خسارات سیلاب در کوهبنان: از خسارت به ۱۸۰ هکتار باغ پسته تا بیکاری ۱۰۰۰ کارگر معدن

فرماندار شهرستان کوهبنان در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان گفت: سیلاب و بارش تگرگ در کوهبنان به ۱۸۰ هکتار باغ پسته خسارت جدی وارد کرده است؛ همچنین با توجه به وقوع سیل در منطقه معدن هشونی در قسمت های زیر زمین و بالادست حدود ۱۰۰۰ نفر بیکار شدند و نزدیک به ۴ هزار تن زغال این معدن به جریان سیل سپرده شده و عملاً نابود شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سومین جلسه ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به ریاست مجید توکلی فرماندار کوهبنان و حمید سالخورده مدیر ستاد بحران استان کرمان و اعضای ستاد بحران شهرستان در محل فرمانداری کوهبنان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فرماندار شهرستان کوهبنان ضمن تشکر از حضور اعضای ستاد، گروه های جهادی و بسیجیان در مناطق سیل زده، عنوان کرد: علی ‌رغم تلاش همه اعضا در امداد رسانی و مدیریت سیل باید به صورت جهادی و با هماهنگی بیشتر جهت رفع مشکلات موجود عمل کنیم.

مجید توکلی افزود: از صبح امروز به همراه مدیر ستاد بحران استان کرمان از منطقه بیدان بازدید داشتیم علیرغم اینکه راهداری نزدیک به ۲۳ ساعت درگیر آزادسازی جاده اصلی بود جاده بیدان تقریباً به طور کامل مسدود بود و تردد عملا امکان پذیر نبود اما خوشبختانه جاده اصلی با تلاش همکاران ما در راهداری بعد از تلاش های فراوان بازگشایی شد.

وی اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل در منطقه معدن هشونی در قسمت های زیر زمین و بالادست حدود ۱۰۰۰ نفر بیکار شدند و نزدیک به ۴ هزار تن زغال این معدن به جریان سیل سپرده شده و عملاً نابود شده است.

خسارات سیلاب در کوهبنان: از خسارت به ۱۸۰ هکتار باغ پسته تا بیکاری ۱۰۰۰ کارگر معدن


فرماندار کوهبنان گفت: به منظور عملیات عمرانی برای جلوگیری از وقوع سیل تا پایان خروج سامانه بارشی و رسیدن به وضعیت سفید از معدن و استان قول حضور یک دستگاه بلدوزر را گرفتیم که انشاالله به زودی کار را آغاز خواهند کرد.

توکلی با اشاره به حفظ آرامش عموم مردم افزود: در حال حاضر به نیاز روانی مردم باید توجه ویژه داشت و مسئولین باید به صورت جهادی در میدان حضور داشه باشند.

مجید توکلی بیان کرد: سیلاب در بخشهای مختلف خسارتهای گسترده ای در این شهرستان شمالی استانم کرمان به جا گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین؛ سیلاب و بارش تگرگ در کوهبنان به ۱۸۰ هکتار باغ پسته خسارت جدی وارد کرده است و محصول این باغها از بین رفته است،که خسارت دیدگان به حمایت ویژه برای جبران خسارتها نیاز دارند.

فرماندار کوهبنان یادآور شد: خسارت به سیستمهای انتقال آب کشاورزی و شرب و قنوات از دیگر خسارتهای سیل اخیر است و در بخش کشاورزی ۲۲ رشته قنات ۳۱۰ هکتار از باغات و مزارع دچار آسیب شده اند.

خسارات سیلاب در کوهبنان: از خسارت به ۱۸۰ هکتار باغ پسته تا بیکاری ۱۰۰۰ کارگر معدن

در ادامه مدیر ستاد بحران استان کرمان در خصوص بازدید میدانی مناطق سیل زده شهرستان به نیابت از استاندار کرمان گفت: سیلاب طی سه روز اخیر در شمال استان کرمان به خصوص در زرند و کوهبنان خسارتهایی را به جای گذاشته است.

حمید سالخورده عنوان کرد: گل و لای ناشی از سیلاب جاده زرند به کوهبنان که دو شهرستان در شمال استان محسوب می شود، را مسدود کرده است و رفت وآامد در این محور امکان پذیر نیست و تلاش برای بازگشایی جاده ادامه دارد.

وی ادامه داد: راه برخی از روستاها نیز مسدود شده است و گروه های امدادی در این مناطق نیز در حال کار برای رفع مشکل هستند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان از آبگرفتگی ده ها خانه مسکونی در مسکونی در شهرک های امام رضا(ع) و شهید سلیمانی زرند و برخی از خانه ها در کوهبنان خبر داد و ابراز داشت: سیل در راور هم خسارت هایی به همراه داشته است؛ همچنین سیلاب به بخش کشاورزی در این شهرستانها خسارتهایی وارد کرده است.

سالخورده تاکید کرد: تلاش ها و اقدامات انجام شده در طول دو روز گذشته بایستی تقویت گردد؛ زیرا علاوه بر سیل و خرابی های به بار آمده دچار بحران اجتماعی نیز هستیم و باید از لحاظ روانی نیز اقدامات مفیدی را انجام دهیم.

خسارات سیلاب در کوهبنان: از خسارت به ۱۸۰ هکتار باغ پسته تا بیکاری ۱۰۰۰ کارگر معدن


وی بیان داشت: درمحور کوهبنان زرند کار بسیار بزرگی انجام شده و حجم خاک زیادی در کمترین زمان با ایجاد راه انحرافی برداشته شد و راه اصلی بازگشایی گردید.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان خاطرنشان کرد: تهدید ها کماکان هنوز ادامه دارد و خانواده ها در شهرک امام رضا(ع) و برخی روستاها مضطرب هستند؛ از این رو می بایستی تا رسیدن به وضعیت سفید آمادگی و خدمت رسانی خود را ادامه بدهیم .

در ادامه این جلسه دستگاه های عضو ستاد بحران گزارشی از از بحران سیل دوم ارائه دادند؛ که در آن دو دستگاه خودرو در منطقه ده شور و هفت کوه از گل و لای رهاسازی شده و نزدیک به ۱۲ نفر در روستای عباس آباد و شهرک امام رضا امداد رسانی شده اند.

همچنین در منطقه هشونی به کارگران این معدن بسته های غذایی تحویل داده شده و ۱۳۳ بسته غذایی به همراه آب معدنی توسط سپاه پاسداران میان مردم در مناطق سیل زده توزیع شده است.

شایان ذکر است؛ بارش باران و وقوع سیلاب سیلاب چند روز اخیر در مناطقی از استان کرمان نظیر کوهبنان و راین خساراتی وارد کرد.

خسارات سیلاب در کوهبنان: از خسارت به ۱۸۰ هکتار باغ پسته تا بیکاری ۱۰۰۰ کارگر معدن

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha