نگاه وزارت بهداشت به جامعه پرستاری عادلانه نیست

عضو شواریعالی سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما جامعه پرستاران امنیت شغلی ندارند و در سیستم دولتی کشور به چارچوب بکارگیری پرستاران توجه نمی‌شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر علی اکبر ویسی رایگانی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی»‌ در مورد چالش‌ها و مسائل جامعه پرستاران بیان داشت: با توجه به کمبود نیروی پرستار که در کشور وجود دارد ولی متاسفانه مجوز جذب و بکار گیری پرستار داده نمی‌شود.

وی افزود: ضروری است بخش‌های مختلف بدنه دولت از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، هیات دولت و.. نگاه ویژه‌ای به جامعه پرستاری داشته باشند.

ویسی رایگانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با توجه به کمبود نیروی پرستاری هر پرستار به اندازه دو پرستار فعالیت انجام می‌دهد بیان داشت: میزان دریافت حقوق پرستاران با توجه به حجم کاری آن‌ها کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و پرستاران برای تامین معیشت مجبور هستند که شیفت اضافه کاری داشته باشند که این اضافه کاری باعث خستگی و فرسایش پرستاران می‌شود.

وی با بیان اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است و افرادی که در این حرفه وارد می‌شوند علاوه بر علم پرستاری باید روحیه سختی هم داشته باشند بیان داشت: مهمترین مشکل جامعه پرستاری کمبود پرستار است که این کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌ها موجب افت کیفیت خدمات مراقبت پرستاری و نبود رضایتمندی مطلوب بیماران شده است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود کمبودها آموزش پرستاران در کشور از کیفیت بالایی برخوردار است و پرستاران ایرانی به دلیل مهارت و کیفیت مطلوب آموزش‌هایی که دیده‌اند به راحتی می‌توانند در بیمارستان‌های کشورهای خارجی جذب شوند اظهار داشت: اگر نگاه ویژه‌ای به تامین نیروی پرستاری و رفع مشکل کمبود نیرو شود رضایتمندی پرستاران و بیماران انجام خواهد شد.

*** نگاه وزارت بهداشت به جامعه پرستاری عادلانه نیست

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما مشکل کمبود جذب نیروی پرستار وجود دارد بیان داشت: نگاه وزارت بهداشت به جامعه پرستاری عادلانه نیست.

ویسی رایگانی با اشاره به اینکه سازمان نظام پرستاری یک نظام اداری دارد که درآمد مستقل و هیچ ردیف بودجه‌ای ندارد و عضویت در این سازمان اختیاری است بیان داشت: سازمان نظام پرستاری در راستای احقاق حقوق پرستاران پیگیری‌هایی در راستای اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری که ۱۶ سال روی زمین مانده بود انجام داده و خوشبختانه با تاکید مقام معظم رهبری از ۲ سال پیش این قانون در حال اجرا است ولی متاسفانه هنوز به اهدافی که مد نظر بوده نرسیده و دغدغه پرستاران رفع نشده است.

*** مشکلات معیشتی پرستان مانع از ارائه خدمات پرستاری مطلوب

یاسمین تخشا، یکی از پرستاران بیمارستان، نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه پرستار عمر و جوانی خود را صرف مراقبت از بیماران می‌کند بیان داشت: اگر پرستاران از لحاظ معیشت مشکل داشته باشند نمی‌توانند از بیماران خود به نحو مطلوب مراقبت کنند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته و مهاجر پذیر همواره تمایل به جذب پرستاران ایرانی دارند بیان داشت: حقوق پرستاران ایرانی با توجه به حجم کاری آنها و مهارت آنها بسیار پایین است در حالی که در کشورهای خارجی حقوق پرستاران رقم چشمگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha