استان کرمان، پیشتاز در زمینه ریشه‌ کنی طاعون نشخوار کنندگان کوچک

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، گفت: استان کرمان یکی از استان‌ های پیشتاز کشور در زمینه واکسیناسیون عمومی از جمله دام‌ های سبک مانند گوسفند و بز در مقابل طاعون نشخوار کنندگان کوچک است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در نشست خبری که به‌ مناسبت هفته دامپزشکی صورت گرفت، اظهار داشت: جمعیت دنیا رو به فزونی رفته و ۸ میلیارد انسان در کره زمین نیاز به غذا و محیط پاک برای زندگی دارند.

وی با بیان اینکه ما در دنیا نیاز به یک انقلاب سبز داریم تا محیط زیست را از این شرایط ناگواری که برایش به وجود آمده نجات دهیم، افزود: باید به شرایطی برسیم تا امنیت غذایی ۸ میلیارد نفر را تامین کرده و سلامت آحاد مردم را تضمین کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه گروهی که می‌ توانند در زمینه سلامت همه حیوانات اعم از اهلی، حیات وحش، دریا و زمین اظهار نظر کرده و در تامین بهداشت پایدار آنها کار کنند، متخصصان دامپزشکی هستند، گفت: سلامت همه افراد جامعه به سلامت دامپزشکان وابسته است.

وی اضافه کرد: این گروه می‌ توانند سلامت جامعه را تامین کنند، البته این به برنامه‌ ریزی راهبردی کشورها و سیاسیون آن‌ ها نیز بستگی دارد. سازمان دامپزشکی هم در کشور و هم در دنیا نشان داده‌ اند که پیشگامان تامین بهداشت هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، رفتارهای نادرست با برخی حیوانات را منشأ بیماری‌ ها و مشکلات خواند و تصریح کرد: همه ما در موضوع کرونا آن را درک کردیم، متاسفانه دنیا اصول اساسی را فراموش کرده در حالی که باید حریم حیوانات را برای خودشان رعایت کنیم و به همه موجودات احترام بگذاریم.

رشیدی، بیان کرد: اگر سلامت حیوانات را مانند سلامت خودمان مهم بشماریم، می‌ توانیم خیلی از مسائلی که در جامعه اتفاق می‌ افتاد را مدیریت کنیم.

وی به نقش دامپزشکی استان کرمان اشاره کرد و ابراز داشت: خوشبختانه علیرغم مواجهه با مخاطرات متعدد از نظر بیماری‌ های واگیر، با اقدامات اصولی و عملی توانسته‌ ایم در مقابل این بیماری‌ ها مقاومت و آن را کنترل کنیم. اکنون بیمارهای مهم واگیرداری که می‌ تواند خسارات متناوبی به دام‌ ها در استان وارد کنند، تحت کنترل است که تب برفکی یکی از آنان است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان یکی از استان‌ های پیشتاز کشور در زمینه واکسیناسیون عمومی از جمله دام‌ های سبک مانند گوسفند و بز در مقابل طاعون نشخوارکنندگان کوچک است، ادامه داد: نتایج به دست آمده نشان می‌ دهد در این زمینه موفقیت‌ های خوبی کسب کرده‌ ایم و با برنامه‌ ریزی هماهنگ با سراسر کشور انشاء الله این بیماری هم طی سال‌ های آینده مانند طاعون نشخوار کنندگان بزرگ در سطح کشور ریشه‌ کن می‌ شود و یکی از مخاطرات جدی بهداشت دام برطرف می‌ شود، این بیماری هم تهدیدی برای دام‌ های اهلی و هم حیات وحش کشور است.

رشیدی اظهار کرد: یکی از اصول مبارزه با بیماری‌ ها و پیشگیری از بیماری ها تشخیص صحیح و به‌ موقع بیماری‌ ها است، بر همین اساس آزمایشگاه مرکز تشخیص به موقع بیماری‌ ها در استان راه‌ اندازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم در روزهای اول بیماری را تشخیص دهیم، می‌ توانیم کانون بیماری را قرنطینه و پاک‌ سازی کنیم و اجازه انتشار آن را به دیگر نقاط ندهیم، اگر تاخیری در تشخیص بیماری‌ ها انجام شود، بیماری به سرعت منتشر می‌ شود و زمانی اقدامات شروع می‌ شود که فایده‌ ای ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha