کد خبر: 200076
۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۶
بحران بی آبی در تهران

خبرها حاکی از قطعی آب در مناطق مختلف تهران، از جمله مرزداران در غرب تهران و شهرآرا و پاتریس در ستارخان، پونک، محدوده دانشگاه شهید بهشتی، شهرآرا در شادمان و دیگر محله‌های غربی تهران است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت (طبنا) قطعی آب در تهران و بسیاری از شهرهای ایران، بدون اطلاعیه‌های قبلی به صورت مکرر و گسترده در کشور افزایش یافته است.

قطعی آب تهران وارد ششمین روز شد. قطعی آب و برق گسترده در روزهای اخیر، موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از افت فشار، قطعی آب و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع دولت در این زمینه گلایه می‌کنند. قطعی آب در تهران و بسیاری از شهرهای ایران گزارش شده است. قطعی آب بدون اطلاعیه‌های قبلی به صورت مکرر و گسترده در کشور افزایش یافته است؛ قطعی آب موجب استقرار تانکرهای آب‌رسانی در برخی نقاط شهر تهران شده است. قطعی آب در تهران موجب شده که حتی آب معدنی نیز کمیاب شود. علاوه بر قطعی آب، قطعی برق نیز بر مشکلات شهروندان افزوده است.

خبرها حاکی از قطعی آب در مناطق مختلف تهران، از جمله مرزداران در غرب تهران و شهرآرا و پاتریس در ستارخان، پونک، محدوده دانشگاه شهید بهشتی، شهرآرا در شادمان و دیگر محله‌های غربی تهران است.

قطعی آب در تهران موجب سرگردانی مردم با دبه آب در خیابان‌های پایتخت شده است. برخی مقامات و مسئولان در شهرهای مختلف در خصوص قطعی آب و برق گسترده توضیحاتی ارائه کردند.

مدت زمان طولانی‌ای از قطعی آب در مناطق مختلف تهران می‌گذرد و این موضوع شرایط زندگی شهروندان را بسیار بحرانی کرده است. شرکت آب و فاضلاب نیز در خصوص قطعی آب در شهرهای مختلف کشور چند اطلاعیه‌ صادر کرد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز به بحران قطعی آب و افت فشار آب در تهران ورود کرد.

رئیس‌جمهور بر تسریع در حل کامل مشکل افت فشار آب در برخی مناطق تهران، تاکید کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: «سید ابراهیم رئیسی، ‌رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در ونزوئلا و در بین ملاقات‌ها و برنامه‌های متعدد خود، در تماس تلفنی با معاون اول و وزیر نیرو، موضوع افت فشار آب در برخی مناطق تهران را پیگیری و بر تسریع در حل کامل مشکل تاکید کرد.»

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه شرکت آب و فاضلاب تهران در خصوص افت فشار آب در برخی مناطق تهران در اطلاعیه‌ای، عنوان کرد: «بر اثر بارش باران، جاری شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود.

در پی این حادثه، بلافاصله گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه حاضر شدند و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه آغاز شد. با تلاش شبانه‌روزی و بسیج امکانات، هم‌اکنون مسیری از میان توده‌های عظیم سنگ به همراه گل و لای در بستر رودخانه ایجاد و آب در مسیر رودخانه جاری شده است.»

افزون بر این اقدامات در این مدت بخش قابل توجهی از نیاز شبکه از طریق سامانه‌های دیگر آبرسانی تامین شد تا از گسترش محدوده‌های افت فشار جلوگیری شود.

وضعیت اورژانسی قطعی آب تهران

قطعی آب در تهران در حالی وارد ششمین روز خود شده که سه روز نخست واکنشی از سوی آبفا و وزارت نیرو نداشت و دوشنبه یعنی در چهارمین روز هم قرار بود این بحران بعد از چند ساعت رفع شود. این در حالیست که شرکت آبفا پاسخگوی شهروندان نیست.

قطعی آب

آب در برخی مناطق تهران از روز جمعه (۱۹ خرداد ماه 1402)‌ با افت فشار و قطعی مواجه شده و اطلاع‌رسانی در این باره توسط مسئولان آبفای تهران صورت نگرفته بود.

دیروز خبرها از قطعی آب در مناطق مرزداران در غرب تهران و شهرآرا و پاتریس در ستارخان، پونک، محدوده دانشگاه شهید بهشتی، شهرآرا در شادمان و دیگر محله‌های غربی تهران حکایت داشت.

به گفته تعدادی از شهروندان، علت این اتفاق وقوع سیلاب در روز جمعه است که پس از تخریب بخشی از جاده چالوس، تونل‌های این مسیر گل‌آلود شدند و بخشی از این گل به سد کرج منتقل شده که در نهایت منجر به آلوده شدن آب سد کرج و از کار افتادن توربین‌های این سد شد.

طبق صحبت‌های یکی از کارشناسان مدیریت منابع آب و مطلع از وضعیت آب سد کرج، «در سیلاب‌های اخیر زمین لغزشی در حاشیه بستر رودخانه کرج رخ داد و توده‌ای عظیم از سنگلاخ و کلوخه، از بدنه کوه کنده شد، لغزید و بستر رودخانه کرج را مسدود کرد.»

آنطور که این کارشناس گفته بود، طول این توده را 300 متر و عرض آن را حدود 200 متر است که در مقابل سد تخریب شد و ابعاد هر کدام از سنگلاخ‌ها نیز به اندازه یک خودرو سواری بود.

براساس اظهارات این کارشناس مدیریت منابع آب، زمانی که بستر رودخانه کرج با حجم زیاد آوار مسدود شود، آب نمی‌تواند از سد کرج به پایین‌دست انتقال پیدا کند که به از دسترس خارج شدن سامانه‌هایی که آب غرب و شمال غرب تهران را تامین می‌کنند، منجر شد.

این کارشناس با اعلام اینکه در سیلاب اخیر با اتفاق عجیبی روبرو شدند: علاوه بر اینکه توده جلوی آب را گرفته بود، ماشین‌آلات نیز امکان حرکت نداشتند که این اتفاق حدود 100 هزار مشترک را با مشکل مواجه کرد.

در حالی که دست‌کم از دیروز آب تهران علاوه بر مناطق غربی در بخش‌هایی از مرکز هم قطع شده بود، امروز پس از گذشت ۲۴ ساعت این بحران در مناطق مرکزی تهران هنوز ادامه پیدا کرده است.

با این حال آبفای تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که مشکل قطع آب در تهران «تا ساعاتی دیگر» رفع می‌شود که هم‌اکنون این مشکل به مناطق دیگری از تهران از جمله مناطق مرکزی (برای مثال در محدوده میرزای شیرازی و قائم مقام فراهانی) تسری پیدا کرده و شهروندان در روزهای گرم تهران با مشکل قطع آب هم مواجه هستند.

قطع آب در مناطقی از تهران در حالی وارد ششمین روز خود شده که به گفته یکی از کارکنان شرکت آبفا، این بحران حداقل تا پایان هفته ادامه دارد و مشکل به این زودی‌ها حل نخواهد شد.

در حالی که مسئولان شرکت آبفا از شهروندان می‌خواهند تا وضعیت فشار آب را در مناطق خود را از شماره ۱۲۲- که مربوط پاسخگویی به مشترکان آب شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران است- پیگیری کنند، اما تماس‌های خبرنگار اکوایران نشان می‌دهد که امکان دسترسی به این شماره فراهم نیست و مسئولی از این سازمان پاسخگو نبوده است.

بر اساس گزارش میدانی اکوایران، در برخی از مناطقی که دچار افت فشار و قطع آب هستند، تانکرهای توزیع آب تا رفع این بحران مستقر هستند.


ماجرای قطعی آب و آلودگی آب‌های تهران چیست؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آب تهران مشکل آلودگی زیست محیطی ندارد، گفت: جاری شدن سیلاب و ریزش بخشی از رودخانه کرج دلیل قطعی آب و افت فشار در برخی مناطق بوده است.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: ریزش بخشی از رودخانه کرج دلیل کاهش افت آب و قطعی آن در برخی از نقاط تهران بوده است. در واقع منابع آب ورودی به تهران از طریق سد کرج دلیل این مشکل بوده که اکنون رفع شده است.

او افزود: آب تهران مشکل آلودگی زیست محیطی ندارد و این موضوع دلیل قطعی آب نبوده است.

گفتنی است؛ آبفای تهران نیز اعلام کرد: بر اثر بارش باران، جاری شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تأسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود.


منتظر جیره‌بندی و قطعی آب در تهران باشید

مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد درباره جیره‌بندی و قطعی آب در تهران توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد گفت: باوجود افزایش مصرف و کاهش بارندگی‌ها برنامه‌ای برای جیره‌بندی و یا قطع آب در تهران وجود ندارد، اما در صورت ادامه افزایش مصرف آب احتمال کاهش فشار آب در برخی از شبکه‌ها وجود دارد.

علی‌اکبر ملکوتی، مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد با بیان اینکه تهران طی سه سال پی‌درپی خشکسالی را تجربه می‌کند و همین مساله موجب شده تا منابعی که به عنوان منابع سطحی تامین کننده آب شرب شهروندان ساکن در شهر تهران است در پشت سدها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، اظهار کرد: میزان ذخایر سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و از سال آبی جاری تا کنون تنها حدود ۱۰۳.۵ میلیمتر بارندگی در حوضه‌های آبریز را شاهد بودیم.

او با بیان اینکه میزان بارش‌هادر مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد کاهش داشته است و باید توجه داشت که سال قبل نیز سال آبی خشکی بود، گفت: میزان بارش‌ها در مقابسه با مدت متوسط بلند مدت نیز ۳۹ درصد کاهش یافته است، به دلیل بارش‌ها خداوند را شاکر هستیم اما باید در جریان باشید که این بارندگی‌ها به صورت برف بوده و به دلیل اینکه سرما در ارتفاعات حاکم است مانع از ذوب برف و آورد آب پشت سدها در شرایط فعلی می‌شود.

مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد با تاکید بر اینکه همچنان نیازمند مدیریت و کنترل مصرف در شهر تهران هستیم، اظهار کرد: منابعی که در شهر تهران برای تامین آب شرب درنظر گرفته می‌شود عمدتا از منابع آب سطحی است، این منابع محدود هستند و باید رویکرد مصرف تغییر کند، از آب شرب برای مصارف غیر ضرور استفاده نشود.

ملکوتی با اشاره به سنت خانه‌تکانی و افزایش مصرف آب در این ایام، گفت: در این شرایط لازم است که از شرایط جایگزین استفاده کنیم، از آب شرب برای شستشو در و پنجره حیاط و... استفاده نشود و از روش های کم آب‌بر بهره ببریم چراکه منابعی که اکنون به‌صورت محدود در اختیار ما است باید به آیندگان تحویل داده شود.

او با اشاره به میزان مصرف آب در شرایط کنونی، گفت: مصرف لحظه‌ای آب ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه در روزهای گذشته ثبت شد، این عدد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و نباید میزان مصارف بیش از متوسط ۳۶ هزار لیتر باشد، شهروندان باید میزان مصرف را مدیریت کنند، هرچه بیشتر بتوانیم مدیریت کنیم شرایط بهتر خواهد بود.

مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد تصریح کرد: علی‌رغم افزایش مصرف هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تهران وجود ندارد اما هرچه مصرف افزایش پیدا کند برای اینکه بتوانیم تامین آب در شهر تهران را داشته باشیم نیاز داریم که روزانه ذخیره‌های مخزن را به اندازه حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب داشته باشیم، هرچقدر شهروندان آب بیشتری مصرف کنند حجم مخازن شهر تهران که به صورت شبانه‌روز ذخیره می‌شود کاهش پیدا می‌کند و این موضوع منجر به افت فشار در برخی از شبکه‌ها می‌شود.

ملکوتی با اشاره به لزوم توجه به مدیریت مصرف، گفت: افزایش دما منجر به افزایش مصرف خواهد شد پس لازم است میزان مصرف کنترل شود تا منابع به‌طوور صحیح توزیع شود.

به گفته مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد تاکنون میزان بارش‌ها کمتر از سال قبل بوده و باید متوسط ۳۰۰ متوسط بارندگی در تهران داشته باشیم تا از منابع پایدار برخوردار باشیم، تا کنون ۱۰۳.۵ میلیمتر بارندگی در تهران را شاهد بودیم که در مقایسه با سال قبل که سال خشکی نیز بوده میزان بارش‌ها کاهش یافته است.


قطعی آب در غرب و مرکز تهران

قطعی‌های آب در تهران از روز جمعه (۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۲)‌ آغاز شد، مناطقی از غرب پایتخت با افت فشار و قطع آب مواجه شدند.

پیگیری‌ها حاکی از این بود که افزایش مصرف آب، فشار کل شبکه را کاهش داده و موجب شده در طبقات بالاتر از طبقه دوم، افت فشار شدید و حتی قطعی آب در برخی ساعات روز جمعه بروز کند.

اگرچه این قطعی‌ها پراکنده بود، اما در برخی نقاط تا چندساعت به‌طول انجامید. میانه روز شنبه، دوباره برخی مناطق غربی و حتی مرکزی تهران نیز با افت شدید فشار آب و قطعی مواجه شدند.

تماس‌های مردمی با حاکی از این بود که پاسخ سامانه ۱۲۲ به مشترکانی که با قطع آب مواجه شده بودند، یک پاسخ یکسان و مشخص بود «با افت فشار ناشی از افزایش مصرف مواجه‌ایم و باید برای وصل مجدد آب صبور باشید.»

در روز جاری نیز برخی مناطق تهران که عمدتا در غرب پایتخت هستند، دوباره با افت شدید فشار و قطعی آب مواجه شده‌اند و سامانه ۱۲۲ نیز پاسخ مشخصی به سوالات مردم نمی‌دهد.

به‌نظر می‌رسد علت وقوع این قطعی‌های پراکنده که در ۳ روز متوالی در حال بروز است، تنها مقوله رشد مصرف نباشد و بروز اشکال در شبکه آبرسانی در بخش تأمین و یا توزیع به‌ویژه در غرب تهران محتمل به‌نظر می‌رسد.اگر علتی فنی در بروز اختلال در آبرسانی پایتخت از روز جمعه نقش آفرین باشد، باید شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مجموعه آبفا و وزارت نیرو نسبت به عدم اطلاع رسانی در این زمینه، پاسخگوی افکار عمومی باشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha