تا پایان دولت سیزدهم باید روستای بدون آب نداشته باشیم/ آغاز خط انتقال سد تالوار زنجان

وزیر نیرو گفت: امروز در دولت مردمی در شرایطی واقع هستیم که  از نظر قانون ، اعتبارات و اراده دولت و وزارت نیرو باید تا پایان دوره روستای بدون آب نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان، علی اکبر محرابیان در حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین استانی استان زنجان در سالن پیامبراعظم استانداری زنجان با بیان اینکه باید در خصوص مشکلات آب در کشور واقع بین باشیم و در کنارش نارسایی ها را ببینیم و با دنبال حل مشکل باشیم اظهار کرد: طی این سفر یک روزه  در زنجان خوشبختانه شاهد بودیم که  مصوبات  سفر رئیس جمهوری در حوزه آب و برق زنجان در حال  پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه طرح های سد سازی ،آبفا ،نیروگاه و...نسبت به گذشته فعال تر بود  افزود: در بازدید از نیروگاه طی برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسید که با یک سال فشرده  کردن عملیات و سرعت دادن با پروژه این طرح در آستانه تابستان رسانده اند و بخش بخار نیز در اردیبهشت ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد .

وزیر نیرو با اشاره به ۳ نکته مهم در حوزه آب استان زنجان بیان کرد: بسیاری از نارسایی هایی که بیان می‌شود واقعی و صحیح است، انتظارات وارده با تکمیل طرح های نیمه تمام بخشی مرتفع می‌شود.

محرابیان با اشاره به اینکه خیلی از طرح های استانی به مرحله بهره برداری و هدف نرسیده است افزود : به عنوان نمونه سد تالوار از سال ۹۱ هیچ حرکتی نکرده است و تا امروز قطره ای از این آب به دست مردم نرسیده است در حالی که اعتبارات فراوانی هزینه شده است ولی به مرحله نهایی نرسیده است و مردم ناراضی هستند که حق مسلم است .

وی تصریح کرد: مهم ترین کاری که امروز باید انجام شود ،این است که طرح های نیمه تمام سرعت داده شود تا به مرحله نهایی و هدف مورد نظر برسد تا بخشی از مشکلات حل شود .

وزیر نیرو با اشاره به نکته دوم در خصوص مدیریت منابع آب اظهار داشت: این نحوه مدیریت برای ۲۰ سال پیش پاسخگو بود ولی در حال حاضر این نظام حاکمیتی و  مدیریتی آب پاسخگو نیست که یک امر بدیهی است و کشور گسترده شده است.

محرابیان با ببان اینکه در حوزه‌ های مختلف کشاورزی ،باغات ، اقتصادی این استان و تمام کشور با سرعت بسیار بالا در حال رشد و پیشرفت است اظهار کرد: زیربنای رشد و پیشرفت ،انرژی و آب است که اگر نظام مدیریتی آب را نهادینه نکنیم نمی‌توانیم پاسخگوی حجم انتظارات باشیم.

وی با بیان اینکه رعایت عدالت، شفافیت در تخصیص و رعایت دقیق قانون از شروط نظام مدیریتی آب است افزود: بی عدالتی مولفه ای است که موجب نارضایتی عمیق مردم می‌شود ،در حالی که  مردم کمبود ها را می‌توانند تحمل کنند ولی بی عدالتی را هرگز.

این مقام مسئول بیان کرد : از روزی که مسئولیت این وزارت خانه را قبول کردیم جلسات متعددی با حضور نخبگان، کارشناسان، جامعه شناسان و ... برگزار شده  و نظام مدیریت آب  را بازنگری کردیم و به نظامی رسیدم که یک رفاه کامل و کلی وجود دارد که مراحل تصویب آن طی شده است و در مرحله طرح در شورای عالی آب است .

محرابیان با اشاره به ۲ ویژگی نظام گفت : تخصیص ها توزیع ها به درون استان تزریق می‌شود و با حضور ذی نفعان و صاحب امتیاز ها انجام می‌شود نه در درون اتاق های دربسته.

وی با بیان اینکه کشت های غیر اقصادی که برای آب  ارزش صفر منظور می‌شود افزود : زمین هایی که با سازه های الگوی کشت ،راندمان کشت و...باعث شده است که نتوانیم از منابع استفاده مفید ببریم.

وزیر نیرو ادامه داد: متوسط هدررفت آب در شبکه های آب شرب در کشور  ۲۰درصد است که حتی در برخی نقاط بیش از ۵۰ درصد است.

محرابیان با ببان اینکه امروزه در مدیریت منابع ارشمند ترین آب برای تامین آب پایدار پساب تصفیه شده است اظهار کرد:  آب سطحی و آب چاه ممکن است گاهی باشد و گاهی نباشد اما پساب بهداشتی تصفیه شده دائمی است و در این راستا یک آیین‌نامه بسیار سنگین برای استفاده از پساب تصفیه شده بهداشتی در حال طراحی است که در مدیریت منابع اثر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به  موضوع مهم در خصوص بحث تخصیص‌ها  در استان زنجان افزود : حتما بحث تخصیص آب به استان زنجان بررسی دقیق می‌شود و بنا به الگوهای ذهنی بنده پیشنهادهایی که در حوزه آب در زنجان که  در این جلسه  مطرح شد خوب بود  که نیازمند تشکیل تیم مشترک بین استان زنجان وزارت‌خانه است  تا در مدت کوتاهی با زمان مشخص موضوعات بررسی شود .

این مسئول با اشاره به اینکه در تخصیص، عدالت ،شفافیت، قانون الگوی ما است افزود : عهد بسته ایم و پای عهدمان هستیم و با منابع می‌توانیم عقب افتادگی های استان زنجان را جبران کنیم و حتما خط انتقال تالوار و خدابنده را امسال شروع میکنیم.

محرابیان در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز به کار جهاد آبرسانی گفت : در استان زنجان نیز این جهاد آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد،  و حتما تمام روستاهای فاقد آب را  در دوره سه ساله حتما  تمام می‌شود و هیچگونه  محدودیتی برای تامین آب روستاهای استان زنجان نیست و اگر روستایی بدون آب بماند این نشان از کم‌کاری مدیران دارد که یکی از مصوبات امروز جلسه است.

وی تصریح کرد: امروز در دولت مردمی در شرایطی واقع هستیم که  از نظر قانون ، اعتبارات و اراده دولت و وزارت نیرو باید تا پایان دوره روستای بدون آب نداشته باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه قبل از سفر به این استان، کارشناسان وضعیت استان زنجان را به لحاظ آبرسانی به روستاها مورد بررسی قرار داده بودند، افزود: ۵۷ روستای استان زنجان در حال آبرسانی است و ۱۱۰ روستا نیز نیازمند آبرسانی است که جزو مصوبات امروز سفر قرار می‌گیرد و باید سپاه و بسیج آبرسانی به این روستاها را آغاز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha