مرخصی زندانیان واجد شرایط به مناسبت هفته قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری استان تهران از تصمیم‌گیری برای برخورداری تعداد قابل توجهی از زندانیان واجد شرایط از تسهیلات ارفاقی و اعطای مرخصی ۱۲ روزه به مناسبت هفته قوه قضائیه خبر داد.

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران از تصمیم‌گیری برای برخورداری تعداد قابل توجهی از زندانیان واجد شرایط از تسهیلات ارفاقی و اعطای مرخصی ۱۲ روزه به مناسبت هفته قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا) علی القاصی مهر در جریان بازدید از زندان قزلحصار از تصمیم‌گیری به‌منظور برخورداری تعداد قابل توجهی از زندانیان واجد شرایط از تسهیلات ارفاقی در روز جاری و در جریان بازدید قضات از زندان‌های استان تهران خبر داد و اظهار داشت: به‌مناسبت هفته قوه قضاییه مقرر شد تا به زندانیان واجد شرایط ۱۲ روز مرخصی اعطا شود که پیش‌بینی می‌شود حدود هزار نفر از مددجویان از این ارفاق قانونی بهره‌مند شوند.

وی در این بازدید که به‌ منظور رسیدگی به درخواست‌ها، مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی زندانیان و در راستای سیاست‌های کلان قوه قضاییه، در صدر یک هیات قضایی ۷۰ نفره هم‌زمان با چهارمین روز از هفته قوه قضاییه انجام شد، میزان رضایت مددجویان از درآمدهای حاصل از اشتغال در ندامتگاه را مورد بررسی و پرسش قرار داد که مددجویان با اشاره به یادگیری مشاغل و استفاده از فرصت ایجاد شده در شرایط زندان، دریافت دستمزد را بر اساس میزان تحویل کارهای انجام شده، مطلوب توصیف کردند.

القاصی مهر سپس در نشستی با حضور معاونان قضایی، روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه و قضات ذی‌ربط توصیه‌هایی را برای گره‌گشایی از مشکلات و مسائل زندانیان ارائه کرد و ضرورت توجه به حقوق مددجویان و جلوگیری از تضییع آن را یادآور شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین از قضات و مدیران قضایی موکدا خواست تا از بازدیدهای نمایشی و بدون نتیجه اجتناب کنند و در جهت حل مشکلات زندانیان از هیچ اقدامی دریغ نکنند.

وی افزود: به‌ مناسبت هفته قوه قضاییه به همه مدیران واحدهای قضایی ابلاغ شد تا قضات و مدیران قضایی در روز جاری ضمن حضور در زندان‌های استان تهران، مسائل و مشکلات زندانیان را به‌طور مستقیم مورد بررسی قرار دهند و دستورات لازم را در جهت حل مسائل و مشکلات مددجویان صادر کنند.

بررسی وضعیت تمامی زندانیان در بازدید هیات‌های قضایی اعزامی به زندان‌ها

القاصی مهر هدف از انجام این بازدیدها را حل مشکلات زندانیان در چارچوب قوانین و مقررات عنوان کرد و گفت: به تمامی همکاران قضایی حاضر در زندان‌های استان تهران تاکید شده است که وضعیت همه زندانیان مورد بررسی قرار گیرد و فرایندهای قضایی به‌گونه‌ای دنبال شود که هیچ زندانی وجود نداشته باشد که وضعیت آن بررسی نشده باشد.

وی با اشاره به جمع‌آوری درخواست‌های حقوقی و قضایی زندانیان به‌منظور بهره‌مندی از تسهیلات ارفاقی تصریح کرد: به معاونت نظارت بر زندان‌ها دستور داده شد تا ضمن دریافت درخواست‌های زندانیان برای بهره‌مندی از تسهیلات ارفاقی، پس از انجام بررسی‌های لازم درخواست‌های زندانیان واجد شرایط را به‌منظور تصمیم‌گیری در اختیار کمیسیون عفو و بخشودگی قرار دهند.

تکلیف معاونت نظارت بر امور زندان‌ها برای بررسی درخواست‌های زندانیان

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: معاونت نظارت بر امور زندان‌ها همچنین مکلف شد تا به‌منظور تسریع در تعیین تکلیف درخواست‌های زندانیان برای بهره‌مندی از تسهیلات ارفاقی کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دهد و همه درخواست‌ها را بدون استثناء و به‌طور دقیق بررسی کند تا پس از آن پیرامون اشخاص واجد شرایط در کمیسیون عفو و بخشودگی اتخاذ تصمیم شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه نهایی اعم از برخورداری از تسهیلات ارفاقی و یا عدم برخورداری به فرد زندانی اعلام شود.

وی با اشاره به تعیین قضات و شعب ویژه به‌منظور تسریع در تعیین تکلیف درخواست‌های زندانیان برای بهره‌مندی از تسهیلات ارفاقی گفت: در جریان بازدید امروز مقرر شد تا شورای طبقه‌بندی زندان در زندان قزلحصار و دیگر زندان‌ها ضمن بررسی خارج از نوبت درخواست‌های زندانیان، نتایج حاصله را در اسرع وقت به دفتر امور زندانیان، معاونت مربوطه و کمیسیون عفو و بخشودگی اعلام کنند.

پیگیری مساله اشتغال زندانیان در دادگستری استان تهران

رئیس کل دادگستری استان ایجاد اشتغال برای زندانیان را یکی از تاکیدات ریاست قوه قضاییه عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون این مهم در سازمان زندان‌ها و دادگستری کل استان تهران به‌عنوان یک اولویت در حال پیگیری است و خوشبختانه اقدامات شایان توجهی پیرامون ایجاد اشتغال برای زندانیان در استان تهران صورت گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت ۲ کارگاه واقع در زندان قزلحصار برای ایجاد اشتغال ۲ هزار نفر از مددجویان اضافه کرد: اکنون مجوز اشتغال به کار ۱۵۰۰ نفر از زندانیان صادر شده و این اشخاص تحت نظارت زندان و قضات مربوطه در حال اشتغال هستند.

القاصی مهر از انجام بررسی‌های لازم برای تصمیم‌گیری درباره استفاده حداکثری از ظرفیت زندان قزلحصار به‌منظور ایجاد اشتغال برای مددجویان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

منبع:اعتماد آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha