فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا 

یک دکترای آسیب شناسی ورزشی می گوید: در چند سال اخیر، شیوع ویروس کرونا و در کنار آن، رشد دستگاه های الکترونیک و دیجیتالی متنوع ضمن کمک به زندگی آنلاین، راحت و بهتر، خطراتی را نیز به همراه داشته است، که مهم ترین آن فقر حرکتی و مشکلات اسکلتی عضلانی ناشی از عدم تحرک و اضافه وزن است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر رحیم نصرتی کیا؛ گفت: رشد دستگاه های الکترونیک و دیجیتالی متنوع ضمن کمک به زندگی آنلاین، راحت و بهتر، موجب آسایش و راحتی زندگی های امروزی شده است؛ اما این آسایش و راحتی، همواره با کم تحرکی و افزایش وزن در افراد و خانواده ها همراه بوده که خود پیش زمینه شیوع بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت، فشار خون، دردهای اسکلتی- عضلانی و بسیاری از بیماری های روحی و روانی شده است.

وی در ادامه افزود: در دو سال اخیر نیز علاوه بر سبک زندگی نوین، شیوع ویروس منحوس کرونا سبک جدیدتری از زندگی را به جهان نشان داد. از سالمندانی که ماه ها قرنطینه بودند تا جوانان و نوجوانانی که ساعت ها و در یک حالت ثابت و بدون فعالیت حرکتی - ورزشی بر روی تلفن همراه ، لپ تاپ و تبلت های خود متمرکز بودند.

مراسم و دورهمی ها نیز به همین علت به مدل سابق خود برگزار نشده و زمینه جست و خیز را به کودکان نمی داد.

از بررسی مقالاتی که در تاریخ ژانویه ۲۰۲۰ تا پایان جولای انجام شده بود، این نتایج به دست آمد که کاهش فعالیت بدنی و بی تحرکی ناشی از قرنطینه خانگی به دلیل پیشگیری وکنترل ابتلا به کووید ۱۹ تأثیرات منفی بر وضعیت سلامت جسم و روان افراد می گذارد، از این رو، حفظ فعالیت بدنی و ورزش منظم در محیط امن، یک استراتژی برای زندگی سالم و حفظ تناسب اندام در زمان بحران است.

سبک زندگی بی تحرک از یک سو و ترس از ابتلا به کرونا از سوی دیگر موجب شده تا فعالیت های بدنی به شدت کاهش یابد و مشکلات ناشی از کم تحرکی را در تمام افراد جامعه از کودکان و نوجوانان گرفته تا سالمندان مشاهده کنیم.

و اما چند توصیه کاربردی برای جلوگیری بیشتر از فقر حرکتی:


۱ - پیاده روی و نرم دَوی: که به عنوان یکی از ۳ ورزش ایمن و کم آسیب در کل جهان شناخته می شود و نیاز به تجهیزات و فضای خاصی ندارد و در همه زمان ها و در مکان های روباز قابل انجام می باشد. این ورزش ها علاوه بر تقویت عضلات بدن و پیشگیری از دردهای اسکلتی- عضلانی موجب تقویت سیستم قلبی- عروقی و تنفسی نیز می شود.

۲ - نشستن طولانی مدت و پشت میز نشینی برای کارمندان نیز موجب بسیاری از مشکلات اسکلتی و عضلانی شده است، از اینرو هر ۱۵ دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید و بنشینید و هر ۱ ساعت برای ۱ دقیقه قدم بزنید.

۳ - کشش های عضلانی (اسلایدهای ذیل) بسیار کاربردی و مفید می باشند و هر کشش را در ابتدای روز و انتهای روز کاری، سه مرتبه و برای ۳۰ ثانیه انجام دهید.

فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا  فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا 

فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا  فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا 

فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا  فقر حرکتی، میراث نامیمون کرونا 

دکتر رحیم نصرتی کیا_ دکترای آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha