پیگرد قانونی در انتظار برگزار کنندگان دوره های طب سنتی فاقد مجوز

مدیر اداره توسعه و تعالی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مواردی مشاهده شده است که عده ای بدون مجوز و علم کافی، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی با مضمون طب سنتی می کنند، از غیر قانونی خواندن و پیگرد قانونی برگزار کنندگان این دوره ها خبر داد و هرگونه مدرک اعطایی در این زمینه را فاقد اعتبار دانست.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر مسعود مقدری گفت: برای برگزاری هر نوع دوره آموزشی در زمینه های مرتبط با پزشکی، مثل طب سنتی و دوره های زیبایی و پوست، لازم است مرکز آموزشی، آموزش دهنده و آموزش گیرنده تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی باشند و گواهی شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی مخدوش است.

وی با اشاره به نمونه ای از این دوره های غیر مجاز، افزود: چندی پیش، گروهی در فضای مجازی با عنوان قابله گری(مامایی) طب اسلامی تشکیل شده و با اخذ مبلغ قابل توجهی از شرکت کنندگان، به برگزاری کلاس های بدون مجوز اقدام کرده بود که تهدیدی علیه سلامت مادران باردار و جامعه محسوب می شد.

مدیر اداره توسعه و تعالی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: این دوره کشوری بود که خوشبختانه با اقدام به موقع و با پیگیری های اداره حقوقی و اداره توسعه و تعالی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همکاری اداره اماکن، اداره تعزیرات، قوه قضائیه، پلیس امنیت اخلاقی و ارگان های نظارتی و امنیتی، اقدام به تعطیلی این دوره ها شد.

دکتر مقدری ضمن تشکر از همکاری این ارگان ها گفت: ما بدون همکاری و همراهی ارگان های یاد شده قادر به مقابله با این افراد سودجو نخواهیم بود و از تلاش همه آنها سپاسگزاریم.

وی گفت: همچنین با اطلاع از برگزاری این دوره های در شهرهایی همچون مشهد و اصفهان، با اطلاع رسانی به موقع به دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه، از برگزاری این دوره ها جلوگیری شد.

 رئیس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز اظهار کرد: مردم باید بدانند چنین دوره هایی، تهدیدی علیه سلامت عمومی و دخالت در امر پزشکی محسوب می شوند و ما باهر اقدامی که سلامت جامعه را به خطر بیندازد مقابله خواهیم کرد.

دکتر محمد رفیع نیکروش گفت: مدرکی که این دوره ها به شرکت کنندگان می دهند هیچ گونه اعتباری ندارد و اگر فردی با این مجوز اقدام به فعالیت کند، مجرم محسوب شده وقانونگذار مجازاتی برای آن در نظر گرفته است.

وی افزود:برخی مداخلات در زمینه پوست نظیر بوتاکس ،تزریق ژل،لیزر،مزوتراپی و...صرفا پزشکی بوده و دیگر افراد نمی توانند انجام دهند و هرگونه آموزشی در این زمینه باید با مجوز وزارت بهداشت انجام شود.

رئیس اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: موارد زیادی شکایت از این گونه فعالیت افراد بدون مجوز به ما ارسال می شود، که مردم را با مشکلاتی همچون سوختگی شدید پوست با دستگاه های لیزر، آسیب های بافت نرم و یا مشکلات بعضا" جبران ناپذیر ناشی از تزریق ژل مواجه کرده است.

دکتر نیکروش بیان کرد: عده ای با سوء استفاده از نام  طب اسلامی، با هدف کسب پول و درآمد، سلامت و جان مردم را به خطر می اندازند.

وی با بیان اینکه مردم می توانند چشم ما باشند و کمک مردم در اطلاع رسانی این موارد بدون مجوز برای ما بسیار با اهمیت است، خاطر نشان کرد: ما از مردم تقاضا داریم به هیچ عنوان به مراکز بدون تابلو و بدون مجوز مراجعه نکنند و در صورت مشاهده فعالیت این مراکز، مراتب را به شماره تلفن ۱۹۰ به صورت شبانه روزی و یا شماره های ۳۱۲۱۵۶۶۲، ۳۱۲۱۵۶۵۱ و ۳۱۲۱۵۶۲۹ در ساعات اداری اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha