ایمن سازی، ابزاری حیاتی در نبرد علیه مقاومت ضد میکروبی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت هفته جهانی ایمن سازی، این فرآیند را یکی از بهترین سرمایه گذاری های سلامتی و ابزاری حیاتی در نبرد علیه مقاومت ضد میکروبی دانست.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

ایمن سازی یا مصون سازی، فرایندی است که در آن سیستم ایمنی بدن فرد در برابر یک عامل شناخته شده به عنوان ایمونوژن تقویت می‌شود.

برنامه گسترش ایمن‌­سازی (EPI) در جهان از سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۳ شمسی) آغاز شد و در جمهوری اسلامی ایران نیز این برنامه، پس از پیروزی انقلاب مورد مطالعه قرار گرفت و از سال ۱۳۶۳، برنامه اجرایی آن در سطح گسترده با تعلیم مدیران بهداشتی در سطوح مختلف، تقویت زنجیره سرما و تدوین برنامه عملیاتی ایمن‌­سازی کشور شروع شد.

از اولین واکسنی که برای محافظت در برابر آبله ساخته شده تا جدیدترین واکسن هایی که برای جلوگیری از موارد شدید کووید۱۹ استفاده می شود، برای بیش از دو قرن، واکسن ها به حفظ سلامت مردم کمک کرده اند.

ما در حال حاضر واکسن هایی برای جلوگیری از بیش از ۲۰ بیماری تهدید کننده زندگی داریم که به افراد در هر سنی کمک می کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

ایمن سازی در حال حاضر از مرگ ۲ تا ۳ میلیون نفر در سال در اثر بیماری هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، آنفولانزا و سرخک جلوگیری می کند.

بی شک ایمن سازی یکی از بهترین سرمایه گذاری های سلامتی است که زیربنای امنیت بهداشت جهانی و ابزاری حیاتی در نبرد علیه مقاومت ضد میکروبی خواهد بود.

با این حال، علیرغم پیشرفت فوق العاده، افراد بسیار زیادی در سراسر جهان، از جمله نزدیک به ۲۰ میلیون نوزاد در هر سال، دسترسی کافی به واکسن ندارند.

هفته جهانی ایمن سازی در هفته آخر ماه آوریل مصادف با ۱۰-۴ اردیبهشت، با هدف تاکید بر اهمیت واکسن ها و نحوه محافظت آن ها از افراد در هر سنی در برابر بسیاری از بیماری ها، جشن گرفته می شود.

هفته جهانی ایمن سازی امسال در زمان حساسی برگزار می ‌شود، زیرا همه‌گیری کووید ۱۹خدمات بهداشتی ضروری از جمله ایمن‌ سازی روتین را تحت تاثیر قرار داده است که از نمونه های آن می توان به طغیان بیماری سرخک در کشور افغانستان و خطر جدی شیوع این بیماری در افراد واکسینه نشده در تماس با مهاجران اشاره کرد.

اننتخاب شعار «Long Life for All» به معنی «زندگی طولانی برای همه» برای هفته جهانی ایمن‌سازی ۲۰۲۲، تاکیدی است بر این ادعا که واکسن ها این امکان را برای ما فراهم می کنند تا از عزیزانمان محافظت کنیم و زندگی طولانی و سالمی داشته باشیم.

اینجانب ضمن گرامیداشت این روز، از تلاش های تمام فعالان این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تقدیر نموده و از خداوند منان برای ایشان توفیق روزافزون را خواستارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha