بیشترین سطح زیر کشت گندم استان کرمان مربوط به ارزوئیه است

رئیس بازرگانی اداره کل غله استان کرمان، گفت: بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان متعلق به شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری در شهرستان ارزوئیه ۱۸۵۰۰ هکتار گندم کشت می گردد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ جلسه کشت قراردادی گندم با حضور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه، معاون اداره کل غله استان کرمان، رئیس بازرگانی اداره کل غله استان، کارشناسان زراعت استان و مسئولین مراکز جهاد کشاورزی در محل مدیریت جهاد کشاورزی ارزوئیه برگزار شد.

رئیس جهاد کشاورزی ارزوئیه در این جلسه گفت: هدف از اجرای کشت های قراردادی، حمایت دولت از کشاورز برای افزایش تولید و کاهش واردات در محصولات استراتژیک مانند گندم و دانه های روغنی است.

پورعبدالله افزود: تاکید وزارتخانه به اجرای کشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری بر مبنای سامانه پهنه بندی می باشد، که باید در این سامانه اطلاعات کشاورز با حساسیت ودقت لازم ثبت گردد و ضمن ثبت دقیق سطح زیر کشت کشاورز دقیق در سامانه پهنه بندی و سطح زیر کشت نباید بیشتر از سطح سال قبل و یا سطح ابلاغ شده باشد.

وی تصریح کرد: در کشت قراردادی برای کشاورزانی که بذر گواهی شده خریداری نموده اند و در سامانه پهنه بندی عضو شده اند، ۵۰ درصد هزینه بهای کودهای فسفاته و پتاسه و بیمه محصول گندم با تخفیف ۲۰ درصد تامین می شود و البته بانک کشاورزی نیز مبلغی را به عنوان ضمانت به ازای هر هکتار حداکثر ۳۳۰۰۰ میلیون ریال تعیین و در زمان برداشت محصول هزینه ها کسر می شود.

هزاری زاده معاون اداره کل غله استان کرمان نیز گفت: ملاک کار، سامانه پهنه بندی است و بایستی جهت جلوگیری از بروز مشکل در روند اجرای کشت قراردادی تمام اطلاعات پهنه صحیح ثبت گردد.

وی افزود: پس از ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی، کشاورز باید اپلیکیشن مربوطه را روی گوشی خود نصب نماید و پس از تأیید کد احراز هویت وارد سامانه شده و چنانچه اطلاعات کشاورز دقیق باشد مرکز جهاد کشاورزی تایید نموده و عقد قرارداد در سطح مورد نظر انجام می شود.

معاون اداره کل غله کرمان، ابراز داشت: پس از ثبت و تایید اداره غله و ارسال به بانک، بانک نیز شرایط خود را اعلام نموده وضمانتنامه ای دریافت کرده و به صندوق بیمه ارسال می نماید، که پس از بیمه شدن محصول توسط بیمه، به مرکز جهاد کشاورزی تحت پوشش منتقل و کشاورز میتواند کود خود را دریافت نماید.

هزاری زاده، تصریح کرد: دولت قیمت تضمینی گندم در سال جاری را به ازای هر کیلوگرم گندم دروم ۱۱۸۰۰ تومان و گندم نان ۱۱۵۰۰ تومان اعلام نموده، اما به کشاورزانی که قرارداد می بندند، به ازای هر کیلوگرم گندم تولیدی ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت نیز تعلق می گیرد.

حاج امینی رئیس بازرگانی اداره کل غله کرمان نیز افزود: با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان متعلق به شهرستان ارزوئیه است، در سال زراعی جاری در شهرستان ارزوئیه ۱۸۵۰۰ هکتار گندم کشت می گردد.

وی خاطرنشان کرد: البته نیمی از کشت انجام شده و به دلیل جاکار بودن ذرت، نیم دیگر کشت انجام نشده است، که جا برای اجرای کشت قراردادی دارد و حتما بایستی عملیاتی گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha