نقش موثر بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حفظ سلامت نوزادان نارس

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از زمان آغاز فعالیت بانک شیر مشهد تاکنون با مشارکت 195 مادر اهداکننده شیر یک هزار و 45 نوزاد نارس و نیازمند به شیر مادر زیر پوشش قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر رضا وثوقی مقدم در حاشیه بازدید از بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد  اظهار کرد: بانک شیر مادر مشهد در مرداد ماه 1398 شروع به کار کرد و در طول 3 سال اخیر توانسته‌ایم به نوزادان سرپایی و  بستری در بخش‌های نوزدان و NICU بیمارستان‌های حضرت ام‌البنین(س)، اکبر، قائم(عج)، امام رضا(ع)، سینا، شهید هاشمی‌نژاد، 17 شهریور، امام زمان(عج)، شیر اهدا کنیم.

وی با بیان اینکه بعد معرفی مادر اهداکننده به این بانک آموزش‌های لازم جهت جمع‌آوری شیر به مادر داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در بانک شیر مشهد آزمایش‌های سلامت مادر به‌ صورت رایگان انجام می‌شود و اگر نیاز به پمپ شیردوش باشد به‌ صورت امانت به آن مادر تحویل داده می‌شود تا با کمک آن بتواند راحت‌تر شیر را جمع‌آوری کند.

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد   افزود: مادر در منزل شیر مازاد بر شیرخوار خودش را می‌دوشد و توسط رابط به بانک شیر ارسال می کند و اگر نیاز مجدد به ظرف داشته باشد به آن مادر ظرف‌هایی که توسط خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت تهیه شده داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شیر اهدا شده از سوی مادران به بانک شیر منتقل می شود و پس از گذراندن فرآیند پاستوریزاسیون برای استفاده در اختیار بخش‌های نوزادان و مراقبت‌های ویژه نوزادان نارس قرار می‌گیرد، گفت: شیر وقتی وارد بانک شیر می‌شود از نظر صحت و سلامت مورد آزمایش قرار می‌گیرد، در این بانک شیر چند مادر با هم ترکیب شده و در دستگاه پاستوریزاسیون پاستوریزه می‌شود و در فریزرهای صنعتی ذخیره شده و در نهایت به‌ صورت رایگان در اختیار نوزادان نارس و محروم از شیر مادر قرار می‌گیرد.

دکتر وثوقی مقدم اضافه کرد: شیر اهدایی دارای ماده ایمنی جهت زنده ماندن نوزادان نارس بوده و اثراتش به مراتب از شیر خشک که فاقد این ماده بوده بیشتر است و جلوی مرگ و میر بسیاری از نوزادان نارس را می‌گیرد و خوشبختانه عدد آن در موارد ناشی از عفونت در بیمارستان ام البنین(س) به صفر رسیده است.

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه جایگاه بانک شیر مشهد به لحاظ عملکردی جزو 3 بانک برتر کشور در این حوزه بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر 10 بانک شیر در کشور فعال است و بانک شیر دیگر هم در بیمارستان‌ علی بن ابیطالب(ع) زاهدان در آستانه افتتاح است تا تعداد مجموع بانک‌های شیر فعال در کشور به 11 عدد برسد.

وی با بیان اینکه بانک شیر مادر مشهد موسسه‌ای عام‌المنفعه و خیرخواهانه بدون سودرسانی مالی بوده و این بانک با هدف تأمین شیر مادر جهت نوزادان نارس و محروم از شیر مادر خدمت‌رسانی می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم جهت برقراری ارتباط با بانک شیر مشهد می‌توانند در همه‌روزه به جز روزهای تعطیل و از ساعت 7 تا 14 با شماره تلفن 05132231062 داخلی 171 و یا شماره همراه 09053652097 در تماس باشند و با کارشناسان بانک شیر مشهد ارتباط برقرار نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha