آغاز عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان

وزیر نیرو در سفر به استان کرمان، عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب شرب از خلیج فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور را کلید زد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی اکبر محرابیان که به منظور افتتاح طرح‌ های حوزه وزارتی به مناسبت ایام‌ الله دهه فجر به کرمان سفر کرده است، ضمن آغاز عملیات اجرایی طرح اضطراری انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان، گفت: تامین آب برای مصارف مختلف از مسئولیت‌ های اصلی وزارت نیرو است و با تقاضای همواره‌ صعودی در این بخش، مسئولیت سنگینی داریم که باید برای همه ملت ایران انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به صورت کلان دو وظیفه مهم مدیریت منابع موجود و تامین آب از منابع جدید را داریم، افزود: در بخش اول با مدیریت مصرف، کاهش تلفات و استفاده مناسب می‌ توانیم بخش قابل توجهی از منابع آب را برای مصارف جدید تخصیص دهیم.


وزیر نیرو ادامه داد: وظیفه دوم یعنی اجرای طرح های جدید و تأمین منابع جدید، تکمیل سدها، تصفیه‌ خانه و بازچرخانی و تامین آب از روش‌ های غیرمتعارف است که یکی از آنها استفاده از ذخایر آب دریاست.


محرابیان؛ تصریح کرد: شاید در سال‌ های گذشته با سیاست‌هایی که خیلی افق‌ های دوردست دیده نمی‌ شد، در دهه ۷۰ و ۸۰ سدهایی در مرکز ایران احداث و منابع آب شیرین به سواحل منتقل شده است که امروز این سیاست غلط شمرده می‌ شود.


وی افزود: ما باید از منابع آب دریا بتوانیم هم مصارف شهرها و روستاهای ساحلی و هم استان‌ های واقع در فلات مرکزی را تامین کنیم.

آغاز عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان


وزیر نیرو اظهار داشت: تامین آب برای بخش صنعت از دریا طرح مهم و راهبردی است؛ که از همه مدیران مربوطه باید قدردانی کرد و تلاش کنیم که خط اول با اجرای تصفیه‌ خانه دومی که در کنار ساحل اجرا گردیده اما به مرحله انتهایی نرسیده، به ظرفیت کامل خود برسد.


محرابیان از اجرای خطوط جدید هم نام برد و گفت: خط انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان و در ادامه به خراسان جنوبی و رضوی با سرعت در حال اجراست و بیش از ۹ درصد طی چند ماه پیشرفت دارد.


وی عنوان کرد: در مسیر انتقال آب از هرمزگان به کرمان و یزد، زیرساخت‌ ها برای سه خط اجرا شده است؛ خط اول لوله‌گذاری شده و با حضور رئیس جمهور کلنگ عملیات اجرایی برای خط دوم هم زده شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: خط مجزایی برای اصفهان پیش‌ بینی شده که برای تامین آب صنعت و صنایع بزرگ آن اجرایی شود؛ قطعه مربوط از استان اصفهان با سرعت در حال کار است و پیش‌ بینی می‌ شود با دو روش تامین آب شود، روش اول به صورت مقدماتی از خط موجود هرمزگان، کرمان و یزد برای چند سال است و خط مجزای آن از سیریک به اصفهان با ظرفیت ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال متصل می‌شود.


محرابیان ابراز داشت: در سیاست‌ های اخیر پیش‌ بینی شده که در کنار تامین آب صنایع، آب شرب شهرها و روستاهای مسیر را هم تامین کنیم.


وی ابراز داشت: خطی از مسیر خط اول برای تامین آب یزد اجرا شد و در سفر رئیس جمهور به بهره‌ برداری رسید؛ برای استان کرمان نیز تخصیص‌ هایی از قبل در نظر گرفته بودند که اضافه کردیم.

آغاز عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان


وزیر نیرو با اشاره به آغاز طرح انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان گفت: این خط تا حدودی در دو ماه گذشته پیش رفته و روستاهای مسیر تا تصفیه خانه کرمان تامین آب می‌ شود.


محرابیان تصریح کرد: برنامه‌ ریزی برای تامین آب زرند و سیرجان هم صورت گرفته و تخصیص آن صادر شده و به زودی شروع عملیات اجرایی آنها آغاز می‌ شود.


وی بیان کرد: مهمترین ویژگی تامین آب از روش‌های غیرمتعارف، استمرار آن است که در کنار دیگر منابع آبی می‌ تواند موجب اطمینان بخشی تامین آب باشد.


به گفته رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای استان کرمان، ۱۴۵ کلیومتر طول خط لوله تا تصفیه‌ خانه کرمان است و تصفیه‌ خانه کرمان نیز تا ۴ ماه آینده مورد بهره‌ برداری قرار خواهد گرفت.


وی اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: طرح اضطراری انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان جزء مصوبات سفر ریاست جمهوری است و مورد پایش مستمر وزارت نیرو قرار دارد.

آغاز عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان


عبدیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز با بیان اینکه برای ۱۹ شهر دارای تنش آبی استان کرمان طرح تعریف شده است، عنوان کرد: ۵ شهر ویژه اضطراری تعریف شده‌ اند؛ که شامل کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و بم است و مورد کنترل و رصد وزارت نیرو قرار دارند.


وی از جهاد آبرسانی در استان با حضور قرارگاه محرومیت‌ زدایی امام حسن مجتبی(ع) نام برد و گفت: با طرح های برنامه‌ ریزی شده تا پایان دولت سیزدهم مشکل آب ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار حل و فصل می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha