کد خبر: 200436
۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳
موفقیت کشور در مدیریت کرونا

بررسی آمارهای روزانه کرونا از ابتدای سالجاری تاکنون بیانگر موفقیت کشور در مدیریت و کنترل این بیماری است، بطوریکه روزهای بدون فوتی بطور مکرر به ثبت رسیده و در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)دستاورد بزرگ ایران در کنترل بیماری کرونا و به صفر رساندن شمار جان باختگان ناشی از این بیماری در شرایطی حاصل شده که کشور ما از سوی برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر، حتی در واردات داروهای حیاتی و امکانات بهداشتی و درمانی لازم برای درمان این بیماری با تحریم های ظالمانه فراوانی مواجه بود، ولی در سایه اعتماد و اتکا به توان و ظرفیت های داخلی و تلاش‌ها و فداکاری‌های بی وقفه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، در این عرصه موفقیت‌های بزرگی نصیب کشور شد و به اذعان سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های بین المللی، ایران در ردیف کشورهای برتر در پیشگیری و درمان بیماری کرونا قرار گرفت.

تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۴۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۶۳۸ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۹۵۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۲۳۸ دُز رسید.

سوم شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد، تعداد موارد فوتی روزانه کرونا در ایران به ۷۰۹ جان‌باخته رسید و این در حالی بود که واکسیناسیون عمومی در ابهامِ تعلل‌ها قرار داشت. جان‌باختن روزانه مردم و اندوه کشور در آن مقطع، سبب شد که مقام رهبری در نخستین توصیه خود به دولتمردان، خواستار مقابله فوری و سریع با این ویروس منحوس شوند.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اوج شیوع بالا و مرگ و میر بیماری کرونا در کشور ، مسیر واردات واکسن علیه کرونا آغاز شد و از طریق واکسیناسیون در ابعاد گسترده با مشارکت دولت، مردم، گروههای مردمی و نیروهای مسلح، مرگ و میر کرونا در روز ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تک رقمی و معادل ۷ نفر شد.

در ۱۲ خردادماه سال ۱۴۰۱ با واکسیناسیون سراسری علیه کرونا با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، اولین روز بدون مرگ و میر روزانه کرونا در کشور ثبت شد، همزمان با ثبت اولین روز بدون فوتی در کشور، صفحه مقام رهبری در فضای مجازی نیز با انتشار این بیانات، به این موضوع مهم واکنش نشان داد که «ملت ما، مسوولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در تولید واکسن علیه کرونا به خودکفایی رسیدیم.

البته آیت الله رییسی، رییس جمهور نیز روز ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در پیامی اعلام کرد «پس از سپری شدن بیش از دو سال از مواجهه کشور و ملت با ویروس منحوس کرونا و سویه های مختلف آن، امروز در سایه همراهی شما مردم فهیم و تلاش و همت دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مدیریت همه جانبه کرونا، شاهد صفر شدن آمار فوتی های ناشی از کرونا در سطح کشور هستیم.

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: تدابیر درست از سوی دولت مردمی اعم از واردات ۵ برابری واکسن نسبت به دولت قبل و تولید ۶ واکسن مؤثر و با کیفیت داخلی که به انگیزه توزیع عادلانه سلامت، باعث بازگرداندن نشاط اجتماعی و رونق کسب و کارها و کنترل کرونا در کشور شد.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم در شرایطی تشکیل شد که شمار مبتلایان به کرونا روزانه پنج هزار نفر و شمار فوتی‌ها بیش از ۷۰۰ نفر در روز گزارش می شد. در چنین وضعیتی، با وجود تحریم‌ها و فشارهای کشورهای غربی تلاش دولت برای فراهم کردن واکسن مورد نیاز کشور و واکسیناسیون سراسری چندبرابر شد؛ به طوری که شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت رایزنی‌ها با رؤسا و وزرای بهداشت کشورهای دیگر را برای ورود گسترده واکسن به کشور آغاز کردند.

پاک آیین تصریح کرد: همزمان با تلاش دولت برای واردات انواع واکسن، تولید واکسن داخلی هم افزایش پیدا کرد و تعداد پایگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون هم بیشتر شد تا مراجعه کنندگان در صف انتظار نمانند و با سرعت و در کوتاه ترین زمان واکسیناسیون انجام شود.

به گفته وی، بر پایه همین تلاش‌های شبانه روزی در کوتاهترین زمان میزان واکسیناسیون به ۱۶۰ میلیون دز برسد، این موضوع زمینه ساز کاهش آمار مرگ و میر کرونا در کشور و رسیدن آمار فوت ناشی از این بیماری در کمتر از یکسال به تک رقمی و در برخی از مقاطع به صفر بود.

به گواه مستندات مراجع ذیصلاح، تعداد ثبت سفارش واکسن کرونا تا قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید فقط ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بوده است و این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت میزان ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دُز واکسن ثبت سفارش شد که از افزایش بیش از پنج برابری ثبت سفارش واکسن‌ها حکایت دارد.

پاک آیین ادامه داد: همچنین تعداد کل واکسن وارد شده قبل از تشکیل دولت سیزدهم در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بود و حال آن که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دُز واکسن رسید.

وی تصریح کرد: این روزها دیگر شمار مبتلایان به کرونا نیز به زیر ۲۰ نفر رسیده و میزان مرگ و میر نیز به ۲ نفر رسیده و در بسیاری از روزها، هیچ فردی ناشی از این بیماری جان خود را از دست نداده و این نوید بخش مدیریت و مهار کرونا در کشور است.

منبع:ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha