شهر زنجان به لحاظ آب های سطحی مشکل دارد

شهردار زنجان،با بیان اینکه شهر زنجان به لحاظ هدایت آب‌های سطحی مشکل دارد، گفت: متأسفانه در دو دهه گذشته علی‌رغم وجود کاملا مشخص این مشکل هیچ اقدامی انجام نشده  و مستندات آن موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، علیرضا فیروزفر ظهر روز یکشنبه( ۲۱ خردادماه)در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان با اشاره به وقوع سیل اخیر در شهر زنجان، اظهار کرد: در آینده گزارش جامعی از آمار و ارقام بارش باران اخیر را ارائه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهر زنجان به لحاظ هدایت آب‌های سطحی مشکل دارد، افزود: متأسفانه در دو دهه گذشته علی‌رغم وجود کاملا مشخص این مشکل؛ هیچ اقدامی انجام نشده بود و در سال‌های قبل مستندات و فیلم‌ها و عکس های آبگرفتیگی در سطح شهر موجود است.

شهردار زنجان با بیان اینکه مقرر بود شهر به صورت کاملا جهادی علمی مدیریت شود بیان کرد: در این راستا در بهار سال گذشته در دو جبهه کاری به دنبال حل مسئله در بلند مدت و کوتاه مدت بوده تا بتوانیم مشکلات را در بلند مدت شناسایی و همچنین برای جلوگیری از مشکلات کوتاه مدت چه اقدامی صورت گیرد.

فیروزفر با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته مشکلات کوتاه مدت با حرکت جهادی انجام شد بیان کرد: ۷۷ نقطه از شهر زنجان، با توجه به فیلم ها و مستندات و مشاهدات میدانی مشخص شد که سالیان سال دچار آبگرفتی می‌شد مورد دسته بندی قرار گرفتند که به عنوان نمونه میدان انقلاب؛ اگر اقدام سال قبل شهردار نبود شهر در قلب خود بحران سیلاب را به وضوح میدید.

وی با بیان اینکه از تعداد نقطه شناسایی شده ۶۳ نقطه مشکل آبگرفتگی در شهر زنجان به طور کامل حل شد افزود: در نقاط باقی مانده نیز تنها اصلاح برخی شیب‌های عرضی آسفالت‌ها باید انجام می‌شد که امسال مقرر است تا اصلاح شود.

شهردار زنجان با اشاره به اقدام بعدی شهرداری زنجان در برنامه بلند مدت بیان کرد: این اقدام وجود طرح جامع مطالعاتی هدایت آب‌های سطحی بود که از همان سال مطالعه کاملی در سطح شهر انجام شد و طی یک سال است که طرح در حال سیر مراحل خود است که مطالعات دقیق و کارشناسی را لازم داشته که این مطالعات توسط مشاور تمام شده است.

فیروزفر با بیان اینکه این شهر در بحث گسترش بدون صاحب گسترش یافته است، افزود: ‌شهرک هایی که در بالادست احداث شده‌اند بدون توجه به هدایت آب‌های سطحی و دفع آن ایجاد شده است که نمونه آن خیابان ایثار ۵ زنجان است، این شهرک به خودی خود مشکلی نداشت بلکه نتیجه بارگذاری بسیار بالای شهرک‌های بالا دستی بوده که منجر به سیلاب در این منطقه شد .

وی با تاکید بر اینکه در بارش اخیر، شهر زنجان دچار سیل شده بود، تأکید کرد: طبق فیلم ها و مشاهدات میدانی خود مردم بارش باران سبب ایجاد سیل شد و به برخی گفته ها توجه نمی کنیم چرا که انرژی‌مان را صرف پای بازی رسانه‌ای عده‌ای نمی‌گذاریم.

شهردار زنجان با تاکید بر اینکه در روز سیل اخیر باید همه به کمک شهرداری می‌آمدند و مدیریت بحران باید این موضوع را عهده‌دار می‌شد گفت: اما شهرداری در حال کمک به دستگاه‌های دیگر نیز بود با این وجود در بالازدگی فاضلاب منازل در مناطق مختلف که وظیفه شهرداری نیست،در خدمت مردم هستیم، چراکه شهرداری خانه ملت است و هر جا نیاز به کمک باشد در خدمت مردم خواهیم بود.

فیروز فر با بیان اینکه مطالعات مدیریت آب‌های سطح شهر را به اتمام رسیده است، خاطر نشان کرد: از تابستان جاری نقاطی که خرابکاری‌ها و عدم تدبیر گذشته که سبب ایجاد مشکلات برای شهروندان شده است را برطرف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهر زنجان میتواند با یک برنامه پنج ساله از بزرگترین آسیب‌های سیل در امان باشد، تصریح کرد: بنابراین در این راستا در برخی نقاط احتیاج به احداث دو کیلومتر کانال بزرگ داریم با اینکه چنین کاری بسیار دشوار است اما شهرداری نشان داده برای کارهای بزرگ آمادگی کامل دارد و میتواند به سرانجام برساند.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha