بودجه سال ۱۴۰۲ باید واقع بینانه تدوین شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هم مجلس و هم دولت باید بودجه سالیانه را واقع بینانه تدوین کنند؛ فاصله‌ای که بین برنامه ششم و اجرا و یا بودجه و تحققش ایجاد می‌شود به دلیل غیر واقع بینانه تدوین شدن این برنامه هاست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت( طبنا)، مهرداد ویس‌کرمی با اشاره به الزامات بودجه سالیانه،گفت: به واقع یکسری احکام به طور مرتب در بودجه سالیانه تکرار می شوند که باید تبدیل به احکام دائمی شوند.

وی با بیان اینکه باید در راستای بودجه سالیانه به سمت تقویت بنیه های اقتصادی کشور برویم،افزود: افزایش حقوق کارمندان و حمایت های معیشتی از اقشار ضعیف جامعه در بودجه سالیانه ضرورت دارد و باید به آن توجه شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: البته این درست است که باید افزایش حقوق کارمندان و حمایت از اقشار جامعه در بودجه دیده شود اما تا زمانی که بنیه اقتصادی و تولیدی کشور را تقویت نکنیم و به نوعی راه های درامدزایی دولت را در بودجه پیش بینی نکنیم، مشکلات ما به طور اساسی حل نخواهد شد.

ویس‌کرمی گفت: به عنوان مثال ما در زمینه پایدار سازی منابع بودجه موضوعاتی همچون مالیات از خودروهای لوکس و خانه ها خالی را مدنظر داشتیم چراکه اخذ مالیات یکی از منابع پایدار درآمدی در کل کشورهاست.

وی با بیان اینکه حتما باید نفت به ارزش افزوده تبدیل شود بیان کرد: تا زمانی که ما خام فروشی داشته باشیم، عملا نفتتان را به صورت رایگان به دیگر کشورها می دهیم.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا نفت ارزش افزوده پیداکند،افزود: حتما باید در این بخش به جذب سرمایه گذار خارجی توجه داشته باشیم از این رو اگر این سرمایه گذاران به موضوع ارزش افزوده نفت وارد شوند حتما این امر می تواند کمک رسان باشد.

ویس‌کرمی تاکید کرد: هم مجلس و هم دولت باید بودجه سالیانه را واقع بینانه تدوین کنند؛ فاصله‌ای که بین برنامه ششم واجرایش و یا بودجه و تحققش ایجاد می‌شود به دلیل غیر واقع بینانه تدوین شدن این برنامه هاست.

وی افزود: به عنوان مثال ما در برخی از موارد بودجه با اینکه می دانیم درآمدی وجود ندارد، اما موضوع مذکور را مصوب می کنیم و نهایتا توقعات را افزایش می دهیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه متاسفانه دولت ها از ظرفیت لایحه محوری برای اصلاح مسائل استفاده نمی کنند، بیان کرد: با این حال اگر لایحه بودجه ای خوبی به مجلس ارسال شود این لایحه کمترین تغییر را خواهد داشت.

ویس‌کرمی گفت: باید یک لایحه بودجه واقع بینانه بنویسیم که درصد تحقق آن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر باشد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha