: ۱۰۰ میلیون تن عملیات معدنکاری سالانه میدکو است و اجرای شبکه فاضلاب کرمان و زرند را به عهده دارد و در پروژه‌ های میدکو ۷۰۰ مگاوات برق نیاز داریم.

بهره‌ برداری از واحد گازی نیروگاه بوتیا کرمان/ افزایش پایداری شبکه برق جنوب و مرکز کشور 

گفتنی است؛ نیروگاه سیکل‌ ترکیبی فولاد بوتیای کرمان با برخورداری از یک واحد گازی ۳۱۲ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۳۸ مگاواتی در حال ساخت است؛ که براساس قرارداد منعقد شده قرار است ۱۵۰ مگاوات از ظرفیت تولیدی بخش گاز این نیروگاه در روزهای اوج مصرف پیک برق تابستان امسال به شبکه سراسری کشور تزریق شود.

بخش بخار این نیروگاه با پیشرفت ۸۸ درصدی در حال اجراست که طبق برنامه‌ ریزی صورت گرفته این واحد نیز امسال سنکرون و به شبکه سراسری برق کشور افزوده خواهد شد. با اضافه شدن واحد بخار نیروگاه، راندمان این مجموعه به ۵۷ درصد خواهد رسید؛ که علاوه بر کاهش بی‌ سابقه مصرف سوخت، به حفظ و پایداری محیط‌ زیست و کاهش آلایندگی نیروگاه کمک شایانی خواهد کرد.


این نیروگاه که با اعتباری بالغ بر ۱۶هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری رو به اتمام است، علاوه بر تامین برق صنایع منطقه و مجتمع فولاد بوتیا، به تقویت و پایداری شبکه و رفع افت ولتاژ برق منطقه کمک موثری خواهد کرد. همچنین در مدت زمان ساخت این نیروگاه اشتغال‌ زایی برای ۵۰۰ نفر و در دوران بهره‌ برداری نیز برای ۱۵۰ نفر را به همراه خواهد داشت.


سیستم خنک‌کن نیروگاه از نوع کندانسور هوایی ACC است که حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب را برای فرایند تولید برق موجب خواهد شد. میزان مصرف آب نیروگاه معادل ۲۴۰ مترمکعب در روز است؛ که از محل جمع‌آوری فاضلاب شهرستان کرمان تامین خواهد شد.

بهره‌ برداری از واحد گازی نیروگاه بوتیا کرمان/ افزایش پایداری شبکه برق جنوب و مرکز کشور 


تزریق انرژی مازاد نیروگاه به شبکه سراسری، رفع مشکلات مربوط به افت ولتاژ در منطقه کرمان، استفاده بهینه از سوخت برای تولید برق و جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و حفظ محیط زیست، فراهم شدن امکان توسعه صنایع در استان کرمان و اشتغالزایی از جمله مزایای اجرای این پروژه است.


نیروگاه بوتیا با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در ساختگاهی به مساحت ۴۵ هکتار در کیلومتر ۳۵ جاده کرمان به زرند و در مجتمع فولاد بوتیا در حال احداث است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان، استاندار کرمان، زاهدی نماینده مردم کرمان و راور، خانم شریعتی نماینده زرند و کوهبنان در مجلس، شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس، معاونان سیاسی و اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران در این آیین حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha