بیشترین علت ناباروری در خانم ها مربوط به کم کاری تخمدان ها می باشد

‎ فاکتور سن مخصوصا در مورد زنان در ناباروری بسیار حائز اهمیت است. اغلب مراجعه کنندگان خانم هایی هستند که درسنین بالای ۳۵ سال اقدام به بارداری کرده و ذخیره تخمدان در این افراد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر زهرا مصلی نژاد متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ فوق تخصص نازایی (IVF) دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به ناباروری در زوجین گفت: اصطلاح ناباروری را زمانی بیان می کنیم که زوجین یک سال اقدام جهت بارداری بدون استفاده از روش های جلوگیری داشته باشند اما به بارداری موفق دست پیدا نکنند .

‎وی با اشاره به انواع ناباروری گفت: دو نوع ناباروری اولیه و ثانویه وجود دارد که ناباروری اولیه برای زوجی اطلاق می شود که هیچ گونه بارداری و حتی سقط نداشته اند .ناباروری ثانوی بدین معناست که خانم قبلا حداقل یک آزمایش مثبت بارداری داشته باشند .


‎وی با اشاره به علل ناباروری در بین زوجین گفت: بررسی آقا برای تشخیص در ابتدای درمان ناباروری اهمیت بالایی دارد. ۳۰ تا ۳۵ درصد علل ناباروری مربوط به آقایان و مشکلات مردانه است. در خانم ها مسئله ای که بسیار شایع است و ۴۰ تا ۴۵ درصد ناباروری به آن مربوط می شود به دلیل عدم تخمک گذاری و یا تخمک گذاری نامرتب است. همین طور مشکلات لوله رحمی، چسبندگی لگن و علل ناشناخته از دیگر مواردی است که منجر به ناباروری در بین بانوان می شود.


‎وی بیان کرد: شمار زیادی از بیماران که برای درمان ناباروری مراجعه می کنند از خانم های میانسال یا بسیار جوان بوده که اکثرا دارای قاعدگی نا مرتب هستند .از علائم دیگر اغلب این افراد مشکلات تنبلی تخمدان و موهای زائد، آکنه یا جوش صورت میباشد. همین طور در سونوگرافی مشخص می شود گاها دارای تخمدان های پلی کیستیک دارند .تغییر سبک زندگی، کاهش وزن حدود ۵ تا ۱۰ درصد، داشتن ورزش مرتب و رژیم غذایی سالم از مواردی است که به این بیماران در ابتدای راه درمان توصیه می شود.
و مراجعه جهت پیگیری به مراکز ناباروری داشته باشند .


‎دکتر زهرا مصلی نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به فاکتور سن که در باروری بسیار مهم است و چه بیمارانی به عنوان پرخطر محسوب می شوند و می بایست درمان خود را زودتر از یکسال از اقدام شروع کند گفت: این روزها با توجه به افزایش سن ازدواج و فرزند آوری در سنین بالا توصیه می شود زوجینی که سن خانم بالا است هر چه سریع تر به مراکز درمان ناباروری مراجعه کند. زیرا در خانم ها ذخیره تخمک از سن ۳۵ سال به بعد کاهش یافته و در سنین ۴۰ سال به بالا این کاهش افزایش می یابد.

‎وی در ادامه افزود: زوج خانمی که قاعدگی نامرتب دارد، خانمی که تحت شیمی درمانی یا رادیو تراپی و یا جراحی کیست تخمدان قرار گرفته است، خانمی که سابقه بیماری های اندومتریوز داشته و همین طور زوج آقایی که سابقه جراحی یورولوژی به طور مثال واریکوسل داشته اند هر دو از افراد پرخطر در ناباروری بوده که می بایست در اسرع وقت به مراکز ناباروری مراجعه کنند.


‎به گفته وی فاکتورهای شغلی مانند تماس محیطی با حرارت بالا و مواد شیمیایی مانند رنگ ها، آفت کش ها و….برای آقایان وچاقی و اضافه وزن در زوج آقا و خانم، استفاده از دخانیات مانند سیگار، قلیان و استفاده بیش از حد از کافئین از مواردی است که بر ناباروری تاثیر می گذارد. وحتی در چنین مواردی در صورت بارداری احتمال سقط جنین نیز افزایش میابد ..

‎. گفتنی است مرکز حکیم سلمان جهرمی ، واقع در بیمارستان سیدالشهدا جهرم ،یک مرکز منحصر به فرد با آخرین تجهیزات پزشکی استاندارد در زمینه «ناباروری» فعالیت خود را با حضور پزشکان فوق تخصص درمان ناباروری و کارشناسان زبده در این حیطه آغاز کرده است.

در این مرکز تمام خدمات درمان ناباروری برای بیماران با پذیرش بیمه و تعرفه های مصوب دولتی انجام می شود.
یادآوری می گردد روشهای نوین ناباروری شامل آی.یو.آی،
آی.وی.اف،
فریز جنین،
بررسی تخمک و اسپرم،
انتقال جنین و غیره در این مرکز به بیماران ارائه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha