عدم توجه کافی به زیرساخت های اجتماعی و روانی در زلزله بم

مدیر کل بهزیستی استان کرمان، گفت: متاسفانه پس از وقوع زلزله بم وآغاز بازسازی ها، علیرغم زحمات و تلاشهای ارزشمند و گسترده ای که انجام شد، به توسعه برخی زیرساخت های اجتماعی و پیامدهای روانی پس از سانحه در کنار توسعه زیرساخت ها وجبران خسارت های مالی توجه کمتری شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر علیرضا وحید زاده در نشست تخصصی" تاب آوری همه جانبه نگر در مدیریت بحران " که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم و بمناسبت سالگرد زلزله بم برگزار شد؛ با ارائه بحثی فنی و تخصصی پیرامون موضوع، با اشاره به اهمیت و ضرورت اجماع همه دستگاه های اجرایی در ساماندهی وضعیت های خاص جامعه پس از بحران ها وحوادث طبیعی عنوان داشت: برای گذر از بحران های اجتماعی و به دنبال آن بحران های فردی باید ابزارها و راهکارهای متناسب و کارآمد طراحی و در اختیار جامعه قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: هرگونه کاستی و کوتاهی از سوی مسئولین و صاحب نظران در این زمینه منجر به ایجاد فاصله عمیق بین نسل ها و عدم توانایی در واکنش مناسب به مشکلات و معضلات از سوی افراد جامعه خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در ادامه سخنان خود به تلاش ها و اقدامات گسترده در امر بازسازی زیر ساخت ها و ساختمان های عمومی و شخصی پس از وقوع زلزله در شهرستان بم اشاره و اظهار کرد: متاسفانه پس از وقوع زلزله و آغاز بازسازی ها، علیرغم زحمات و تلاش های ارزشمند و گسترده ای که انجام شد به توسعه برخی زیرساخت های اجتماعی در کنار توسعه زیرساخت ها و جبران خسارت های مالی توجه کمتری شد.

دکتر وحیدزاده؛ ادامه داد: ایجاد راهکار و تولید ابزار مناسب برای مواجهه افراد با پیامدهای روحی روانی وقوع زلزله در الویت قرار نگرفت، که اثرات این کم توجهی در سالهای ابتدایی شروع بازسازی ها خود را نشان داده و همچنان تداوم آن را در قالب گسترش معضلاتی همچون اعتیاد و خودکشی شاهد هستیم.

وی به راهکارهای افزایش و گسترش هرچه بیشتر کنترل معضلات موجود پرداخت و گفت: افزایش ظرفیت خدمات تخصصی مراکز، تقویت علمی و تاثیرگذاری مراکز و قاطعیت و جدیت مسئولان و برنامه ریزان اجتماعی در تدوین و اجرای طرح‌های علمی و عملی اجتماع محور از مهمترین و تاثیرگذارترین روش‌ های کنترل و کاهش آسیب هایی همچون خودکشی در سطح جامعه خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان، خاطرنشان کرد: بهزیستی با تمام توان در راه کنترل و کاهش آسیب‌ های اجتماعی گام برداشته و کارشناسان و متخصصان مجرب بهزیستی تمام تلاش خود را در این راه به کار بسته اند.

اداره کل بهزیستی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha