تشخیص زود هنگام سرطان، شانس بهبودی بیماری افزایش می یابد

نشست آموزشی و آگاهی رسانی سرطان های شایع زنان با حضور، بانوان مدیر دستگاه های اجرایی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، این نشست به همت بیمارستان امید مشهد و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی گروه انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با محوریت اطلاع رسانی در زمینه سرطان های شایع زنان و اهمیت غربالگری برگزار شد.  

استاد گروه انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رییس بیمارستان امید در این نشست اظهار کرد: با تشخیص زود هنگام سرطان از پیشرفت بیماری که مستلزم درمان های پیچیده و طولانی مدت است، جلوگیری می شود و همچنین بار هزینه ای درمان برای بیماران و جامعه کاهش می یابد.

دکتر سودابه شهید ثالث با بیان اینکه سرطان پستان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در  زنان ایرانی به شمار می‌رود و سن بروز  این سرطان در ایران ۱۰ تا ۱۵ سال کمتر از کشورهای غربی است خاطر نشان کرد: افزایش سن از عوامل خطر بسیار مهم در سرطان پستان به شمار می‌رود و این در حالی است که میانگین سن بروز سرطان پستان در زنان ایرانی بین ۱۵-۱۰ سال کمتر از کشورهای غربی است و بیشترین موارد سرطان پستان در بین سنین ۴۹-۴۰ سال گزارش می‌شود.

استاد گروه انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: سابقه فامیلی مثبت سرطان پستان، عوامل ژنتیکی، سن زودرس اولین قاعدگی، شروع دیررس یائسگی ،ایجاد یائسگی مصنوعی (با عمل جراحی حذف تخمدانها) ، فقدان حاملگی یا حاملگی در سنین بالا، مصرف قرص‌های ضد بارداری هورمون درمانی، از دیگر فاکتورهایی است که می تواند در بروز سرطان پستان نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه معاینه شخصی پستان از ۲۰ سالگی به صورت ماهانه توسط هر خانم انجام شود تصریح کرد:  علاوه بر آن باید  از سن ۲۰ سالگی تا ۳۹ سالگی هر ۳ سال این معاینه توسط پزشک نیز انجام شود و از ۴۰ سالگی به بعد به طور سالانه معاینه پستانها توسط پزشک انجام شود.

دکتر شهید ثالث بر تزریق واکسن hpv برای خانم های جوان به منظور جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز تاکید کرد و گفت: .این واکسن در سه دوز تزریق می شود و در داروخانه های سطح شهر در دسترس است.

رییس بیمارستان امید بر مشارکت تمامی سازمان ها و دستگاه های اجرایی در امر اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در راسنای فرهنگ سازی و راهکارهای پیشگیری از سرطان تاکید کرد. 

دکتر آسیه سادات فتاحی متخصص جراحی سرطان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دکتر رزاقی مشاور رییس دانشگاه در امور بانوان از دیگر سخنرانان این نشست آموزشی بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha