اصرار بر مصرف آنتی بیوتیک در زمان ابتلا به آنفلوانزا توصیه نمی شود

فوق تخصص بیماریهای عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برخی از والدین و بزرگسالان با تصور اینکه با مصرف آنتی بیوتیک ها حال بیمار با سرعت بیشتری بهبود پیدا می کند، اصرار بر مصرف انتی بیوتیک دارند این درحالی است که این داروها می تواند موجب عفونت باکتریال ثانویه شود.

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت، دکتر سهیلا خزاعی، با اشاره به اینکه اغلب بیماران مبتلا به آنفلوانزا به صورت سرپایی درمان می شوند اما در برخی از موارد بیماری به صورت دو مرحله ای بروز می کند و مجددا بیمار دچار تب بالا می شود، خاطر نشان کرد: در زمانی که بیمار به طور مجدد، دچار بدحالی می شود عفونت ثانویه باکتریال بروز پیدا کرده که باعث می شود بیمار دو هفته تا یک ماه تب کند.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما عفونت باکتریال ثانویه تنها در زمانی بروز می کند که فرد به اصرار خود و نه با تجویز پزشک انتی بیوتیک مصرف کرده است، تصریح کرد: درصد کمی از بیماران آنفلوانزا به دلیل عفونت های تنفسی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا در بیماران زمینه ای، نقص سیستم ایمنی موجب بدحالی می شود، گفت: برخی از والدین کودکان مبتلا به آنفلوانزا برای کنترل تب کودک به جای استفاده استامینوفن از بروفن استفاده می کنند که باید از این اقدام خودداری شود.

مصرف بروفن در زمان ابتلا به آنفلوانزا می تواند باعث خونریزی گوارشی شود

فوق تخصص بیماریهای عفونی با تاکید براینکه مصرف بروفن و شیاف دیکلوفناک در زمان ابتلا به آنفلوانزا می تواند باعث خونریزی گوارشی شود، گفت: در پی عفونت باکتریال ثانویه به دلیل مصرف داروهای غیر مجاز در دوران ابتلا به آنفلوانزا شاهد عفونت های ویروسی مانند آبله مرغان هستیم که یکی از عوارض عفونت باکتریال ثانویه است.

وی با اشاره به اینکه برخی از والدین به هر وسیله ای از جمله داروهای تب بر تلاش می کنند که تب کودک را از بین ببرند، ابراز کرد: نیازی به قطع شدن کامل تب نیست و تنها باید تب کودک کنترل شود تا دچار تشنج نشود.

دکتر خزاعی با بیان اینکه سرفه کردن یکی دیگر از مکانیسم دفاعی بدن برای خروج خلط است بنابراین تا زمانی که این سرفه ها مانع خواب و یا باعث استفراغ نشود نباید از آن جلوگیری کرد، گفت: برخی از داروهای ضدسرفه ترشحات را غلیظ می کنند و مانع خروج ترشحات می شود،بنابراین احتمال عفونت ثانویه باکتریال وجود دارد و باید استفاده از داروهای ضدسرفه را تنها با نظر پزشک استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه مرطوب نگه داشتن اتاق با بخور سرد و استفاده از اسانس اویشن برای ضدعفونی کردن محیط و رقیق شدن ترشحات برای این بیماران توصیه می شود، ابراز کرد: با این روش مدت بیماری و تعداد ویروس های معلق در هوا کاهش می یابد و افراد کمتری در خانواده به این بیماری مبتلا می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha