کد خبر: 200040
۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۸
رشد ۱۰۰ درصدی مکمل ها در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که ما بیشترین تولیدات را در حوزه مکمل و فرآورده‌های طبیعی و سنتی داریم، گفت: این یک افتخار برای کشور است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)سیدحیدر محمدی، روز سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲، در یازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و دوازدهمین همایش طلای سبز که در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود، افزود: تولید ۱۰۰ درصدی مکمل‌ها در کشور مایه افتخار است که به آن رسیده‌ایم. لازم است تولیدکنندگان با ارتقای کیفیت کاری کنند که در بخش صادرات هم پیشرفت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه فرآورده‌های طبیعی و مکمل رشد خوبی در صادرات داشتیم و در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات ما مجموعاً به ۱۴ میلیون دلار رسید که ۱۰ میلیون دلار آن مربوط به حوزه فرآورده‌های سنتی بود.

محمدی افزود: در حوزه سلامت ما بیشترین و خودکفاترین تولیدات را در حوزه مکمل و فرآورده‌های طبیعی و سنتی داریم و این یک افتخار است چراکه در سال‌های نه چندان دور واردات مکمل‌ها را داشتیم که در کنار ارزبری بالا، اجازه رقابت را هم از تولیدکنندگان ما می‌گرفت و اکنون در شرایط خوبی هستیم.

وی گفت: هدف ما کمک به تولید کنندگان است تا مشکلات آنها برطرف شود، در حالی که حتی بخشی از مشکلات فرابخشی است. به عنوان مثال بخشی از مشکلات به دلیل عدم امکان حواله ارز است که از بهمن سال گذشته تاکنون ما را با مشکلات زیادی در تأمین مواد اولیه و…، مواجه کرده است؛ به شکلی که برخی شرکت‌ها حتی ۳ ماه است نتوانستند مواد اولیه تأمین کنند و این نشان می‌دهد که باید با تسهیل فرایندها به سمت افزایش تولید برویم.

محمدی تاکید کرد: خیلی از فعالیت‌ها سامانه‌ای شد و از طریق سامانه تی‌تک در حال انجام است. ما می‌دانیم که ممکن است برخی فرایندها در مجموعه غذا و دارو کند پیش برود اما برای رفع این مشکل پیگیر هستیم و حتی بحث برونسپاری را پیگیری می‌کنیم تا بخشی از فعالیت‌های غیرحاکمیتی را به بخش خصوصی پر سابقه واگذار کنیم؛ البته این به معنای عدم نظارت ما نیست. روز گذشته مصوبه‌ای درباره برون سپاری بخشی از فرایندها گرفتیم و ان‌شاءالله آغاز شود و انجمن‌ها و سندیکاها هم به کمک ما بیایند.

وی اظهار کرد: در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی چشم‌اندازی در برنامه ششم توسعه در افق ۱۴۰۴ تبیین شده است و خدارا شکر رشد خوبی در این زمینه داشتیم و حدود ۲۰۰۰ پروانه در حوزه طب سنتی صادر کرده‌ایم و ۲۱۰ درصد فراتر از برنامه تدوین شده بود. در حوزه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی ۴۸۰۰ پروانه صادر کردیم که ۲۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

محمدی افزود: در حوزه قیمت با شرایطی که در زمینه اقتصادی در کشور وجود دارد مشکلاتی داریم و مرتب از ما می‌خواهند به مردم کمک کنیم. ما از دوستان کمک می‌خواهیم. در سفر به یکی از کشورها توصیه کردیم که برخی محصولات را با این کشور تولید کنیم تا سطح تولید افزایش یابد و از کاهش هزینه‌ها سود ببریم. با اینکه صادرات محصولات دارویی در سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، اما بازهم نیاز به پیشرفت داریم.

رئیس سازمان غذا ودارو با بیان اینکه خیلی از مردم کشور هنوز اعتقادی به مصرف داروی شیمیایی ندارند، اظهار کرد: در مقوله کرونا دیدیم که برخی افراد حتی گفتند واکسن نمی‌زنند، البته این موضوع فقط محدود به کشور ما نیست. ما ظرفیت بالایی در داروهای سنتی داریم که اگر بخواهیم طبق ظرفیت عمل کنیم می‌توانیم بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده این محصولات باشیم چرا که زیرساخت آن موجود است، اما باید تولیدات خود را دراین بخش صنعتی‌تر کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای این فرآورده‌های طبیعی و مکمل را پیگیری کردیم که بیمه‌های مکمل به آن را بپردازند چراکه بنیه ضعیف بیمه‌های پایه شاید نتواند پاسخگوی این نیاز باشد. در زمینه فرآورده‌های طبیعی و سنتی هم باید راهکاری اندیشیده شود که پزشکان این اقلام را بیشتر تجویز کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو، در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در مورد تولید، کشت و برداشت محصولات گیاهی همکاران در جهاد کشاورزی کمک می‌کنند و ما هم در کنار آنها هستیم. ما از نظر تنوع گیاهان دارویی شرایط خوبی داریم ولی عمده مشکل ما در فرآوری آنها است؛ یعنی برای تبدیل شدن آنها به محصول نهایی توجه کمی شده است و جا برای کار زیاد است؛ هرچند که شرایط رو به رشدی را طی کردیم ولی باید به تولیدکنندگان کمک بیشتری کنیم چون هزینه اینها بالا است. با افزایش حمایت بیمه‌ها شاهد رشد اینها خواهیم بود.

وی درباره برونسپاری برخی از وظایف غیر حاکمیتی سازمان غذا و دارو نیز افزود: یک سری فعالیت غیرحاکمیتی که موارد متعددی را شامل می‌شود قابلیت برونسپاری دارد که می‌توان نتیجه را به غذا و دارو برای صدور پروانه واگذار کرد.

محمدی تاکید کرد: در حوزه گیاهی ما شرایط بهتری نسبت به مکمل‌ها داریم؛ البته انتظار داریم تولیدات افزایش یابد و انتظار داریم در حوزه گیاهی از تولیدات شیمیایی جلوتر بیافتیم.

منبع:مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha